Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenSSH server - update  (gelezen 5154 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
OpenSSH server - update
« Gepost op: 2015/07/07, 22:21:43 »
Schermafbeeldingen van de OpenSSH-server wiki bijgewerkt met afbeeldingen van 14.04 LTS. Verder een paar kleine wijzigingen aangebracht en lijkt me de wiki geheel van toepassing op 12.04 en 14.04 LTS.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: OpenSSH server - update
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/07, 22:37:38 »
Nog een handige tip: je kan in ~/.ssh/config makkelijke aliassen aanmaken en aparte instellingen opgeven die je altijd wil gebruiken als je met bepaalde servers verbinding maakt.
Voorbeeld:
Host *
ControlMaster auto
ControlPath ~/.ssh/master-%r@%h:%p
ControlPersist 60

Host laptop
User johan
Port 22
HostName laptop.local

Host server
User johanvd
Port 22
Ciphers aes128-cbc
Compression no
LocalForward 3308 localhost:3306
HostName server.home

Host router
User root
port 22
Hostname 192.168.1.1
Compression no

De eerste paar instellingen zorgen ervoor dat er een "master" verbinding opgezet wordt, die gebruikt kan worden als je een tweede of meer verbindingen wil maken naar dezelfde server. Ook blijft die verbinding nog een minuut actief als je de laatste sessie afsluit. Dat zorgt ervoor dat een nieuwe verbinding meteen opgezet wordt, dus zonder opnieuw inloggen en nieuwe encryptie enz. Met sleutels en een ssh-agent is dat niet zo heel boeiend, maar op trage apparaten zoals een router, raspberry pi en zo kan het toch wel verschil maken.

Andere opties zoals gebruikersnamen, poorten, compressie enz. spreken voor zich.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenSSH server - update
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/07, 23:17:12 »
Nog een handige tip: je kan in ~/.ssh/config makkelijke aliassen aanmaken en aparte instellingen opgeven die je altijd wil gebruiken als je met bepaalde servers verbinding maakt.
Bedankt voor deze tip. Tot nu toe loste ik dit op met shell aliases maar ~/.ssh/config is veel handiger, helemaal om tunnels (LocalForward) te automatiseren (tot nu toe gebruikte ik een houtje-touwtje oplossing voor mijn remote ircssi-proxy).

http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man5/ssh_config.5.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: OpenSSH server - update
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/27, 20:45:42 »
Hoe werktdat? Ik heb hier geen ~/.ssh/config. moet dat aan de client kant gedaan worden?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: OpenSSH server - update
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/27, 22:15:46 »
Ja, dat bestand kan je op de client aanmaken.