Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee monitoren in Ubuntu  (gelezen 3637 keer)

Twee monitoren in Ubuntu
« Gepost op: 2008/09/11, 15:07:23 »
Op mijn machine die draait onder Ubuntu heb ik aangesloten een 22" monitor en een 19" monitor, beiden breedbeeld flatscreen. Ubuntu herkent beide monitoren wel, maar alleen de 22" die staat aangesloten op de vga aansluiting geeft beeld.. Door middel van een DVI naar VGA verloopstekker is de 19" monitor met vga kabel aangesloten op de DVI aansluiting.

Nu schuif ik nog tussen beide helften van het bureaublad van Ubuntu heen en weer (ik vind alleen al dat een supervoordeel ten opzichte van Windows) op de 22" monitor maar ik vraag mij dus af of het mogelijk is om op beide monitoren een helft te laten zien. Ik gebruik deze machine hoofdzakelijk om allerlei werkzaamheden op te doen en dan is het uitermate handig als ik op de ene monitor bv open office kan tonen terwijl op de andere monitor Firefox open staat.

Wie kan mij zeggen hoe en of mogelijk is wat ik wil.

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/11, 15:17:44 »

Offline mcgyver

  • Lid
Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/11, 15:26:52 »
Citaat van: ZijneBalorigheid
Nu schuif ik nog tussen beide helften van het bureaublad van Ubuntu heen en weer (ik vind alleen al dat een supervoordeel ten opzichte van Windows) op de 22" monitor maar ik vraag mij dus af of het mogelijk is om op beide monitoren een helft te laten zien. Wie kan mij zeggen hoe en of mogelijk is wat ik wil.

Groeten van ZB
Je bedoelt dat je bureaublad nu over twee schermen verdeeld is en dat je op elk een apart bureaublad wil, dat kan, dat heb ik ook. Welke videokaart heb je? (merk, model?)

Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/11, 17:16:28 »
Beiden hartelijk dank tot zo ver.

nee mijn bureaublad is niet over twee schermen verdeeld. Van de twee monitoren aangesloten geeft er maar een beeld. Ik refereer naar dat het bureablad van ubuntu twee keer zo groot is als je monitor en dat je met het "schuifje" rechtsonderin tussen twee helften van het bureaublad virtueel heen en weer kunt schuiven. Ik wil beide helften op een aparte monitor.

Er ligt een ATI Radeon 128 mb in mijn machine. Vrij oud al, net als de hele computer.

groet
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/11, 17:35:18 »
Misschien is dit programma wel iets voor je. Python-Randr
Eerst even helemaal doorlezen, en kies dan voor de nieuwste versie.
Werkte bij mijn ATI X1400 supergeweldig.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/11, 17:42:24 »
Citaat van: Prosper
Eerst even helemaal doorlezen, en kies dan voor de nieuwste versie.
De voorlaatste versie nemen want de laatste geeft problemen bij het opstarten.
Dennis ging dit probleem bekijken maar is er momenteel een weekje tussenuit ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Twee monitoren in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/11, 21:55:40 »
Ok, dat gaat al vrij hard met de informatietoevoer. Ik ga eerst de bovenstaande opties eens bekijken het zal hoe dan ook wel gaan werken.
Mijn dank,
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.