Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten instellen onder Ubuntu ?  (gelezen 1198 keer)

Offline JosD

  • Lid
Rechten instellen onder Ubuntu ?
« Gepost op: 2015/08/06, 20:52:30 »
Hallo,

Recent Ubuntu 14.04 opnieuw geïnstalleerd, en voorlopig blijft hij (eindelijk!) goed werken.  Hout vasthouden ...
Nu stel ik het volgende vast : recent Xampp geïnstalleerd, met de bedoeling om Joomla lokaal te  installeren.
Om de Joomla-download uit te pakken (onder /opt/lampp/htdocs), zou ik een nieuwe map willen aanmaken.
Als ik echter in het menu van de bestandenviewer kijk, dan staat de menu-opdracht "nieuwe map" niet actief.
Onder de 'eigenschappen' van de mappen staat op elk niveau : "U bent niet de eigenaar, dus kunt u de eigenschappen
niet wijzigen."  Maar ik ben de eigenaar wel, en bovendien de enige gebruiker van Ubuntu.
Hoe en waar kan ik aanpassingen doen zodat ik overal schrijf- en wijzigingsrechten krijg onder Ubuntu ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten instellen onder Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/06, 23:40:29 »
Nee je bent niet eigenaar, je bent een gewone gebruiker, je mag hier dus niks wijzigen.
Je kunt wel iets wijzigen als admin, dus gebruik, sudo of gksudo met nautilus.

Denk dat je eens moet gaan lezen hoe linux werkt.
Rechten op files is belangrijk om mee te werken, en voor beveiliging is dit belangrijk.

Re: Rechten instellen onder Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/07, 07:45:48 »
stappen te ondernemen:

- installeer 'gksu' vanuit de bronnen: open de terminal en kopieer en plak:
sudo apt-get install gksuna de installatie sluit je de terminal.

Na deze installatie druk je tesamen ALT + F2 in, en typ in het opdrachtveld:
gksudo nautiluseen systeemwachtwoord dien je in te geven (policy) .

Navigeer nu via Nautilus mét rootrechten naar de betreffende map die gelockt was. Nu zou je de inhoud probleemloos kunnen veranderen en/of bewerken.

LET OP: de truc geeft je rootrechten en dus ook de mogelijkheid om je systeem grondig om zeep te helpen. Blijf dus behoedzaam om mappen die je niet kent ongemoeid te laten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Rechten instellen onder Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/07, 12:12:51 »

Offline JosD

  • Lid
Re: Rechten instellen onder Ubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/27, 20:22:01 »
Oké, nu heb ik met de tips hierboven over 'root'-rechten idd een map kunnen aanmaken onder 'htdocs' waaronder nu de afgehaalde (en uitgepakte) Joomla-bestanden zitten.  De map zelf heb ik Joomla 3.4.3 genoemd.  Normaal gezien zou ik nu in Firefox iets moeten te zien krijgen onder 'Localhost/Joomla 3.4.3'.  Dat is echter niet het geval, want ik krijg de melding : "Probleem bij het laden : kan geen verbinding maken" (zie tekst hieronder) :

Firefox kan geen verbinding maken met de server op localhost.

    Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
    Als u geen enkele pagina kunt laden, controleer dan de netwerkverbinding van uw computer.
    Als uw computer of netwerk wordt beveiligd door een firewall of proxy, zorg er dan voor dat Firefox toegang heeft tot het web.


Zou het iets met de firewall te maken kunnen hebben ? Of is er iets anders dat ik  nog over het hoofd zag ?
Dank voor reacties.