Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webserver belgie (telenet)  (gelezen 3016 keer)

Offline jootn

  • Lid
webserver belgie (telenet)
« Gepost op: 2009/12/06, 20:37:52 »
Goede avond samen,

ik probeer hier een webserver op te starten maar het lukt me niet echt.

Ik werk al een tijdje met apache2, php, mysql, ... op mijn server, dat werkt allemaal perfect,

maar ik krijg die niet geconfigureerd dat deze publiek via het internet te zien is door andere mensen.

Hier in belgie blokeert telenet (isp) de poorten 1 t.e.m. 1024
Daarom wil ik mijn server op poort 8000 zetten.

Ik heb in mijn router dus een 'virtuele server' opgestart met mijn ip van mijn computer, publieke poort 8000 en private poort 80. Ik dacht dus dat hij als ik http://ip:8000/ intik in een browser ergens op deze wereldbol, mijn router die poort 8000 zal omzetten naar poort 80 hier lokaal. Dat is dus blijkbaar niet het geval.

Dan dacht ik om hier op mijn ubuntu poort 8000 open te stellen voor het publiek. Maar dat blijkt toch wel geen lachtertje te zijn als je leek in linux bent ;)

via paar forums een programma 'firestarter' geinstalleerd waarmee je blijkbaar je ubuntu firewall kan configureren, en de poorten naar keuze kan open zetten.
Beetje zitten in prutsen en doen,
werkt ook niet :(


Iemand een idee?

Groeten ;)

Re: webserver belgie (telenet)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 09:44:36 »
firestarter installeren heeft geen zin.
In Linux staan alle poorten van buiten naar binnen dicht totdat er een programma een poort gaat gebruiken.

Apache zal normaal gesproken poort 80 gaan gebruiken dus hoef je verder nix in te stellen.

Ik vraag me een beetje af of het gaat werken wat je wilt doen op je router, ik denk namelijk van niet.
Begin eerst eens simpel en zet poort 80 open naar je server.

Probeer dan of iemand jouw server kan bereiken van buitenaf.
Uiteraard moet die persoon wel het ipadres gebruiken in de url wat jij hebt gekregen van de provider.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jootn

  • Lid
Re: webserver belgie (telenet)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 19:38:21 »
het probleem is dat telenet poort 80 blokeerd.
Daarom dat ik mijn webserver op poort 8000 wil laten draaien. En wil ik dus dat apache poort 8000 open zet.
Is dat in ports.lst ofzo dat ik dat moet toevoegen?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: webserver belgie (telenet)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 20:21:02 »
Het makkelijkst is inderdaad om apache op een andere poort te laten luisteren. En dan die ene poort te forwarden.
Citaat
Ik heb in mijn router dus een 'virtuele server' opgestart met mijn ip van mijn computer,
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld en of dat wel goed is. Meestal moet je in je router zoeken naar "Port forwarding"

Ik heb een bestand: /etc/apache2/ports.conf Daar kun je 80 veranderen naar 8000
Misschien moet je ook nog het volgende bestand aanpassen: /etc/apache2/sites-available/default

Daarin staat bij mij namelijk: <VirtualHost *:80>
success ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: webserver belgie (telenet)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 20:23:50 »
Goede avond samen,

ik probeer hier een webserver op te starten maar het lukt me niet echt.

Ik werk al een tijdje met apache2, php, mysql, ... op mijn server, dat werkt allemaal perfect,

maar ik krijg die niet geconfigureerd dat deze publiek via het internet te zien is door andere mensen.

Hier in belgie blokeert telenet (isp) de poorten 1 t.e.m. 1024

Daarom wil ik mijn server op poort 8000 zetten.

Ik heb in mijn router dus een 'virtuele server' opgestart met mijn ip van mijn computer, publieke poort 8000 en private poort 80. Ik dacht dus dat hij als ik http://ip:8000/ intik in een browser ergens op deze wereldbol, mijn router die poort 8000 zal omzetten naar poort 80 hier lokaal. Dat is dus blijkbaar niet het geval.

Dan dacht ik om hier op mijn ubuntu poort 8000 open te stellen voor het publiek. Maar dat blijkt toch wel geen lachtertje te zijn als je leek in linux bent ;)

via paar forums een programma 'firestarter' geinstalleerd waarmee je blijkbaar je ubuntu firewall kan configureren, en de poorten naar keuze kan open zetten.
Beetje zitten in prutsen en doen,
werkt ook niet :(


Iemand een idee?

Groeten ;)
Dat slaat nergens op. Waarom doen ze die dingen? Ben blij dat KPN het houdt bij poort 25 (smtp) en SMB.

Offline jootn

  • Lid
Re: webserver belgie (telenet)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 21:49:12 »
bedankt, ik probeer het morgen eens uit ;)

o ja, leve belgie hé :p (ironisch bedoeld ;) )