Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3  (gelezen 4110 keer)

Offline Cantodea

  • Lid
Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3
« Gepost op: 2010/02/07, 19:51:30 »
Ik wens een nieuwe laptop aan te schaffen. Veel van de nieuwste laptops beschikken over een IntelCore i3 of i5 Mobile processor met geïntegreerde HD grafische ondersteuning. Daarom deze vraag of er iemand ervaring heeft met (k)ubuntu en deze processors en dan vooral, hoe presteert hij grafisch, met compiz of de kwin compositing manager?

http://www.intel.com/products/processor/corei3/mobile/index.htm

Dank,

Cantodea

Offline Tom

  • Lid
Re: Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/07, 19:58:28 »
Er is iemand op het forum met een i5 en heeft er geen problemen mee , maar wie dat was weet ik niet meer.

Heb het topic gevonden U moet de topic starter maar een mailtje sturen hij heeft nu een i5 intelcore.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/nieuwe-aldi-pc-volgende-week/
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 20:10:07 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/07, 20:52:58 »
Die processor in het topic wat Wanda aanhaalde is er een zonder igp. Het topic komt namelijk uit november vorig jaar, maar de eerste i3's en i5's met igp zijn pas in januari uitgebracht.
Ik denk niet dat de processor zelf problemen gaat geven met Ubuntu, want volgens mij geeft geen enkele x86 processor problemen met Ubuntu (behalve als hij te langzaam is). Ik weet niet of de igp het doet met Ubuntu, maar ik weet wel dat je er geen wonderen van hoeft te verwachten. Hij is wel sneller dan de vorige chipsets van Intel, maar dat is meer evolutie te noemen dan een complete revolutie in igp-land (afgezien van de plaats waar de igp zit). Hij presteert volgens mij ongeveer even goed als de 985G chipset van AMD, die al een stuk langer uit is.

Veel laptops met deze processors hebben volgens mij ook een dedicated GPU. Als je de grafische kaart dan hard nodig hebt, gebruikt hij de dedicated gpu, maar als je gwoon aan het browsen of tekstverwerken bent, schakelt de laptop over op de igp. Zo kan de dedicated GPU uitgeschakeld worden en houdt de accu het langer uit, maar ik weet ook niet of Ubuntu een beetje overweg kan met deze mogelijkheid.
Alles is relatief

Offline Tom

  • Lid
Re: Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/07, 20:57:29 »
Intel Core i5 Processor  < Wat is dat dan :evil: en wat is de topic vraag Intel Core i7/i5/i3
• Intel P55 Chipset
• NVIDIA GeForce GT240
• 1 TB (1000 GB) harde schijf
• 4 GB werkgeheugen
• WLAN b/g/n
• gigabit LAN
• DVD/CD brander
• draadloos keyboard en muis
• uitgebreid softwarepakket

Overigens verkocht > Medion.de  < begin dec 09 al de intel core i7 processor  machine die koste toen 900 euro.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 21:11:55 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Ervaringen met Intel Core i7/i5/i3
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/07, 21:18:19 »
Intel Core i5 Processor  < Wat is dat dan :evil:

Dat is een Core i5 processor die vóór 26 november 2009 is uitgebracht :rolleyes:. De i5's en i3's met ingebouwde igp zijn pas in januari van dit jaar uigebracht, dus de igp van die medion zit gewoon op het moederbord.
Over de grafische prestaties van die processor in die Medion pc onder Ubuntu kan ik wel een duidelijk antwoord geven: :rolleyes: NIET :rolleyes:

De eerste i7 is trouwens al eind 2008 uitgebracht. Het nummer achter de i is alleen een aanduiding voor het marktsegment, en niet wanneer ze zijn gereleased. i7 staat voor high-end processors, i5 is voor mid-range en de low-end processors heten i3. De i7's hebben (en krijgen) geen igp, want Intel gaat ervan uit dat je ook wel geld over hebt voor een dedicated videokaart als je een processor van meer dan 200 euro koopt.
Alles is relatief