Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen  (gelezen 2528 keer)

perro30

  • Gast
OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Gepost op: 2015/05/20, 10:07:16 »
Goedemorgen.

Ik heb een vraagje.
Ik kreeg net weer een prachtige update van kernels en dergelijke. Toch houdt Ubuntu de oude versies en kernels vast, wat volgens mij onzinnig is en veel beslag legt op de HD.
Kan ik die oudere versies serieus verwijderen en kan dat zonder enig probleem worden gedaan?
Via sudo apt-get autoremove verdwijnt er niets daarvan.
Hoe kan ik dan zien wat de oude niet meer gebruikte kernels en dergelijke zijn om die probleemloos te verwijderen?
Mag ik dat even horen?

Mijn dank.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 10:25:33 door perro30 »


perro30

  • Gast
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/20, 10:47:13 »
Duidelijk, bedankt.

Gaan we zo doen als ik weer thuis, ik zit nu op het werk.
Dus jullie horen van mij of het goed gelukt is.

Groeten

perro30

  • Gast
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/21, 10:25:05 »
Beste mensen,

het is gelukt, veel ruimte vrijgekomen, weer wat sneller, het gaat weer goed.
Hartelijk bedankt voor de hulp.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/21, 16:11:45 »
het is gelukt, veel ruimte vrijgekomen, weer wat sneller, het gaat weer goed.
Niet alleen komt er ruimte vrij (vind dat persoonlijk niet zo spannend), maar je houdt simpleweg minder kernels over. En daardoor gaat een update van een nieuwe kernel ook veel sneller, omdat dan veel minder kernels bijgewerkt moeten worden (post-processing): want niet alleen bij de laatste (actieve) kernel moet dat gebeuren, maar bij iedere aanwezige kernel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/21, 16:20:27 »
Niet alleen komt er ruimte vrij (vind dat persoonlijk niet zo spannend),
Meestal is dat inderdaad niet zo belangrijk, maar soms wel: als de rootpartitie erg klein is, dan kan het minimum van 20-25 % vrije ruimte op die partitie in gevaar komen. Met bestandfragmentatie tot gevolg, waardoor systeemvertraging....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/21, 16:22:03 »
Niet alleen komt er ruimte vrij (vind dat persoonlijk niet zo spannend),
Meestal is dat inderdaad niet zo belangrijk, maar soms wel: als de rootpartitie erg klein is, dan kan het minimum van 20-25 % vrije ruimte op die partitie in gevaar komen. Met bestandfragmentatie tot gevolg, waardoor systeemvertraging....
Ik werkt nooit met een aparte boot/root-partitie, juist om dit probleem te voorkomen. Daarom zei ik ook: persoonlijk.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/21, 16:23:52 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/21, 16:41:37 »
Ik werkt nooit met een aparte boot/root-partitie, juist om dit probleem te voorkomen. Daarom zei ik ook: persoonlijk.
Jij weet dat natuurlijk wel, maar er lezen meer mensen mee....  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/21, 16:51:38 »
Ik werkt nooit met een aparte boot/root-partitie, juist om dit probleem te voorkomen. Daarom zei ik ook: persoonlijk.
Jij weet dat natuurlijk wel, maar er lezen meer mensen mee....  =D
Precies. Ik verbaas me erover dat beginnelingen zich met dit soort dingen (afwijken van de standaard partitionering) bezighouden, terwijl ze absoluut niet weten wat de consequenties zijn. Heb eens iemand gesproken die op een server een soft-raid (LVM) had gemaakt (omdat het zo makkelijk kan tijdens installatie) waarbij zijn systeem crashte en hij verbaasd was dat ie niet zomaar de data van een van de schijven kan uitlezen. Natuurlijk ook geen backup, want ja, zo gaat dat.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/21, 17:12:09 »
Mijn motto is altijd en nog steeds: als je niet probeert dan weet je ook niet of je het kan.
Tuurlijk, het best leer je door zelf je vingers te branden. Het enige wat ik door aan toe wil voegen is: als je op een platgetreden plat blijft, dan hoef je ook geen rare dingen te verwachten, dat zou het advies moeten zijn aan een beginner. Heb soms wel eens het idee dat het onderscheid tussen dat gebaande pad en daarbuiten voor een beginner niet altijd duidelijk is als deze hier op het forum rondwandelt.

En ik doelde niet op verwijderen van kernels, want dat is nuttig. Het zit niet voor niets sinds enige tijd (14.04?) ook al standaard in Ubuntu, dus dat spreekt boekdelen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/21, 21:56:54 »
Effe off topic. Dat van die "opgelost" heb ik zelf ook al enkele jaren geleden aan de forum-administrators gevraagd: dat "opgelost" is namelijk he-le-maal niet duidelijk aangegeven; ik heb zelf ook herhaaldelijk moeten zoeken naar de plek waar het nu weeral te vinden was. Het ware véél duidelijker mocht er gewoon een dergelijk "opgelost"-knopje verschijnen onder de velden "onderwerp" en "berichticoon". Van dat laatste is me het nut overigens helemaal niet duidelijk.

Perro, fijn dat het is gelukt.

Opgelost zetten van een topic gaat al heel lang (nu bijna 2 jaar of ga ik nu te snel haha) iets anders.
Klik op de zin linksonder op deze pagina: Markeer deze topic als opgelost.
Dan hoef je niet zelf je topic titel meer te veranderen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/21, 22:12:21 »
Effe off topic. Dat van die "opgelost" heb ik zelf ook al enkele jaren geleden aan de forum-administrators gevraagd: dat "opgelost" is namelijk he-le-maal niet duidelijk aangegeven; ik heb zelf ook herhaaldelijk moeten zoeken naar de plek waar het nu weeral te vinden was. Het ware véél duidelijker mocht er gewoon een dergelijk "opgelost"-knopje verschijnen onder de velden "onderwerp" en "berichticoon". Van dat laatste is me het nut overigens helemaal niet duidelijk.

Voor deze aangelegenheden hebben we een forumonderdeel: <Forum > daar kan je je ei kwijt ivm dergelijke zaken .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Oude linuxversies en kernels verwijderen (vervolg)
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/02, 19:24:34 »
Kreeg een systeembericht dat ik nog maar weinig disk-space ter beschikking had. Besloot een zooitje oude kernels te verwijderen. Na een opstart met ESCAPE zag ik ongeveer 30 versies in het kernel lijstje om te kiezen. Op het forum zag ik over dit onderwerp al wat vragen, en antwoorden. Dus aan de slag! Autoremove uitgevoerd. Na 2 uur en flink wat activiteiten op het systeem zag ik na boot+ESC nog steeds dezelfde lange lijst. Toen maar geprobeerd met sudo apt-get install byobu, gevolgd door sudo purge-old-kernels. Helaas, het laatse commando kent ie niet. En het commando sudo rm -v /boot/*.old-dkms werkt dus ook niet. Geen old-dkms bestand! Wat nu? Wat doe ik verkeerd?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Bloom

  • Lid
Re: OPGELOST: oude linuxversies en kernels verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/02, 23:51:31 »
Je kunt een terminal openen en dan het volgende erin plakken:

sudo apt purge $(dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|grep -v kbuild|grep -v gcc)

Dit verwijdert alle kernels behalve degene die nu draait.