Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik  (gelezen 1856 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
[opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Gepost op: 2010/08/06, 11:31:12 »
Mijn MP3's staan op een andere HD dan de HD waar Ububtu op staat.

Als ik Rhytmbox op start gaat die niet standaard de muziekbestanden importeren van mn bibliotheek, maar moet ik eerst CTRL + O (map importeren) en die bewuste HD aan klikken. Dan laad hij ineens wel alle bestanden in de bibliotheek in. Kan dat niet sneller ? . . . onder windows gebruikte ik mediamonkey (jammer dat het niet onder ubuntu beschikbaar is) want die laadde gelijk de bibliotheek in.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 20:52:42 door rkerklaan »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/06, 12:35:49 »
Mijn MP3's staan op een andere HD dan de HD waar Ububtu op staat.

Als ik Rhytmbox op start gaat die niet standaard de muziekbestanden importeren van mn bibliotheek, maar moet ik eerst CTRL + O (map importeren) en die bewuste HD aan klikken. Dan laad hij ineens wel alle bestanden in de bibliotheek in. Kan dat niet sneller ? . . . onder Windows gebruikte ik mediamonkey (jammer dat het niet onder ubuntu beschikbaar is) want die laadde gelijk de bibliotheek in.

Kan je er geen afspeellijst van maken? Alle bestanden importeren end an opslaan als een afspeellijst. Onder Muziek > Afspeellijst zal die dan komen te staan, hoef je alleen de afspeellijst aan te klikken. Lijkt mij erg simpeler dan wat jij doet.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline MitchD.

  • Lid
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/06, 13:16:54 »
Ik meen me te herinneren dat er wel een manier was om een harde schijf automatisch te koppelen
wanneer het systeem start. Misschien dat het dan wel rechtstreeks 'geimporteerd' wordt?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/06, 19:00:58 »
Ik meen me te herinneren dat er wel een manier was om een harde schijf automatisch te koppelen
wanneer het systeem start. Misschien dat het dan wel rechtstreeks 'geimporteerd' wordt?

Ik denk dat jij nu in de war komt met automatisch aankoppelen bij een systeem start door middel van een verwijzing in de fstab.
En grof gezien heeft fstab niks te maken met Rhythmbox. Want laatstgenoemde gaat ervan uit dat de schijf al aangekoppeld is.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/14, 17:47:48 »
Uhm . . . het "probleem" is ook iets breder dan alleen mat rhythmbox. Als ik bijvoorbeeld een snelstarter op mn burublad maak van een map op de HD, dan werkt hij die sessie wel (want de HD was al eens benaderd), maar na een herstart niet meer.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/14, 18:02:26 »
Uhm . . . het "probleem" is ook iets breder dan alleen mat rhythmbox. Als ik bijvoorbeeld een snelstarter op mn burublad maak van een map op de HD, dan werkt hij die sessie wel (want de HD was al eens benaderd), maar na een herstart niet meer.

Type dit eens in in een terminal venster en plaats de uitkomst ervan hier.
cat /etc/fstab
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------


Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/20, 20:51:57 »
bedankt, jan . . die 2e link (naar dat forum) heeft de oplossing gebracht. Als ik rhytmbox nu open, dan staan alle 6578 nummers in de muzieklijst.

applaus voor je zelf

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/24, 09:20:13 »
Uhmmie . . . ik weet niet of het iets te maken heeft met hetgeen hier  allemaal vooraf gegaan is, maar ik kan geen map kopieren vanaf mn buroblad naar een submap op "die" schijf. Ik schijn geen rechten te hebben om die map aan te maken, terwijl ik toch de enige gebruiker (root/systeembeheerder) ben. ???????????????

ook lukt het niet om een verwijzing te maken op het buroblad van een submap op deze schijf . . . die optie is licht grijs als ik er met de rechtermuisknop op klik.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 09:23:26 door rkerklaan »

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/24, 09:26:27 »
In Linux kan je standaard als gewone gebruiker ENKEL in je home directory schrijven. Om elders schrijfrechten te hebben, moet de beheerder (dat ben je wellicht ook zelf) daar éérst expliciet toestemming voor geven.

m.a.w., verander - als beheerder - de eigenaar van de folder waar je in wil kunnen schrijven van "root" naar je eigen login.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/24, 10:02:40 »
Hoe verander ik dat ?  . . als ik eigenschappen van de HD aan klik, dan staat onder de tab "rechten" dat de rechten voor deze schijf niet bepaald kunnen worden en als ik de eigenschappen van de desbetreffende map weer gaaf, dan staat onder "rechten":

eigenaar = root . .bestanden gebruiken . . . licht grijs dus ik kan het niet veranderen

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/24, 11:03:07 »
Citaat
en als ik de eigenschappen van de desbetreffende map weer gaaf, dan staat onder "rechten": ...
Hier moet je zijn. Als gewone gebruiker kan je inderdaad niets veranderen. Je moet optreden als beheerder.

Om bestandsbeheer op te starten met beheerdersrechten, moet je een commando gebruiken. Druk Alt+F2 (of open een terminal) en geef het commando "gksudo nautilus". Je wordt om je gewone login paswoord gevraagd (om te verifiëren of jij het nog steeds bent). Met het venster dat nu verschijnt, zal je wel die eigenschappen kunnen aanpassen.

Sluit dit venster van zodra je gedaan hebt wat je moet doen. Dan kan je niet per ongeluk je ganse systeem wissen.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/31, 22:59:39 »
Uhm . . het lukte niet om bij eigenschappen/rechten de gebruiker te veranderen van root naar mijn inlog. Het is me nu wel gelukt door bij de tab "delen" de optie aan te vinken dat anderen mogen lezen en schrijven in deze map.

Is dit de goede weg of heb ik die schijf voor mijn ganse netwerk/wereld open gegooid ? (nou ja, mijn PC zit wel achter een router met firewall, maar toch ?)

Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/31, 23:05:03 »
Voor automatisch aankoppelen gebruik ik gewoon pysdm (in de pakketbronnen)
Dat programma even als root opstarten, aanklikken welke partities/HD's automatisch gekoppeld moeten worden, en klaar is Kees (of rkerklaan zo je wil ;) )

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Hard disc bereikbaar na klik
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/01, 15:24:46 »
Citaat
Uhm . . het lukte niet om bij eigenschappen/rechten de gebruiker te veranderen van root naar mijn inlog.
Ik vermoed dat je dan iets fout hebt gedaan. Met jou optie "delen" krijg je een vergelijkbaar effect: permissies worden soepeler gemaakt zodat alle gebruikers van het systeem er kunnen schrijven.

pysdm is wat verouderd en ondersteunt geen UUID. Als de device namen van je harde schijven veranderen  tussen verschillende sessies, dan krijg je problemen: de partities kunnen verwisseld raken.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/01, 15:26:54 door vanadium »