Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren Mint  (gelezen 1192 keer)

Offline serge75

  • Lid
installeren Mint
« Gepost op: 2017/03/14, 12:56:35 »
Hallo  forum gebruikers
Ik heb op het moment naast Windows 7 ook Ubuntu 16.04 LTS op mijn computer geïnstalleerd maar wil een lichtere versie zoals Mint installeren. Welke versie raden jullie aan? Cinnamon, Mate of Xfce. Mijn hardware info staat hieronder:

Processortype: Intel Core i3
Processornummer: i3-2330M
Aantal processorkernen: 4
Kloksnelheid: 2,2 GHz
Intern geheugen:4 GB
Max. intern geheugen: 8 GB
Type intern geheugen: DDR3
Videokaart: Intel® GMA HD

Moet ik dan een nieuwe dvd branden met Mint en eerst de oude Ubuntu verwijderen?
Alvast bedankt voor alle adviezen, tips etc.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/14, 13:02:19 »
Alles kan op die bak, maar Xfce is de lichtste.

Je kunt Mint Xfce desgewenst ook naast Ubuntu en Windows installeren, maar dan kun je een estafette krijgen tussen de Grub van Mint en die van Ubuntu. Het makkelijkste is dus, om 'm over Ubuntu heen te gooien.

swake

  • Gast
Re: installeren Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/14, 15:04:47 »
Citaat
Alles kan op die bak, maar Xfce is de lichtste.

Je kunt Mint Xfce desgewenst ook naast Ubuntu en Windows installeren, maar dan kun je een estafette krijgen tussen de Grub van Mint en die van Ubuntu. Het makkelijkste is dus, om 'm over Ubuntu heen te gooien.

En ik zou dat helemaal anders doen want het gaat om een Dualboot Ubuntu naast Windows 7.
1. Eerst zorgen dat je een windows 7 herstelschijfje hebt of aanmaakt als je nog geen hebt waarmee de PC kan opgestart worden .
2. Hiermee windows 7 MBR herstellen .
3. Partitie met Ubuntu verwijderen , en schijfruimte terug aan windows 7 toewijzen .
4. Linux Mint terug installeren 

Vrees om iets verkeerds te doen maak dan eerst een systeemkopie van Windows 7 , die je dan altijd kan terugzetten moest er iets verkeerds gaan.!

Offline serge75

  • Lid
Re: installeren Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/15, 09:58:00 »
Bedankt voor de reacties. Ik ben erg geneigd voor een schone installatie te gaan en de oude Ubuntu te verwijderen. Bedankt voor de tips.
vriendelijke groet
Serge

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: installeren Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/20, 20:01:05 »
... maar wil een lichtere versie zoals Mint installeren. Welke versie raden jullie aan? Cinnamon, Mate of Xfce.

Naar mijn ervaring is Mint niet per se lichter dan Ubuntu, als je geen appels met peren vergelijkt. Dus Ubuntu 16.04 is net zo zwaar als Mint Cinnamon, Mint Xfce net zo licht als Xubuntu. Ubuntu / Mint Mate zit ertussenin.

Ik zou eigenlijk zeggen dat de *buntus juist wat lichter zijn dan de Mints.

Verder is gewoon de vraag: wil je een 'luxe' versie of een lichte, snellere?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21