Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkbalk in Ubuntu 12.04  (gelezen 811 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2013/12/28, 22:18:46 »
Hallo,

Is het mogelijk om in Ubuntu 12.04 Unity desktop om in de werkbalk net zo'n lijst ( Menu bedoel ik ) te krijgen met de software die eropstaat zoals in Xubuntu?
De zijbalk is handig, maar de andere software vind ik niet eenvoudig te vinden. Of.............. ik doe iets niet goed?

Is zo'n Menu eventueel toe te voegen?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 06:33:06 door Tetje »
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline joop905

  • Lid
Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/29, 10:41:39 »
Kijk hier eens naar:
 Klassieke werkomgeving terug in Ubuntu

https://sites.google.com/site/computertip/klassiek


Offline vanadium

  • Lid
Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/29, 11:19:00 »
Zo een klassiek menu werkt goed om een overzicht te hebben van de geïnstalleerde software. Het wordt echter zeer inefficiënt als je, telkens je een programma wil opstarten, weer en weer door dat menu moet navigeren. Daarom is in Unity -terecht volgens mij - de focus verschoven van "overzicht" naar "snel opstarten".

- De weinige programma's die je dagdagelijks gebruikt, zet je beschikbaar met één klik op de launcher.
- De andere, die je nu en dan gebruikt, roep je razend snel op met een trefwoord na een druk op de "super" toets (de "Windows" toets).

Wil je eens zien wat je allemaal geïnstalleerd hebt staan, druk dan Super+a ("applications"). Klik, in de dash die verschijnt, rechtsboven op "Filter results". Klik een categorie om programma's van die categorie te zien.

Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/29, 11:22:33 »
Hallo,

Is het mogelijk om in Ubuntu 12.04 Unity desktop om in de werkbalk net zo'n lijst ( Menu bedoel ik ) te krijgen met de software die eropstaat zoals in Xubuntu?
De zijbalk is handig, maar de andere software vind ik niet eenvoudig te vinden. Of.............. ik doe iets niet goed?

Is zo'n Menu eventueel toe te voegen?

In de Dash kun je naar Applicaties gaan (dat is een klein A-icoontje onderin). Of anders kun je een indicator toevoegen die zo'n menu toevoegt: http://www.liberiangeek.net/2012/05/install-classic-menu-indicator-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/29, 18:38:39 »
Hallo,

Is het mogelijk om in Ubuntu 12.04 Unity desktop om in de werkbalk net zo'n lijst ( Menu bedoel ik ) te krijgen met de software die eropstaat zoals in Xubuntu?
De zijbalk is handig, maar de andere software vind ik niet eenvoudig te vinden. Of.............. ik doe iets niet goed?

Is zo'n Menu eventueel toe te voegen?

In de Dash kun je naar Applicaties gaan (dat is een klein A-icoontje onderin). Of anders kun je een indicator toevoegen die zo'n menu toevoegt: http://www.liberiangeek.net/2012/05/install-classic-menu-indicator-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/
Dit is wat ik bedoel.
Maar indien je dit uitvoert blijft de rest dan nog hetzelfde, zoals de launcer etc, m.a.w. Unity desktop blijft. Want voor de rest werkt Ubuntu super.
Ubuntu blijft mij verrassen
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/29, 20:19:31 »
Ja, dat ding voegt alleen een icoontje aan het bovenpaneel en wanneer je daar op klikt krijg je het 'oude' menu, meer dan dat doet het niet :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Werkbalk in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/29, 20:53:40 »
Als je alleen dat icoontje in de bovenbalk zou willen zien is het misschien een idee om de unity werkbalk (starter) van ubuntu 12.04 zo in te stellen dat hij automatisch verdwijnt:
Systeeminstellingen >  Uiterlijk > Gedrag > Starter automatisch verbergen op aan zetten.

Mensen die het Cairo-dock leuk vinden, zetten de unity starter (launcher) ook vaak op automatisch verbergen zodat ze er "geen last van hebben".

Zelf ben ik het met Vanadium eens maar het heeft bij mij ook wel een tijdje geduurd voordat ik helemaal Unity om was. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS