Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk  (gelezen 1873 keer)

Offline plek

  • Lid
opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Gepost op: 2021/06/06, 15:46:36 »
Na lezen van het ontluisterende artikel in c't van juni over wachtwoordmanagers die heel secure zijn maar ook allerlei trackingsdiensten van info voorzien, was de keus voor Keepass niet moeilijk meer. Bovendien zou synchroniseren eenvoudig kunnen door het kdbx-bestand in de cloud op te slaan, waardoor het vanaf pc en mobieltje bereikbaar is. Maar Keepass onder Linux gaat met Mono begrijp ik, waarvan oa Pjotr het gebruik afraadt.
Een goed alternatief, heb ik hier gelezen, en standaard in Mint, is KeepassXC. Ik heb net een database aangemaakt, die ik op mijn nas (onderdeel van mijn lokale netwerk) wilde opslaan. Maar de nas-mappen kreeg ik niet naar voren als locatie om het kdbx-bestand op te slaan.
Heeft iemand een idee hoe ik de nas-mappen wel als keuze voor opslaan zichtbaar kan krijgen in Keepass XC?

Offline HWE64

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/06, 21:19:16 »
Ik heb geen Nas maar als je zegt "Database opslaan als...."dan krijg je toch verschillende mogelijkheden zoals : HD, usb als je die voor die tijd geplaatst en gekoppeld hebt?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Gamer

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/06, 22:37:24 »
Ik zou wel een reden kunnen bedenken waarom je het niet kan opslaan, op je NAS. Dit soort bestanden zou je eigenlijk locaal op moeten slaan. (mijn menig)
En misschien komt het wel door de manier waar op de NAS gekoppeld is in linux.
Maar wat je kan proberen of het wel werkt. Als je eerst het kdbx bestand lokaal opslaat. En dan met bestandsbeheer verplaatsen naar je NAS.
En dan kijken of je het gewoon kan openen, En wijzigingen kan opslaan.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/06, 22:42:19 »
Allereerst: er is geen harde reden waarom je mono zou moeten vermijden. Hoewel ik veel respect heb voor Pjotr ben ik het op dit punt niet met hem eens.
Ten tweede, ik ben het eens met een eerdere opmerking dat je zo’n bestand lokaal moet opslaan.
Ten derde: hoe heb je de NAS gemount? Waar en welk protocol?

Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/07, 11:26:10 »
HWE64, Gamer en MKe: dank voor jullie reacties.

@HWE64.
Citaat
als je zegt "Database opslaan als...."dan krijg je toch verschillende mogelijkheden zoals : HD, usb als je die voor die tijd geplaatst en gekoppeld hebt?
Ik krijg als mogelijkheden alleen mappen op de PC. Ook als ik eerst via het icoontje Netwerk op mijn bureaublad de NAS open (met ID en wachtwoord) en daar bijv de map 'documenten' kies (die daardoor blijkbaar wordt aangekoppeld), kan ik nog steeds alleen PC-mappen kiezen. Een usb-stick komt ook niet in beeld.

@Gamer.
Citaat
Als je eerst het kdbx bestand lokaal opslaat. En dan met bestandsbeheer verplaatsen naar je NAS. En dan kijken of je het gewoon kan openen
Dat heb ik geprobeerd maar werkt helaas niet, omdat ik de NAS-mappen niet in beeld krijg.

@MKe.
Citaat
hoe heb je de NAS gemount? Waar en welk protocol?
Dat weet ik niet. Na aankoop van de NAS een paar jaar geleden heb ik obv allerlei posts op dit forum geprobeerd deze bij opstarten automatisch te laten aankoppelen, maar dat heb ik opgegeven. Dus elke keer dat ik bij mijn NAS-bestanden wil, benader ik die via het icoontje Netwerk op mijn bureaublad en met inloggen.

@Gamer en MKe. Jullie hebben voorkeur voor lokaal opslaan begrijp ik. Maar ik snap niet hoe ik - als ik het kdbx-bestand op de PC opsla - dat ook kan gebruiken als ik op mijn mobiel ergens wil inloggen. Bovendien staat hier https://keepassxc.org/project/ als onderdeel van de Features List "KeeShare shared databases (import, export, and synchronize)".


Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/07, 11:45:38 »
Update. Vanaf hier https://github.com/keepassxreboot/keepassxc/releases/download/2.6.4/KeePassXC-2.6.4-x86_64.AppImage heb ik dat AppImage gedownload. Bij de eigenschappen ervan onder Rechten 'Toestaan dat bestand wordt uitgevoerd als programma' aangevinkt. Toen ik dubbel klikte om het programma uit te voeren, kreeg ik wél de map op de NAS als mogelijkheid om het kdbx-bestand te zoeken/openen. Waarom lukt dat bij de versie die in Mint zit dan niet?

Offline HWE64

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/07, 11:49:10 »
Bij mij werkt het wel als ik het .kdbx bestand naar een usb zet. Die krijg ik prachtig te zien als ik zeg "Opslaan als". Ik gebruik de browserextesie (veiligheid) niet en gebruik KeePassXC ook niet voor de smartphone.

Edit: na het lezen van jouw bericht heb ik gekeken bij mij maar ik gebruik een Flatpack maar in principe moet dat niets uitmaken alleen is de Flatpack nieuwer.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/07, 11:54:08 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/07, 15:06:19 »
Ik heb hier geen NAS. Daarin kan ik niet specifiek helpen. Ik wil gewoon even aangeven hoe ik het doe: via Dropbox. Op die manier is er geen enkel probleem om ook overal ter wereld de database te gebruiken op de telefoon in een Android. Ik gebruik daar Keepass2Android.

Opslaan op het NAS of op het internet of niet? Enkel op je PC is natuurlijk veiliger dan op NAS dan op internet. Maar het databasebestand zelf is sterk geëncrypteerd, en enkel toegankelijk via de beveiliging. Voor het gemak nemen we hier vaak enkel een paswoord, maar ook soorten van twee-factor authenticatie zijn hier mogelijk, of het gebruik van een keyfile. Als je een voldoende lang en willekeurig masterpaswoord neemt, moet de hacker die in jouw paswoorden geïnteresseerd is, al vele jaren computerpower hebben om je database te kraken, en met die bijkomende beveiligingen wordt dat kraken via brute kracht onmogelijk. Als je geheimen belangrijk genoeg zijn, loop je wel het risico dat ze bij je binnenbreken en je met een mes onder de keel dwingen het paswoord te geven.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/07, 17:33:13 »
Ik zou idd ook synchronisatie gebruiken. Daar zijn verschillende opties voor. Ik ben meer een doe-het-zelf’er en heb Nextcloud geïnstalleerd op mijn Nas. Ik ben niet zo’n fan van Dropbox e.d.

Offline wowo

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/07, 18:02:28 »
Ik heb een NAS die uitsluitend via de VPN-server van mijn mijn  NAS van buitenaf benaderbaar is.
Keepassxc heb ik in Ubuntu 20.04 via Synaptic geinstalleerd en het xxxxx.kdbx bestand heb ik in een gedeelde map op mijn NAS staan.
Ik heb mijn Nas-mappen gedeeld via NFS.
Bij werkt het naar alle tevredenheid. Als de database door 1 persoon is geopend kunnen de anderen de database alleen maar openen als alleen lezen.

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende manieren om een programma te installeren en meerdere manieren om bestanden van een NAS te kunnen gebruiken.
Het maakt het er allemaal niet makkelijker op om te achterhalen wat er precies mis is gegaan bij jou.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/08, 14:02:03 »
Ik gebruik net als Vanadium de Dropbox methode.  De database en de keyfile staan dan als klein extraatje in verschillende mappen.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2021/06/08, 18:35:00 »
Key file en database samen op Dropbox zetten lijkt me geen goed idee. Dan kun je het net zo goed niet encrypted opslaan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2021/06/08, 20:28:32 »
Niet echt. Er is nog de bescherming van het paswoord. Maar de keyfile heeft inderdaad in dit scenario geen zin meer, want biedt geen extra veiligheid meer: je houdt het dan best eenvoudig op een (goed) wachtwoord.

Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2021/06/08, 20:40:12 »
Alle reageerders: dank voor jullie meedenken. Lastig wat nu te doen met jullie verschillende werkwijzen en ervaringen. Ik ga voorlopig proberen verder te komen met dat AppImage van KeePassXC op de PC,  Keepass2Android op de mobiel, en het kdbx-bestand op de NAS. Ik zal mijn ervaringen hier delen.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2021/06/08, 21:36:12 »
Ik vermoed dat je de nas niet ziet omdat die niet gemount is op een normale manier.
Je zei al dat je de NAS aankoppelt via Netwerk op de filebrowser, wat erg filebrowser specifiek is. En ik denk dat KeepassXC zijn eigen filebrowser heeft. Beter zou zijn om de Nas met automount over een CIFS of NFS protocol te mounten. Ik weet zeker dat het dan zou werken.

Wat je eens zou kunnen proberen is je Nas eerst op de normale manier te benaderen. Daarna het pad kopiëren uit de adresbalk van je filebrowser en die te plakken in KeepassXC waar je de database moet aangeven.

Offline Gamer

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2021/06/08, 21:38:45 »
Dat weet ik niet. Na aankoop van de NAS een paar jaar geleden heb ik obv allerlei posts op dit forum geprobeerd deze bij opstarten automatisch te laten aankoppelen, maar dat heb ik opgegeven. Dus elke keer dat ik bij mijn NAS-bestanden wil, benader ik die via het icoontje Netwerk op mijn bureaublad en met inloggen..

Daar zit dus het probleem. Door dat je NAS op een andere wijze gekoppeld word aan het betands systeem. Kan je hem dus niet altijd zien vanuit een programma.
Je kan natuurlijk ook nog het kdbx bestandje op je telefoon zetten.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2021/06/09, 07:29:42 »
Precies.

Om ff op dat synchroniseren binnen Keypass terug te komen, hier wat info van het originele KeePass:

https://keepass.info/help/v2/sync.html

Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 2021/06/09, 19:02:47 »
Dank weer MKe en Gamer voor jullie reacties.

@MKe
Citaat
Je zei al dat je de NAS aankoppelt via Netwerk op de filebrowser, wat erg filebrowser specifiek is. Wat je eens zou kunnen proberen is je Nas eerst op de normale manier te benaderen. Daarna het pad kopiëren uit de adresbalk van je filebrowser en die te plakken in KeepassXC waar je de database moet aangeven
Dat snap ik niet. Ik heb het Netwerk- icoontje op mijn bureaublad geplaatst, en dat open ik om mijn NAS te benaderen. Daar komt geen adresbalk aan te pas, ik zie die in ieder geval niet.

@Gamer
Citaat
Door dat je NAS op een andere wijze gekoppeld word aan het betands systeem. Kan je hem dus niet altijd zien vanuit een programma.
Dat neem ik van je aan. Maar wat ik vreemd vind, is dat van twee versies van hetzelfde programma KeePassXC - 2.4 in Mint en 2.6 op www.github.com - bij de Mint-versie de nas-mappen niet zichtbaar worden en bij de andere versie wel. Ik zie niet hoe dat iets met de manier van mounten van de NAS heeft te maken.

Offline HWE64

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 2021/06/09, 19:35:55 »
KeepassXC 2.6.4 flatpack zit gewoon in de repo van Mint en het verschil tussen 2.4 en 2.6.4 is misschien een rechten kwestie????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #19 Gepost op: 2021/06/09, 19:54:07 »
@plek, als je op dat icoontje klikt, wat opent er dan? Ik neem aan je filebrowser?

Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #20 Gepost op: 2021/06/10, 16:38:35 »
@MKe.
Citaat
@plek, als je op dat icoontje klikt, wat opent er dan? Ik neem aan je filebrowser?
Zie bijlage.


Offline Bloom

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #21 Gepost op: 2021/06/10, 19:19:03 »
Heel veel programma's kunnen alleen werken met aangekoppelde volumes, dus niet zoeken op het netwerk omdat ze dat vaak niet kunnen zonder hulp van de desktopomgeving. Omdat dat voor iedere desktopomgeving anders is (omdat iedere DO een andere filemanager gebruikt), doen ze het dus gewoon niet.
Dus als je zorgt dat het NAS-volume aangekoppeld ("gemount") is, dan kun je dat koppelpunt wel zoeken via de bewaardialoog en dus met de NAS werken.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #22 Gepost op: 2021/06/10, 19:39:56 »
Grr, Mint Cinemon, net als in Windows verbergen ze het pad omdat ze blijkbaar de gebruiker te dom vinden om daar mee om te gaan. Ik kan het niet proberen omdat ik geen Mint heb, maar volgens mij moet je het pad kunnen kopieren ergens aan de bovenkant (misschien met rechter muisknop op 'Netwerk'?). Maar ik kan je daar niet mee helpen want ik gebruik geen desktops als Gnome of Cinemon. Dat is overigens inderdaad je filebrowser.

Ben het eens met Bloom dat normaal mounten je probleem zou oplossen. Maar je schreef dat dat niet lukte. Geen idee waarom niet, maar dat is wel de beste oplossing. Automount gebruiken zou nog beter zijn als je een laptop hebt die je wel eens buiten het huis meeneemt.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/10, 19:45:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline plek

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #23 Gepost op: 2021/06/11, 15:46:07 »
@MKe
Citaat
Ben het eens met Bloom dat normaal mounten je probleem zou oplossen. Maar je schreef dat dat niet lukte. Geen idee waarom niet
Enkele jaren geleden las ik er veel over hier. Regels toevoegen aan fstab en allerlei codes toevoegen waar ik niets van snapte, een wiki die er ook van uit ging dat ik ICT-expert ben, en posters hier die soms als advies kregen 'dit eens te proberen'. Maar ik voel me niet happy als ik voor mijn gevoel maar wat aan rommel omdat ik niet weet wat ik aan het doen ben. Toen heb ik het opgegeven de NAS tijdens opstart automatisch te mounten.

Offline MKe

  • Lid
Re: opslaan Keepassxc-database in lokaal netwerk
« Reactie #24 Gepost op: 2021/06/11, 17:28:57 »
Hoi plek, het is voor mij al weer ff geleden dat ik zoiets deed, maar ben eventueel bereid om je te helpen als je nog eens een poging wilt wagen om een mountpoint voor je NAS op je computer te maken. Stuur me ff een persoonlijk berichtje als je dat wilt.

edit: net ff geprobeerd met mijn nieuwe QNAP: SAMBA aangezet op de NAS en vervolgens automount geactiveerd via systemd. Dit was eigelijk heel gemakkelijk en nog makkelijker dan ik me herinner van een paar jaar geleden. Geen gehannes met fstab. Dit was op mijn Manjaro installatie, maar Mint werkt volgens mij ook met systemd, dus dat zou op eenzelfde manier moeten werken. Ik kan dit best in Jip-en-Janneke taal uitleggen als je dat wilt.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/11, 19:00:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/