Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude partitie ruimte XP vrij maken/gebruiken voor Ubuntu 10.04  (gelezen 1936 keer)

Offline Dayenne

  • Lid
Na een tijdje dual boot te hebben gedraaid, ben ik nu zover dat Win XP eraf kan. Hoe doe ik dat?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/21, 18:29:27 door Dayenne »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/30, 13:05:43 »
Het eenvoudigste is je Windows partitie te herformatteren naar een linux bestandssysteem (ext4), en die ruimte voor dataopslag te gebruiken.

Daarna wil je dat het opstartmenu niet meer getoond wordt (en eventueel de Windows keuze verwijderd wordt). Hoe, dat moet je even opzoeken of kan je vragen als het zover is.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/30, 13:12:15 »
Hmmmm, dat eerste klinkt eenvoudig, maar voor mij is het toch een beetje abracadabra. Waar en hoe doe ik dat?

Kan ik niet met de windows cd opstarten en dan windows eraf halen?

Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 15:48:53 »
Met de Windows cd kan je de gebruikte partitie niet op de juiste manier formatteren, dus dat is geen goed idee.

Kijk eerst eens of in Ubuntu het programma GParted aanwezig is (menu Systeem/Beheer). Installeer het zonodig met behulp van Synaptic (Systeem/Beheer/Synaptic pakketbeheer) of met de opdracht sudo apt-get install gparted in een terminal.

Start GParted. Je krijgt dan een scherm te zien met rechts bovenin een aanduiding voor de schijf (iets als /dev/sda) en daaronder een grafische weergave van die schijf, waarschijnlijk met helemaal links een naam als /dev/sda1 en naar rechts met oplopend sda-nummer.
In het onderste deel wordt aangegeven hoe de verschillende partities zijn geformatteerd. De eerste zal waarschijnlijk een ntfs-partitie zijn. De grootte zou je moeten herkennen als de omvang van de Windows-partitie.
Het kan zijn dat die partitie is aangekoppeld. In dat geval staan er in het onderste deel van het GParted-venster een paar sleuteltjes voor. Klik dan rechts op die partitie (kan zowel bovenin als onderin het scherm) en kies in het menu voor Ontkoppelen.

Is de partitie niet (meer) aangekoppeld, dan staat er een 'gevarendriehoekje' voor. Je krijgt dan na een klik met de rechter muisknop onder meer de optie om de partitie de formatteren. Formatteren als ext4 is de beste keuze.
Open nadat je dat hebt geselecteerd het menu Bewerken en kies Alle bewerkingen uitvoeren.

Na deze actie is alles wat er op die partitie stond in principe niet meer benaderbaar! Let dus heel goed op dat je de juiste partitie onder handen neemt. Als je om wat voor reden dan ook twijfelt welke de juiste is, laat hier dan even een schermafdruk zien van het GParted-venster voor je een en ander uitvoert.

Hiermee heb je Windows verwijderd en de partitie geschikt gemaakt voor gebruik door Ubuntu. De volgende stap is - zoals vanadium al aangeeft - Windows uit het opstartmenu halen en de partitie benaderbaar maken vanuit Ubuntu.

Overigens is het mogelijk dat er meer aan de Windows-installatie gerelateerde partities op de schijf staan (herstelpartities en dergelijke). Dan kán bovenstaand verhaal iets ingewikkelder worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 17:33:58 »
Na deze actie is alles wat er op die partitie stond in principe niet meer benaderbaar! Let dus heel goed op dat je de juiste partitie onder handen neemt.
Daarom is je suggestie, om gparted vanuit je bestaande installatie te installeren en hiervoor te gebruiken, zeer goed. Je kan niet per ongeluk je Ubuntu systeempartitie herformatteren, want die is in gebruik.

Je zal ook de opnieuw geformatteerde partitie moeten opnemen in /etc/fstab, om die automatisch bij de opstart aan te koppelen.

Daarnaast zal je ook permissies en eigenaars moeten instellen van folders op die partitie die je als gewone gebruiker wil gebruiken. Standaard mag een gewone gebruiker immers niet schrijven buiten de home directory.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 17:43:25 »
Done!

Nu es kijken wat er gebeurt als ik ga opstarten.

Vanadium wat jij schrijft moet ik nog een paar keer doorlezen.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 17:52:56 »
Je zal ook de opnieuw geformatteerde partitie moeten opnemen in /etc/fstab, om die automatisch bij de opstart aan te koppelen.

Daarnaast zal je ook permissies en eigenaars moeten instellen van folders op die partitie die je als gewone gebruiker wil gebruiken. Standaard mag een gewone gebruiker immers niet schrijven buiten de home directory.
En hoe doe ik dit allemaal?

Offline hanns

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 18:02:09 »
Hallo,
Ik ben behoorlijk groen wat Ubuntu betreft,Ik heb het opgelost door alle schijven te bewerken met Killdisk.Duurde eventjes,maar alle schijven waren weer als frisse hoentjes.Met de Live Cd,van Ubuntu 10.04,de schijven bewerkt met Gparted,de systeemschijf in ext.4,de rest in ntfs.Veel tijd,maar het werkt.

Gr. Han

Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/30, 20:11:17 »
En hoe doe ik dit allemaal?
Hangt er een beetje vanaf wat je precies met die 'nieuwe' partitie wilt gaan doen. Als jij de enige gebruiker van die pc bent, dan zou je hem gewoon de owner/group van jezelf kunnen geven. In het kort: als koppelpunt een lege map genaamd data aanmaken, in het bestand /etc/fstab een regel opnemen om het automatisch aankoppelen in te stellen en tenslotte owner/group op 1000 zetten (de defaultwaarde voor een eerste/enige Ubuntu-gebruiker).

Stap voor stap:

Open een terminal en geef de opdracht sudo mkdir /mnt/data om het koppelpunt (= lege map) aan te maken.

Controleer zonodig via GParted welk device voor de nieuwe partitie geldt. Laten we aannemen dat dat /dev/sda1 is.

Voer in de terminal de opdracht echo `sudo blkid -s UUID | grep sda1` > ~/temp uit (als het device niet sda1 is, moet je sda1 uiteraard door de juiste waarde vervangen). Let op de twee `-tekens. Dat zijn 'backticks' en geen apostroffen.

Druk op Alt+F2 en typ gksu gedit /etc/fstab om het bestand /etc/fstab in een tekstbewerker met root-rechten te laden, zodat je het na bewerking ook weer kunt opslaan.

Open ook het bestand temp in je home-map in de tekstbewerker en kopiëer de regel die erin staat vanaf UUID.

Plak dat op een nieuwe regel onderin het bestand /etc/fstab en haal de dubbele aanhalingstekens die eromheen staan weg.
Je hebt dan iets als UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx aan het eind van /etc/fstab staan.

Zet daar /mnt/data ext4 relatime 0 0 achter, zodat je iets krijgt als:
UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx  /mnt/data  ext4  relatime  0  0
Als je wilt dat het systeem regelmatig een controle uitvoert zoals dat ook gebeurt met root (en eventueel /home als je die op een aparte partitie hebt staan), dan moet je die laatste nul vervangen door een 2.

Sla /etc/fstab op en typ in de terminal sudo mount -a om de map aan te koppelen, gevolgd door sudo chown 1000:1000 /mnt/data om er de juiste owner/group aan te geven.
Dat laatste kan zonder meer als je nooit met meer dan één gebruiker hebt gewerkt. Anders kan je die 1000:1000 beter vervangen door de namen die erbij horen (d.w.z. de werkelijke gebruiker:groep).

Je kunt de map /mnt/data vervolgens net zo gebruiken als je eigen map.

Dit is één methode. Er zijn vast wel andere (betere?) te bedenken. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de map een andere naam te geven dan data of hem niet in /mnt maar in /media te zetten (dat heeft als voordeel - of nadeel - dat hij als icoontje op je bureaublad verschijnt).
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 20:44:12 door grizzler »

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/30, 20:40:50 »
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga nu de pc sluiten, maar zal er morgen mee aan de slag gaan.  :)

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/21, 18:15:01 »
En hoe doe ik dit allemaal?
Hangt er een beetje vanaf wat je precies met die 'nieuwe' partitie wilt gaan doen. Als jij de enige gebruiker van die pc bent, dan zou je hem gewoon de owner/group van jezelf kunnen geven. In het kort: als koppelpunt een lege map genaamd data aanmaken, in het bestand /etc/fstab een regel opnemen om het automatisch aankoppelen in te stellen en tenslotte owner/group op 1000 zetten (de defaultwaarde voor een eerste/enige Ubuntu-gebruiker).

Stap voor stap:

Open een terminal en geef de opdracht sudo mkdir /mnt/data om het koppelpunt (= lege map) aan te maken.

Controleer zonodig via GParted welk device voor de nieuwe partitie geldt. Laten we aannemen dat dat /dev/sda1 is.

Voer in de terminal de opdracht echo `sudo blkid -s UUID | grep sda1` > ~/temp uit (als het device niet sda1 is, moet je sda1 uiteraard door de juiste waarde vervangen). Let op de twee `-tekens. Dat zijn 'backticks' en geen apostroffen.

Druk op Alt+F2 en typ gksu gedit /etc/fstab om het bestand /etc/fstab in een tekstbewerker met root-rechten te laden, zodat je het na bewerking ook weer kunt opslaan.

Open ook het bestand temp in je home-map in de tekstbewerker en kopiëer de regel die erin staat vanaf UUID.

Plak dat op een nieuwe regel onderin het bestand /etc/fstab en haal de dubbele aanhalingstekens die eromheen staan weg.
Je hebt dan iets als UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx aan het eind van /etc/fstab staan.

Zet daar /mnt/data ext4 relatime 0 0 achter, zodat je iets krijgt als:
UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx  /mnt/data  ext4  relatime  0  0
Als je wilt dat het systeem regelmatig een controle uitvoert zoals dat ook gebeurt met root (en eventueel /home als je die op een aparte partitie hebt staan), dan moet je die laatste nul vervangen door een 2.

Sla /etc/fstab op en typ in de terminal sudo mount -a om de map aan te koppelen, gevolgd door sudo chown 1000:1000 /mnt/data om er de juiste owner/group aan te geven.
Dat laatste kan zonder meer als je nooit met meer dan één gebruiker hebt gewerkt. Anders kan je die 1000:1000 beter vervangen door de namen die erbij horen (d.w.z. de werkelijke gebruiker:groep).

Je kunt de map /mnt/data vervolgens net zo gebruiken als je eigen map.

Dit is één methode. Er zijn vast wel andere (betere?) te bedenken. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de map een andere naam te geven dan data of hem niet in /mnt maar in /media te zetten (dat heeft als voordeel - of nadeel - dat hij als icoontje op je bureaublad verschijnt).


Ik ben hier mee bezig geweest, maar ik kom er niet uit. Het bestand 'temp' in de hoofdmap bestaat niet. Wel tmp. Maar goed vanaf dat punt loop ik dus vast, want dan snap ik het niet meer.... Zou je nog een poging met me willen wagen?

Re: Win XP met Ubuntu dual boot, XP verwijderen, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/22, 15:08:36 »
Ik ben hier mee bezig geweest, maar ik kom er niet uit. Het bestand 'temp' in de hoofdmap bestaat niet. Wel tmp. Maar goed vanaf dat punt loop ik dus vast, want dan snap ik het niet meer.... Zou je nog een poging met me willen wagen?
Het bestand temp zou moeten ontstaan (in je home-map) na het uitvoeren van de opdracht
echo `sudo blkid -s UUID | grep sda1` > ~/temp
Denk eraan dat terminalopdrachten exact zo moeten worden overgenomen als ze worden gepresenteerd. Eén enkel tekentje weglaten kan al een ander resultaat opleveren.
Probeer het eens met selecteren, kopiëren (in je browser) en plakken (in de terminal) van bovenbedoelde opdrachtregel. Druk dan op enter, voer zonodig je wachtwoord in en druk weer op enter. Controleer dan met
cat ~/tempof het bestand bestaat. Als het er is, zou in de terminal iets moeten verschijnen als dit:
/dev/sda1: UUID="01591242-2c5a-449d-ba02-f229a0192728"uiteraard wel met een andere getallenreeks achter 'UUID='.

Overigens was de actie met het bestand temp alleen bedoeld om het overnemen van die UUID wat makkelijker te maken. Je kunt ook gewoon fstab zoals beschreven in de tekstbewerker laden en dan in de terminal de opdracht
sudo blkid -s UUID | grep sda1uitvoeren. Dan verschijnt die regel in het terminalvenster en kan je hem van daaruit (met kopiëren en plakken) overnemen.

Denk ook aan wat ik over de benaming van de partitie heb geschreven. Omdat ik niet weet hoe die schijf precies is ingedeeld, heb ik sda1 als voorbeeld genomen. Maar het kan natuurlijk best sda2 of sda3 zijn en dan moet je uiteraard dat gebruiken, overal waar ik sda1 heb gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/22, 15:27:50 door grizzler »

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Oude partitie ruimte XP vrij maken/gebruiken voor Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/01, 20:09:22 »
Sorry Grizzler dat ik niet meer gereageerd heb. Zag nu dat het topic in mijn lijst staat met reacties op mijn berichten.

Inmiddels heb ik een probleem gehad met mijn numerieke toetsen dank zij mijn kitten. Ik heb de boel opnieuw geïnstalleerd met 10.10 en daarmee direct de oude win partitie overschreven.