Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data Windows schijf redden met Ubuntu  (gelezen 1996 keer)

Masclets

  • Gast
data Windows schijf redden met Ubuntu
« Gepost op: 2009/11/03, 13:52:30 »
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum, en ook redelijk nieuw met Ubuntu.

Ik zal mijn verhaal even uitleggen. Ik heb een laptop met daarop Windows Vista. voor mijn werk als proffesioneel fotograaf heb ik veel opdrachten waar vrij veel geld in om gaat en die vaak niet opnieuw kunnen worden gemaakt. Nu is door een trojan en wat verwijder pogingen mijn Vista besturings systeem gecrashed. een reboot levert zowel in de normale als in veilige modus een blue screen op. ook herstelprocedures leveren niks meer op behalve het formateren en vervolgens recoveren van het systeem.

Nu backup ik mijn fotowerk wekelijks, maar twee grote opdrachten waaronder een fotoreportage in Londen en een bruidsreportage van afgelopen week had ik nog niet gebackupt. en ook nog niet opgeleverd aan de klant.

STOM STOM STOM natuurlijk, maar achteraf heb ik daar niks meer aan.

Nu heb ik al een tijdje een CD met Ubuntu 6.06 LTS. Via deze CD kan ik ubuntu starten. nu vroeg ik me af of ik via ubuntu mijn Hardeschijf met windows en de D: partitie met de fotos kan vinden en deze kan kopieren naar een Externe harde schijf. Of dat er andere mogelijkheden zijn om mijn data te vinden/redden in Ubuntu.

Voor jullie ben ik misschien een dom naif windows gevalletje, maar voor mij is dit een onoverziene ramp met grote financiele gevolgen als ik de data kwijt ben.

Alvast heel erg bedankt!

Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 13:59:35 »
Hallo Masclets, vervelende situatie ja, welkom hier!

Ubuntu 6.06 LTS is te oud voor wat jij wilt. In versie 6.06 zat nog geen ondersteuning voor NTFS, het bestandssysteem voor Windows. Ik raad je aan om op een andere computer Ubuntu 9.10 te downloaden en op een cd te branden. Daarmee moet het lukken.

Offline _eric_

  • Lid
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 14:01:12 »
Ik ben geen expert, maar wat je kunt doen is een live cd downloaden (jouw ubunntu 6.06 zou misschien ook werken, maar is al wel een beetje oud..) en daar vanaf opstarten. Dan zou je via het menu, keuze locaties kunnen kijken of je de harde schijf kunt benaderen. Zo ja, dan heb je mazzel en kun je eea kopieren naar een usb stick. Zo nee, dan moet je wachten op oplossingen van anderen...


Succes!!

Groet,
Eric

PS: Je kunt een externe harde schijf aan je computer hangen en daar standaard een copie van je werk op maken.


Offline patrick

  • Lid
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 14:06:36 »
Ja, normaal gezien met de laatste versie van ubuntu live cd zou dit geen probleem mogen zijn.
Download deze ergens op een andere pc en brand deze op een cd.
Start hiermee op op jou systeem, en je zou de mogelijkheid moeten hebben om de harde schijf van je pc te benaderen.
Je moet wel iets hebben op deze bestanden op zetten.
Persoonlijk zou ik voor een externe harde schijf gaan, deze kosten tegenwoordig niet veel en dat kun tenminste regelmatig uw werk daarop kopieƫren als backup.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Masclets

  • Gast
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 14:09:36 »

PS: Je kunt een externe harde schijf aan je computer hangen en daar standaard een copie van je werk op maken.



Ik heb meerdere externe harde schijven van boven de 500GB, dus dat is het probleem niet. Is er ook een mogenlijkheid om de gehele HDD te kopieren naar een externe HDD zodat ik deze later als mijn laptop is geformateerd e.d. weer kunnen benaderen voor mijn verdwenen data?

Offline siegi

  • Lid
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 14:10:02 »
6.06 is een redelijk oude versie, trouwens ook de eerste versie die een live cd en install cd ineen had.  
Ik vraag mij al af of hij wel opstart door alle nieuwe hardware tegenwoordig.  Dit is natuurlijk nog gemakkelijk te testen.

Bovendien gaat het bekijken van partities op interne harde schijven, met 6.06 niet zo gemakkelijk als bij een latere versie.  En kan 6.06 niet naar ntfs schijven schrijven (wel lezen), waardoor een backup moeilijk wordt.

Ik zou zelf aanraden om een recentere cd van ubuntu te gebruiken. Daar gaat het een stuk eenvoudiger.

In volgende handleiding staan heel wat mogelijkheden beschreven.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-cd-to-backup-files-from-your-dead-windows-computer/

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 14:26:37 »
neem desnoods contact op met een steunpuntin je buurt/regio.

die zouden je hier ook prima mee kunnen helpen.

zie voor meer info mijn handtekening
                               

Masclets

  • Gast
Re: data Windows schijf redden met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/03, 16:40:29 »
Ik ben op het moment de nieuwste versie van Ubuntu aan het downloaden. Ik ben benieuwd of het gaat lukken, Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de hulp tot dusverre!

Laurens,