Dank voor de reacties maar het luistert ontzettend nauw bij zo'n adapter en ik ga niet gokken met amperes en volts.
Bij overzetten plug, wel even nameten of de plus en min wel op de correcte plaats terecht zijn gekomen.
Ikzelf knip de draden altijd licht versprongen en gebruik krimpkousjes (met lijmwand). Licht versprongen maakt
dat de kabel wat dunner blijft en bij door schuren raken de aders elkaar niet snel.
Ehhh...niet iedereen heeft automatisch een elektronica-achtergrond
. Ik in elk geval niet.
Mijn buurman vroeg laatst hulp bij het schrijven van een brief in het Duits omdat ie daar de ballen van snapt. Ik adviseerde hem om toch vooral goed op te letten bij gebruik van het zelfstandig gebruikte bijvoeglijk naamwoord en het correct gebruik van de naamvallen. Met name die, die zijn gerelateerd aan bepaalde infinitieven. Hij keek me met heel grote ogen aan. (Dit is verzonnen, maar de boodschap komt wel over denk ik
)
Dan even over de adapter.
Ben net naar BCC geweest waar ik enkele jaren geleden de Sony TV heb gekocht. Als klant leek me dat voor de hand liggend. Had ik eerder aan moeten denken.
Tja, de medewerker zoeken en zoeken, maar nee. Kon niets vinden. Ik moest maar eens naar een onderdelenhuis gaan. Was ik al geweest. Ik zei dat BCC mij die TV destijds met veel bombarie had verkocht dus leek het mij redelijk dat zij zich maar ietsje meer moesten inspannen voor hun klant. Na dit de medewerker te hebben gemeld begon hij het wat warmer te krijgen en begon met zoekactie nummer twee. Goh...nu kon ie 'm plotseling wel vinden. Twee minuten daarvoor nog niet. Vreemd.
De prijs van de originele Sony adapter : euro 105,-. HOEVEEL?? EURO 105,-?? (Mijn spontane reactie was tot achterin de winkel hoorbaar).
De medewerker kreeg het zichtbaar nog warmer en besefte dat zijn week zwaar was begonnen).
Goed, dit was de eerste en direct laatste Sony TV die ik ooit kocht.
Mijn (werkkamer)TV is weinig gebruikt in vergelijking met de huiskamer-TV en ziet er uit als nieuw en functioneert ook geheel naar wens. Wanneer ik de gruwelijk dure
adapter dus
niet zou kopen, zou ik mijn TV bij het vullis kunnen zetten.
Dit is consumentisme ten top! En ik weet dat ik absoluut niet de enige ben die zoiets overkomt. Overal wordt maar geschreeuwd dat we duurzaam moeten zijn. Je wordt er mee doodgegooid. Maar ja, tussen theorie en praktijk zit nog wel eens een verschilletje. En als het om geld gaat .... ach.... wat is duurzaam dan ook eigenlijk waard? Gewoon lekker de planeet blijven leegtrekken. Maar ik ga teveel off-topic.
De medewerker was klaar met een hoop getyp en vroeg of ik cash of via de pin wilde betalen (ik had besloten om het ding aan te schaffen)?
Pardon? Ik sta met een kapotte adapter in m'n klauwen en BCC verzocht mij om
vooraf maar alvast het nog te leveren nieuwe exemplaar af te rekenen. (O ja, de levertijd is minimaal vier weken, maar kan ook langer zijn. Joepie!!). Dit weigerde ik, waarna de medewerker zich snel richting baas verplaatste die al wat langer in onze buurt was komen staan. Had in de gaten dat eea wat verhit werd. 'De klant weigert vooraf te betalen', hoorde ik 'm zenuwachtig tegen z'n senior zeggen. Die gaf rustig z'n akkoord dat ik bij levering pas hoefde te betalen.
Ok, wat een verhaal is dit geworden. Lucht wel lekker op moet ik zeggen ...
Kortom, het is een crime om zoiets eenvoudigs als een (nieuwe) Sony-adapter te bestellen, wanneer je oude de geest heeft gegeven. Daarnaast word je ook nog eens geheel legaal getild.
Tip : Ga je een nieuwe TV kopen. Check of er een losse stroomadapter bij zit en zo ja, bedenk je tweemaal voor je eraan begint.