Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krusader ziet mijn sda niet  (gelezen 277 keer)

Krusader ziet mijn sda niet
« Gepost op: 2014/11/15, 17:02:25 »
Sinds kort heb ik Krusader geïnstallleerd, aangezien die goed aansluit op Toral Commander waarmee ik onder Windows werkte.
Helaas ziet dit programma kennelijk mijn sda niet en geeft ook aan dat ik geen schrijfrecht heb op de partities van mijn sdc (een Toshiba 2Tb Hd)
Tot nog toe heb ik nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik me als 'root' identificeer', aangezien ik normaal opstart onder mijn gekozen id bij het installeren van 12.04 LTS
Kan iemand mij verder helpen met genoemd probleem?
mvg ekhnaton aka Antoine Tammer/Enkhuizen
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krusader ziet mijn sda niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/15, 18:48:54 »
Onder linux is het normaal dat je binnen je bestanden geen schijven ziet. De partities op die schijven worden namelijk allemaal geïntegreerd in éénzelfde bestandssysteem. Partities op externe USB schijven worden automatisch aangekoppeld aan een folder onder /media. Je sda bevat hoog waarschijnlijk je systeempartitie: die ziet Krusader als de root partitie, "/".

Als je geen schijfrecht hebt op bepaalde partities, dan moet je mogelijk als beheerder de rechten aanpassen. Standaard heeft de gebruiker in een linux systeem enkel schrijfrechten op folders en bestanden onder zijn home folder, en ook op extern aangekoppelde (USB) harde schijven die niet geformatteerd zijn met een bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt (zoals de Windows bestandssystemen ntfs en fat). In alle andere gevallen is de systeembeheerder standaard eigenaar.