Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sony Bravia stroomadapter  (gelezen 1160 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
Sony Bravia stroomadapter
« Gepost op: 2021/05/09, 20:36:48 »
De stroomadapter van mijn Sony Bravia KDL-48W705C TV is kaduuk en ik ben op zoek naar een nieuwe. Simpel zou je zeggen. Niet dus! Ik heb alles afgezocht op internet, ben naar onderdelenwinkels geweest, maar niets en niemand kan mij helpen aan een nieuw exemplaar. Het gaat om deze : https://www.30adapter.nl/originele-sony-kdl48w705c-kdl48w705c-adapter-oplader-195v-52a-p-63165.html (deze website blijkt overigens onbetrouwbaar te zijn(!), maar laat wel zien om welke specifieke adapter het gaat).

Wanneer iemand mij aan een link kan helpen van een Nederlandse betrouwbare website waar je met Ideal kunt betalen voor deze specifieke adapter, dan ben ik diegene zeer dankbaar, want ik, noch vrienden kunnen 'm vinden. Naar een universele adapter heb ik ook al gekeken. Voor zover ik kan zien : niet verkrijgbaar.
Opm. : de Sony Bravia tv heeft een speciale 'Sony aansluiting'...zucht.

Heel erg bedankt alvast...
« Laatst bewerkt op: 2021/05/09, 20:39:18 door Tuxjo »

Offline rico70

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/09, 21:00:08 »
Heb je al bij replacedirekt gekeken?
Vroegah heb ik wel eens een universele Kensington voeding gekocht, niet goedkoop, wel goed. Zaten diverse stekkers voor verschillende laptops bij plus een 12volt aansluiting voor in de auto

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/09, 21:08:18 »
Heb je al bij replacedirekt gekeken?
Daar wordt niet die specifieke adapter aangeboden :'(  : https://www.replacedirect.nl/category/759952/sony-kdl-48w705c.html?prrel=20885592#product


Offline HWE64

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/09, 21:23:36 »
Heb je al bij replacedirekt gekeken?
Daar wordt niet die specifieke adapter aangeboden :'(  : https://www.replacedirect.nl/category/759952/sony-kdl-48w705c.html?prrel=20885592#product
Morgen even die lui bellen. Je hebt een voeding nodig van 19,5Vdc en max stroom van 5,2A dus iets minder is ook goed. Dell heeft heel veel voedingen van 19,5Vdc alleen moet de stroom ongeveer kloppen. En de plug kun je ook in noodgeval overzetten.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/09, 22:57:08 »
Hallo,

Inderdaad de plug overzetten is een optie, als de vorm te veel afwijkt van het gangbare ( lijkt
me eigenlijk nog vrij standaard plugje) Dat wil overigens alleen als er niet een kabelbreuk dicht
bij dat plugje zit.

Voeding mag eventueel qua spanning, best wel een halve volt naar boven of beneden
afwijken maarrrr; de te leveren stroom sterkte is wat deze voeding max kan leveren.
De televisie bepaalt de daadwerkelijk opgenomen stroom!

Je mag dus best een 5.5,  6, 7 of meer ampere voeding daarvoor nemen. Echter; niet minder
dan wat de televisie vraagt. Dus geen adapter  nemen die minder dan 5,2 A levert als dat de
 televisie  verlangt. (zie type plaatje achterop televisie)

** Edit; zie tweede antwoord hieronder van mij, kennelijk is 4,4A 85W de standaard adapter.

 Zit je op de grens of net er ietsje onder; dan zal de adapter het misschien een tijdje volhouden,
 maar voortijdig sneuvelen door oververhitting. Bij inferieure adapters kan ie zelfs affikken.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2021/05/10, 06:35:18 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline HWE64

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/09, 23:26:36 »
« Laatst bewerkt op: 2021/05/09, 23:38:50 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/09, 23:46:47 »
Hallo,

@HWE64; de link van Ronaldus laat er eentje zien die onderbemeten is ; slechts 4,4 Ampere max levert hij

Edit; hmmm het lijkt erop dat 4,4A  85W inderdaad een originele is  ??? !? Die 30adapter.nl site doet voorkomen
dat er 5,2 A nodig is; dus een valse voorstelling van zaken. Kijk even op je eigen adapter en op de televisie
zelf om zeker te gaan

De  2 links die jij hebt laten een zwaardere uitvoering zien.

Bij overzetten plug, wel even nameten of de plus en min wel op de correcte plaats terecht zijn gekomen.
Ikzelf knip de draden altijd licht versprongen en gebruik krimpkousjes (met lijmwand). Licht versprongen maakt
dat de kabel wat dunner blijft en bij door schuren raken de aders elkaar niet snel.

Edit; let even op bij die Dell voedingen; die hebben vaak 3 pinnen, ze zijn op zich wel bruikbaar, maar je moet
dan de middelste pin niet gebruiken (die heeft vaak ook een dunnere draad.) De binnenzijde en buitenzijde van de
plug hebben de plus en min aansluiting. De middelste pin levert alleen maar data richting de Dell laptop
om hem te vertellen dat het de juiste (originele) Dell voeding betreft.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2021/05/10, 06:37:14 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline HWE64

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/10, 09:04:09 »
Volgens mij hoef je bij die Sony niets te doen, er zitten extra pluggen bij of zie ik dit verkeert??
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/10, 15:58:19 »
Dank voor de reacties maar het luistert ontzettend nauw bij zo'n adapter en ik ga niet gokken met amperes en volts.

Bij overzetten plug, wel even nameten of de plus en min wel op de correcte plaats terecht zijn gekomen.
Ikzelf knip de draden altijd licht versprongen en gebruik krimpkousjes (met lijmwand). Licht versprongen maakt
dat de kabel wat dunner blijft en bij door schuren raken de aders elkaar niet snel.

Ehhh...niet iedereen heeft automatisch een elektronica-achtergrond  ;). Ik in elk geval niet.
Mijn buurman vroeg laatst hulp bij het schrijven van een brief in het Duits omdat ie daar de ballen van snapt. Ik adviseerde hem om toch vooral goed op te letten bij gebruik van het zelfstandig gebruikte bijvoeglijk naamwoord en het correct gebruik van de naamvallen. Met name die, die zijn gerelateerd aan bepaalde infinitieven. Hij keek me met heel grote ogen aan. (Dit is verzonnen, maar de boodschap komt wel over denk ik  ;))

Dan even over de adapter.
Ben net naar BCC geweest waar ik enkele jaren geleden de Sony TV heb gekocht. Als klant leek me dat voor de hand liggend. Had ik eerder aan moeten denken.
Tja, de medewerker zoeken en zoeken, maar nee. Kon niets vinden. Ik moest maar eens naar een onderdelenhuis gaan. Was ik al geweest. Ik zei dat BCC mij die TV destijds met veel bombarie had verkocht dus leek het mij redelijk dat zij zich maar ietsje meer moesten inspannen voor hun klant. Na dit de medewerker te hebben gemeld begon hij het wat warmer te krijgen en begon met zoekactie nummer twee. Goh...nu kon ie 'm plotseling wel vinden. Twee minuten daarvoor nog niet. Vreemd.
De prijs van de originele Sony adapter : euro 105,-. HOEVEEL?? EURO 105,-?? (Mijn spontane reactie was tot achterin de winkel hoorbaar).
De medewerker kreeg het zichtbaar nog warmer en besefte dat zijn week zwaar was begonnen).
Goed, dit was de eerste en direct laatste Sony TV die ik ooit kocht.
Mijn (werkkamer)TV is weinig gebruikt in vergelijking met de huiskamer-TV en ziet er uit als nieuw en functioneert ook geheel naar wens. Wanneer ik de gruwelijk dure
adapter dus niet zou kopen, zou ik mijn TV bij het vullis kunnen zetten.
Dit is consumentisme ten top! En ik weet dat ik absoluut niet de enige ben die zoiets overkomt. Overal wordt maar geschreeuwd dat we duurzaam moeten zijn. Je wordt er mee doodgegooid. Maar ja, tussen theorie en praktijk zit nog wel eens een verschilletje. En als het om geld gaat .... ach.... wat is duurzaam dan ook eigenlijk waard? Gewoon lekker de planeet blijven leegtrekken. Maar ik ga teveel off-topic.

De medewerker was klaar met een hoop getyp en vroeg of ik cash of via de pin wilde betalen (ik had besloten om het ding aan te schaffen)?
Pardon? Ik sta met een kapotte adapter in m'n klauwen en BCC verzocht mij om vooraf maar alvast het nog te leveren nieuwe exemplaar af te rekenen. (O ja, de levertijd is minimaal vier weken, maar kan ook langer zijn. Joepie!!). Dit weigerde ik, waarna de medewerker zich snel richting baas verplaatste die al wat langer in onze buurt was komen staan. Had in de gaten dat eea wat verhit werd. 'De klant weigert vooraf te betalen', hoorde ik 'm zenuwachtig tegen z'n senior zeggen. Die gaf rustig z'n akkoord dat ik bij levering pas hoefde te betalen.
Ok, wat een verhaal is dit geworden. Lucht wel lekker op moet ik zeggen ...

Kortom, het is een crime om zoiets eenvoudigs als een (nieuwe) Sony-adapter te bestellen, wanneer je oude de geest heeft gegeven. Daarnaast word je ook nog eens geheel legaal getild.
 
Tip : Ga je een nieuwe TV kopen. Check of er een losse stroomadapter bij zit en zo ja, bedenk je tweemaal voor je eraan begint.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/10, 16:34:31 door Tuxjo »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/10, 16:14:54 »
@Tuxjo, voor die prijs hoef ik je niet te feliciteren. Ze hebben minstens 50% winst. jammer dat je niet bij mij in de buurt woont want dan hadden we voor nood er een gestabiliseerde voeding van 0 -30Vdc en 0-10A eraan gegooid.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: Sony Bravia stroomadapter
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/10, 16:32:48 »
@Tuxjo, voor die prijs hoef ik je niet te feliciteren. Ze hebben minstens 50% winst. jammer dat je niet bij mij in de buurt woont want dan hadden we voor nood er een gestabiliseerde voeding van 0 -30Vdc en 0-10A eraan gegooid.
Dank je HWE64! Ach, even lekker van je afschrijven lucht - zoals ik al schreef - ook op.
Qua prijzen en producten ben ik echt geen newbie, maar ook ik leer nog dagelijks. en soms hangt daar een onplezierig prijskaartje aan.

Ik vind het helemaal niet erg wanneer bedrijven (goeie) winst maken, maar geintjes van Sony zoals boven omschreven, is gewoon consumentje treiteren en leegtrekken. Daar krijg ik ongelooflijk jeuk van...