Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon  (gelezen 4355 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Gepost op: 2020/10/12, 17:03:06 »
Hoe kan ik praktisch vanop mijn Android telefoon mijn Ubuntu desktop bedienen op mijn thuisnetwerk?
Ik vind vanalles, maar nergens concrete uitleg. Zo heb ik blijkbaar het intern ip-adres nodig, maar buiten en verwijzing naar ifconfig geen uitleg over welk gegeven nu exact dat ip-adres is.
En dat "delen" moet aan staan op mijn Ubuntu-pc is duidelijk, maar met exact welk Android programma ik dan de verbinding moet leggen is onduidelijk. Er zijn namelijk heel wat vnc'ers en rdp'ers, maar bij hen enkele vind ik uitleg.
Help mij uit het moeras van de onduidelijkheid.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/12, 17:25:14 »
Dat kan met TeamViewer en AnyDesk.
Je hebt bij deze apps geen intern ip nummer nodig.
ID nummer van je pc is voldoende, wel in TeamViewer en AnyDesk instellen dat je automatisch kan verbinden met je telefoon

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/12, 19:50:06 »
Anydesk en TeamViewer zijn beide services van buiten. Als je binnen je eigen netwerk wilt blijven vind ik dat overkill en een onnodig risico.

Je kunt zelf iets opzetten door het Remote Desktop Protocol (rdp) te installeren op je Ubuntu. Er is een cliënt app op Android voor, dus dat zou kunnen werken.

Kun je met de commandline uit de voeten dan is verreweg de simpelste en veiligste oplossing het gebruik van SSH.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/12, 23:41:56 »
Bedankt voor de reacties, maar ik zoek een concreet stappenplan. Dus niet de melding dat programma X met worden gebruikt in combinatie met programma Y.
En SSH is tekstgestuurd als ik het goed voor heb. Liever iets grafisch.
Maar vooral: concrete stappen.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/13, 08:02:15 »
Installeer xrdp op Ubuntu

sudo apt install xrdp
Activeer rdp

sudo systemctl enable --now xrdp
Open de firewall op Ubuntu

sudo ufw allow from any to any port 3389 proto tcp
Installeer de Remote Desktop app op Android.






Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/13, 10:25:12 »
@MKe: goede handleiding!
Welke cliënt adviseer je voor op de Android telefoon? Liefst open source.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/13, 17:33:58 »
Open source weet ik niet, maar ik geloof dat Microsoft een goede rdp cliënt heeft op Android. Ik heb zelf een iPhone en daar heb je RDP lite

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/13, 22:12:47 »
Hoe kan ik praktisch vanop mijn Android telefoon mijn Ubuntu desktop bedienen op mijn thuisnetwerk?
Ik vind vanalles, maar nergens concrete uitleg. Zo heb ik blijkbaar het intern ip-adres nodig, maar buiten en verwijzing naar ifconfig geen uitleg over welk gegeven nu exact dat ip-adres is.
En dat "delen" moet aan staan op mijn Ubuntu-pc is duidelijk, maar met exact welk Android programma ik dan de verbinding moet leggen is onduidelijk. Er zijn namelijk heel wat vnc'ers en rdp'ers, maar bij hen enkele vind ik uitleg.
Help mij uit het moeras van de onduidelijkheid.

Mag ik vragen wat je precies wilt kunnen doen op je desktop? Dat maakt wellicht nogal uit qua keuze voor programma x y z.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/14, 12:18:23 »
Ik wil mijn pc bedienen vanop mijn Android, vooral dan voor het beluisteren van muziek: zowel eigen collectie als web diensten (Spotify webplayer).
Nu gebruik ik gsconnect en kde-connect. Dat werkt heel goed, maar ... ik kan niet vanuit mijn kde-connect op het scherm van mijn pc inzoomen om bv. een nummer favoriet te maken of toe te voegen aan mijn afspeellijst, op random in te stellen etc. Dat gaat theoretisch wel vanuit kde-connect, maar dan moet ik de cursor op het pc scherm bedienen op meters afstand van mijn smartphone: dat lukt niet echt goed.


En ik wil eventueel vlot kunnen wisselen van mijn Spotify tabblad in Firefox naar YouTube of naar rhythmbox.



.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/15, 08:57:21 »
Ik wil mijn pc bedienen vanop mijn Android, vooral dan voor het beluisteren van muziek: zowel eigen collectie als web diensten (Spotify webplayer).
Nu gebruik ik gsconnect en kde-connect. Dat werkt heel goed, maar ... ik kan niet vanuit mijn kde-connect op het scherm van mijn pc inzoomen om bv. een nummer favoriet te maken of toe te voegen aan mijn afspeellijst, op random in te stellen etc. Dat gaat theoretisch wel vanuit kde-connect, maar dan moet ik de cursor op het pc scherm bedienen op meters afstand van mijn smartphone: dat lukt niet echt goed.


En ik wil eventueel vlot kunnen wisselen van mijn Spotify tabblad in Firefox naar YouTube of naar rhythmbox.

Wellicht moet je dan eens kijken naar een muziek speler met "afstandbediening". Clementine kan dat bijvoorbeeld en daarin kan je ook afspelen vanaf Spotify, webradio, etc. https://www.clementine-player.org/nl/
Specifiek voor Spotify is er natuurlijk Spotify Connect waar je aan kan geven op welk apparaat je de muziek af wil spelen, hiervoor is wel Spotify Premium nodig.

Een andere mooie oplossing wat ik zelf heb staan is Volumio of Moode Audio op een raspberry pi zetten en aansluiten op je muziek installatie via een DAC. Dan heb je ook toegang tot lokale muziek, Spotify, webradio, etc. En dit kan je bedienen vanuit een mooie webinterface vanaf elke telefoon/computer op hetzelfde netwerk.
https://moodeaudio.org/
https://volumio.org/

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/15, 10:17:43 »
@Valk, ik heb een tijd met groot genoegen Clementine gebruikt en misschien ga ik dat wel terug installeren. Had dat verwijderd toen ik een volledige upgrade deed van Ubuntu 19.04 naar 20.04. En sindsdien - omdat het er standaard in zit - Rhythmbox gebruikt. Maar clementine is inderdaad erg goed. Alleen jammer dat het niet meer ondersteund wordt en dat bv. de mooie visualisaties er zijn af gevallen (maar da's niet zo erg).


Maar ik wilde toch vooral ook vanop mijn smartphone (al dan niet ingezoomd) mijn ubuntu pc kunnen bedienen en dan bv. kunnen wisselen tussen clementine en Firefox, waar ik dan bv. youtube of spotify web op zou kunnen kiezen.


Ik wil dus als het ware mijn desktop / computerscherm (liefst met zoommogelijkheid) op mijn smartphone kunnen brengen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/15, 12:41:07 »
@Valk, ik heb een tijd met groot genoegen Clementine gebruikt en misschien ga ik dat wel terug installeren. Had dat verwijderd toen ik een volledige upgrade deed van Ubuntu 19.04 naar 20.04. En sindsdien - omdat het er standaard in zit - Rhythmbox gebruikt. Maar clementine is inderdaad erg goed. Alleen jammer dat het niet meer ondersteund wordt en dat bv. de mooie visualisaties er zijn af gevallen (maar da's niet zo erg).


Maar ik wilde toch vooral ook vanop mijn smartphone (al dan niet ingezoomd) mijn ubuntu pc kunnen bedienen en dan bv. kunnen wisselen tussen clementine en Firefox, waar ik dan bv. youtube of spotify web op zou kunnen kiezen.


Ik wil dus als het ware mijn desktop / computerscherm (liefst met zoommogelijkheid) op mijn smartphone kunnen brengen.

Ach, ik wist niet dat Clementine gestopt is, zie net dat de laatste update in 2016 was....

Maar dan is inderdaad een soort remote desktop oplossing het handigst. Helaas heb ik daar weinig ervaring mee, dus kan je dan niet verder helpen.

Offline peer

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/15, 15:38:15 »
de versie uit 2016 is 1.31
ik heb op mijn pc versie 1.4 rc2 staan. Gewoon uit de repos van debian testing
Dit is echter niet de laatste versie.
De laatste versie is slechts 11 dagen oud (https://github.com/clementine-player/Clementine/releases)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #13 Gepost op: 2020/10/15, 16:53:23 »
de versie uit 2016 is 1.31
ik heb op mijn pc versie 1.4 rc2 staan. Gewoon uit de repos van debian testing
Dit is echter niet de laatste versie.
De laatste versie is slechts 11 dagen oud (https://github.com/clementine-player/Clementine/releases)

Je hebt gelijk, als ik terug scroll zie ik dat ze in januari blijkbaar weer zijn begonnen met ontwikkeling op github.
Wellicht is een nieuwe release dan dichtbij!

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #14 Gepost op: 2020/10/16, 15:29:52 »
Dat van die nieuwe clementine klopt blijkbaar - heb het zonet even gecheckt - MAARRRRRRRRR ... er zijn heel wat functionaliteiten niet meer bij. Zo is het "random" spelen niet meer mogelijk. Dat is nu net iets dat ik graag heb als ik mijn muziekverzameling wil afspelen: niet steeds dezelfde volgorde.In de vroegere versie(s) van Clementine was dat wél mogelijk.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu pc bedienen vanuit Android telefoon
« Reactie #15 Gepost op: 2020/10/16, 15:33:31 »
Mijn uitleg hieronder klopt alvast voor de random niet meer. Da's erg goed, want het leven (en de muziek) moeten random kunnen verlopen!
Dat van die nieuwe clementine klopt blijkbaar - heb het zonet even gecheckt - MAARRRRRRRRR ... er zijn heel wat functionaliteiten niet meer bij. Zo is het "random" spelen niet meer mogelijk. Dat is nu net iets dat ik graag heb als ik mijn muziekverzameling wil afspelen: niet steeds dezelfde volgorde.In de vroegere versie(s) van Clementine was dat wél mogelijk.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM