Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail server  (gelezen 2229 keer)

Mail server
« Gepost op: 2009/04/08, 20:45:52 »
Hoi,

ik ben wat aan het rondlezen hoe ik een mailservertje thuis kan opzetten. Het is de bedoeling dat ik alle mail wat naar een domein wordt gestuurd op mijn eigen servertje thuis binnen krijg.

Nu was ik zover dat ik postfix kan gaan gebruiken en ik heb iets gelezen over fetch.

Mijn vraag is: Als ik alles naar 1 domein doorgestuurd moet hebben, heb ik dan aan deze programma's genoeg, of moet ik het domein ook zelf gaan hosten.

Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mail server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 23:32:24 »
Marc een domein moet wel ergens zijn geregistreerd. Je kan niet zomaar mail ontvangen op marc@ditstelikwelevenopmijnserverin.nl

Soms (mede afhankelijk van je provider) kan je wel e-mail ontvangen via het adres van je adsl-verbinding. Maar dit is vaak NIET het email adres wat je wilt.

Wat betreft de keuze voor "fetch": Door gebruik te maken van fetchmail kan je e-mail die je nu (vaak bij je internetprovider) ophaalt met het pop3 protocol door de server kan laten ophalen. Het omgekeerde van doorsturen dus. Je server wordt zo jouw centrale e-mail toegang, kan je bedoeling zijn.

Maar ook daarvoor moet je wel ergens een e-mail adres (met pop3) hebben. Of dus een domein registeren. Dat kan soms best goedkoop of bijna gratis maar daar heb ik verder geen informatie over.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Mail server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/09, 02:47:08 »
Citaat
Dat kan soms best goedkoop of bijna gratis maar daar heb ik verder geen informatie over.
Is altijd gratis, bij je eigen provider  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Mail server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/13, 11:21:31 »
Marc een domein moet wel ergens zijn geregistreerd. Je kan niet zomaar mail ontvangen op marc@ditstelikwelevenopmijnserverin.nl

Soms (mede afhankelijk van je provider) kan je wel e-mail ontvangen via het adres van je adsl-verbinding. Maar dit is vaak NIET het email adres wat je wilt.

Ik weet dat sommige providers in hun voorwaarden servers verbieden. Maar als zolang je ergens een domeinnaam hebt geregistreerd die verwijst naar je vaste ipadres (of, bij een dynamisch ipadres misschien met een dienst als dyndns.com?) en een mailserver op op je thuisserver hebt luisteren berichten geforward krijgt van poort 443 van je router dan zou je toch gewoon mail moeten kunnen sturen en ontvangen? Of vergis ik me nu?

Ik zit er zelf aan te denken om ook zoiets op te zetten zodat ik mijn eigen prive- Gmail en Google Office heb. De privacyaspecten dataminende webdiensten als Gmail bevallen me namelijk niet. Een pakket als Zimbra komt al aardig in de buurt voor webmail/agenda.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/13, 11:37:40 door AptlyNamed »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mail server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/13, 23:37:22 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Mail server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/14, 01:24:56 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mail server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/14, 17:30:09 »
Kan dit iets zijn?
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MailServer


Dank je! ga ik proberen.
De installatie op een verder "lege" (zelfs de Apache webserver was niet nodig) instalatie van ubuntu server werkte Citadel direct. Na een e-mail account te hebben geconfigureerd kon ik met verschillende e-mail clients via imap en via webmail e-mailen. Omdat ik al een andere oplossing voor mijn e-mail heb is het bij deze eenvoudige test gebleven.

Let wel op, deze wiki documentatie is nog in aanbouw, en mogelijk niet compleet. Kon je nog dingen tegen die de moeite waard zijn om aan deze wiki documentatie toe te voegen wil je dan een reactie geven op http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/mailserver-met-citadel/

Succes! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Mail server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/15, 08:02:35 »
Ik heb al een domein geregistreerd. Niet via mijn eigen provider maar ergens anders. Nu is het wel de bedoeling dat ik kan mailen via pop en smtp. smtp zal via mijn provider gaan, maar pop zal ik dan zelf moeten configureren.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Mail server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/15, 08:23:09 »
Net citadel etc.. geinstalleerd. Nu wil ik webcit gebruiken, maar ik krijg de melding dat poort 2000 al in gebruik is. Met ps kom ik de poort niet tegen, en met netstat ook niet. Cat /etc/services geeft poort 2000 met het volgende aan:
cisco-sccp   2000/tcp   sieve      # Cisco SCCP
cisco-sccp   2000/udp


een ps op cisco levert verder ook niks op. Beetje appart dat ik verder nergens de poort in gebruik kan vinden en dus webcit niet kan gebruiken.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Mail server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/15, 09:06:00 »
dit zou een lijst met alle processen moeten opleveren die luisteren naar een poort:
sudo netstat --numeric-hosts --listening --tcp --programs

Re: Mail server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/15, 20:45:36 »
Ik heb inmiddels citadel aan de praat. Nu heb ik ergens een domein geregistreerd, en daar heb ik een mx record aangemaakt naar mijn thuis ip. Mijn ISP heeft poort 25 niet geblocked. Nu heb ik in mijn firewall ook de juiste poorte doorgezet naar mijn servertje. In de webinterface van Citadel heb ik mijn domein ingesteld, alleen ik kan nog geen mail ontvangen. Ik mis nog wat, alleen weet ik nu even niet wat.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Mail server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/16, 20:27:57 »
Nou ik ben toch van gedachte veranderd, en wil het graag werkende hebben met postfix, clamav, spamassassin, procmail en amavis. Nu heb ik deze allemaal geinstalleerd en mijn ip aan mijn domein gekoppeld dmv een mx record. Hoe moet ik nu precies verder. Graag zou ik dus mijn mail via bijv thunderbird willen ophalen als er wat verstuurd is.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Re: Mail server
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/22, 16:01:39 »
Ik heb nu postfix samen met courier-imap en pop geinstalleerd. Wanneer ik nu een mail wil versturen via telnet dan kom ik tot mail rctp to: Hier krijg ik de foutmelding

554 5.7.1   blablabla: Relay access denied

iemand een ideetje ?


Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)