Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude en nieuwe harddisks  (gelezen 1164 keer)

Offline wiert

  • Lid
Oude en nieuwe harddisks
« Gepost op: 2008/12/27, 16:22:36 »
Hallo,

Vooraf: ik omschrijf het probleem misschien wat onhandig qua terminologie  ???, maar het is wel duidelijk hoop ik.  :)

Ik heb zojuist een nieuwe pc gekocht, inclusief 1 harddisk erbij. Nu valt mij op dat deze nieuwe hd andere stekkertjes (!) gebuikt dan mijn oude harddisks, die ik er graag bij wil plaatsen. De nieuwe heeft een klein datastekkertje, de oude een brede stekker van 2 rijen met ongeveer 20 pinnetjes per rij.
 
Die oude hd kan ik dus niet inprikken waar de nieuwe hd hangt, maar, wat betreft de stekkertjes past deze wel waar de dvd op is aangesloten (alleen is de slede daar weer te breed). Kan ik deze oude hd nu gewoon bij de dvd aansluiten?

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/27, 16:28:40 »
Ja, de oude heet IDE, de nieuwe heet SATA (soms ook geschreven als S-ATA). Je kan hem zonder problemen inpluggen. Wat wil je er trouwens mee doen? Data overzetten of wil je de oude schijf gewoon in de nieuwe stoppen? Welk moederbord heb je trouwens? Kijk in de buurt van de processor nar merk en model.

Het zou trouwens kunnen gebeuren dat je pc bij het opstarten niet weet van welke harde schijf hij moet opstarten. Dat moet je in je bios aanpassen. Ik hoor het wel.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/27, 16:30:47 »
Heb je nog een vrije stekker om zowel je dvd speler als je ide harde schijf aan te sluiten?

Offline wiert

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/27, 16:56:28 »
Jazeker. Zowel een datakabel, als een voedingskabel. Past precies. Enige onhandige is dat de hd niet breed genoeg is voor de slede. Ik ga het zo maar eens proberen. De bedoeling is idd om bestaande data over te zetten.

Moederboard is me niet bekend. Iets met ATX, aldus de doos.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/27, 17:35:31 »
Dan kan je even de dvd ontkoppelen en de schijf buiten hangen met open kast. Zorg ervoor dat hij zo ligt dat de onderkant net tegen metaal kan aankomen. Meestal wikkel ik er even twee velletjes papier omheen.

Offline wiert

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/27, 20:16:16 »
Lijkt niet te werken. Zojuist geprobeerd, met als gevolg dat er niet meer kon worden geboot. Na de hd weer te hebben losgekoppeld, kon ik ook niet meer booten ivm een GRUB-error. Heb dus Ubuntu maar weer opniuw geinstalleerd.

Daarom ga ik maar eens kijken of ik de schijf in een oude pc aan de praat kan krijgen (en ook die pc).

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/27, 20:30:50 »
Ik zei je dat je de bios moest aanpassen. herinstallatie hoefde echt niet. Je moet in de bios aangeven dat je van de sata schijf wil opstarten. Is het een splinternieuwe pc? Geef eens de specs. Kan je dan heel makkelijk zeggen wat je moet doen, stap voor stap.

Offline wiert

  • Lid
Re: Oude en nieuwe harddisks
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/27, 22:44:54 »
Ik had idd een fout gemaakt. Er werd van de verkeerde schijf (die met data) geboot. Als ik de juiste schijf selecteer om te booten, dan gaat het wel goed. Bedankt!