Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem  (gelezen 826 keer)

jcourt

  • Gast
Dames en Heren,
                       Welke Ubuntu softwaresversie moet ik gebruiken om m mijn Intel Dual Core processor te laten draaien op 64 bit?

Verder had ik wat problemen bij het installeren van Ubuntu 7.10 Desktop (i386) op mijn PC. Bij het formateren van mijn 500 Gb Harddisk liep de installatie vast. De installatie is gelukt na het downloaden van de genoemde Ubuntu IOS uit een andere site.
Mijn vraag is: hoe kan ik controleren dat ubuntu perfect draait?

Alvast bedankt. Groeten


Julio de la Court

Offline joop905

  • Lid
Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/21, 20:29:10 »
Welkom kan je wat meer info geven over je pc

jcourt

  • Gast
Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 21:31:13 »
Ik ben nieuw in de wereld van Ubuntu (Linux) maar ik kon de volgende informatie voor U vinden:

julio@memo:/opt/dynamips$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description:    Ubuntu 7.10
Release:        7.10
Codename:       gutsy

julio@memo:/opt/dynamips$ uname -r
2.6.22-14-generic

Mijn systeem bestaat uit een ASUS moederbord PK5, 4 Gb geheugen en een Dualcore Intel processor E6750 (2,66 GHz).

Ik wil dit ubuntu gebruiken om Dinamips te kunnen gebruiken. Systeem snelheid is voor me van belang.

Bedankt.

Groeten.

Julio

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 21:36:35 »
Dan moet je de 64bits versie van Ubuntu downloaden en installeren.
De AMD64 versie werkt op nieuwe processors van AMD en Intel en zal iets sneller zijn dan de 32bits versie.

Offline Mij

  • Lid
Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/21, 21:59:24 »
Citaat van: Johanvd
Dan moet je de 64bits versie van Ubuntu downloaden en installeren.
De AMD64 versie werkt op nieuwe processors van AMD en Intel en zal iets sneller zijn dan de 32bits versie.
Het werkt alleen soms sneller, vaak juist niet. Het is nu nog (helaas) handiger om 32 bit te draaien, of je moet meer dan 4GB werkgeheugen hebben dan heb je er wel wat aan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 02:58:31 »
Het hangt helemaal af van wat je doet. Als je een rekenprogramma gebruikt wat ook gecompileerd is voor 64 bits, zal het in veel gevallen sneller werken, maar verwacht geen wonderen. Voor sommige rekenprogramma's is er een snelheidsverbetering van max 30%, maar dat hangt heel erg af van wat voor programma het is en hoe goed het is geoptimaliseerd voor 64 bits. In het slechtste geval is het net zo snel als de 32 bits versie. Reken in de praktijk op een verbetering van enkele procenten.

De enige reden om te blijven bij de 32bits versie is een aantal programma's dat niet of slecht werkt of verkrijgbaar is voor de 64bits versie, denk aan flash en sommige codecs. Deze problemen lijken in de laatste versies van Ubuntu steeds minder te worden, dus het is even afwachten hoe het werkt in Hardy. Als je die computer niet gebruikt om te surfen of om films te kijken kan je het beste de 64bits versie nemen. (Natuurlijk alleen als je rekenprogramma ook goed werkt in 64bits ;))

Twee vragen over Ubuntu 64 bit en het controleren van de hele systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/22, 03:30:23 »
Als dat zo werkt moet er zeker 4 Mb bij geprikt worden.

Met minder dan 8 Mb heb je er dan nog nix aan .....

uiteraard vermits het proggie vol 64bit ondersteund natuurlijk...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D