Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb  (gelezen 1883 keer)

Heb Wubi geinstalleerd
Wil graag vanuit Ubuntu ook mijn documenten van windows 7 kunnen benaderen
Via /root media ? krijg ik een boodschap aangaande rechten en kan ik niet in de map kijken
Is dit toch mogelijk ?

Peter

Chmod 777 in terminalvenster
als root op de /home directory
dat kan dus ook in Wubi ...
« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 13:51:26 door peet2222 »
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/09, 21:47:43 »
je kunt het zien via /host
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/09, 22:08:39 »
Dank voor de reactie lukt me nog even niet
Heb Wubi op een disk /partitie geinstalleerd , windows staat op een andere disk/partitie
/host laat wel windows docs zien op installatie ubuntu disk
maar wil graag andere disk zien

Peter


 
kwaliteit is toeval uitsluiten

Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/10, 10:19:51 »
kan je het openen via root?
om in de root account te komen tik je dit:
"sudo passwd" in de terminal in
en verander het wachtwoord
klik op gebruiker wisselen
dan op andere ofzo
gebruikersnaam = root
wachtwoord heb je zelf aangemaakt.

Waarom heb je het trouwens via Wubi gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 11:44:16 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline vanadium

  • Lid
Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/10, 12:47:06 »
Je zal die andere partitie, waarop Windows staat, zelf eerst moeten aankoppen. Dat moet kunnen door in het bestandsbeheer in het linker paneel op de betreffende partitie te klikken.

Om permanent en automatisch die partitie aan te koppelen, zal je die moeten opnemen in het configuratiebestand /etc/fstab.

Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/10, 19:45:20 »
Als het niet is gemount dan kan hij toch ook geen error krijgen?
dus ik denk dat het al gemount is.
probeer een de rechten te wijzigen met chmod
als het idd niet gemount is kun je dat zo doen:
http://www.cyberciti.biz/faq/mounting-windows-partition-onto-ubuntu-linux/
of zo:
http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: documenten bekijken vanuit Ubuntu 10.10 in de windows doc mappenHeb
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/11, 13:52:17 »
Wubi tja ik dacht eerst nog even win7 laten staan ...
Wat kom ik dan tekort als ik deze modus heb gekozen ?
Wellicht toch beter maar meteen definitief installeren ?



kan je het openen via root?
om in de root account te komen tik je dit:
"sudo passwd" in de terminal in
en verander het wachtwoord
klik op gebruiker wisselen
dan op andere ofzo
gebruikersnaam = root
wachtwoord heb je zelf aangemaakt.

Waarom heb je het trouwens via Wubi gedaan?
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
Maak je geen zorgen: het is geen probleem om via Wubi te installeren. Als Ubuntu je hoofdsysteem wordt, is installatie in een aparte partitie technisch een betere en meer robuste oplossing, maar verder mis je niets door via Wubi te installeren.

Beter dan om ons verder te laten raden wat er nu aan de hand zou zijn, post je best wat informatie over je systeem. Dan kunnen we zelf zien welke partities je hebt, en of/hoe die aangekoppeld zijn. Dan kunnen we je concreet wat wegwijs maken, zodat je ook meer inzicht krijgt in de bestadsstructuur van een linux systeem.

Open een terminal (onder "Toepassingen - Hulpmiddelen"), voer volgende commando's uit en plak het resultaat van de terminal hier in een bericht (tussen code tags: gebruik de knop "#" terwijl je je bericht schrijft).

sudo blkid
mount

(voor het eerste commando, dat je als beheerder moet uitvoeren, wordt je login paswoord gevraagd).

oh, ik dacht dat het opgelost was vanwege de [OPGELOST] in de titel
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Bij deze en dank voor het advies


/dev/loop0: UUID="c1c42da5-e461-4518-a133-e6ca16896499" TYPE="ext4"
/dev/sda1: UUID="904A2FA74A2F8954" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="78AC79AAAC796412" TYPE="ntfs"
/dev/sda6: UUID="a2122173-7fdf-4008-b3c9-d2366598e83b" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="883921bf-22e4-4700-a09d-239d62ae7430" TYPE="swap"
[code]

Maak je geen zorgen: het is geen probleem om via Wubi te installeren. Als Ubuntu je hoofdsysteem wordt, is installatie in een aparte partitie technisch een betere en meer robuste oplossing, maar verder mis je niets door via Wubi te installeren.

Beter dan om ons verder te laten raden wat er nu aan de hand zou zijn, post je best wat informatie over je systeem. Dan kunnen we zelf zien welke partities je hebt, en of/hoe die aangekoppeld zijn. Dan kunnen we je concreet wat wegwijs maken, zodat je ook meer inzicht krijgt in de bestadsstructuur van een linux systeem.

Open een terminal (onder "Toepassingen - Hulpmiddelen"), voer volgende commando's uit en plak het resultaat van de terminal hier in een bericht (tussen code tags: gebruik de knop "#" terwijl je je bericht schrijft).

sudo blkid
mount
[/code]

(voor het eerste commando, dat je als beheerder moet uitvoeren, wordt je login paswoord gevraagd).
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
Nu heb je natuurlijk niet alle informatie gegeven (de uitvoer van "mount" ontbreekt). Ik zie wel welke partities je hebt, maar niet of/waar die aangekoppeld zijn. Je hebt geïnstalleerd via WUBI, en je /dev/loop0 zal dus wel je systeempartitie zijn. Tot mijn grote verbazing zie ik echter ook een fysische partitie die als ext4 geformatteerd is, en een swap. Dat wijst erop dat je ooit al hebt geïnstalleerd op een aparte partitie? Die sda6, gebruik je die nu wel?

Ter zake op je vraag: sda1 en sda2 zijn je Windows geformatteerde partities. Eén ervan, namelijk die waarop Wubi Ubuntu geinstalleerd is, kan je bereiken via /host. De andere is wellicht niet aangekoppeld. Maar opnieuw, zonder de uitvoer van "mount" blijft het gokken.



In het verleden ooit op dit notebook al een dual boot gehad inderdaad
Daarna Win7 geinstalleerd wellicht beter eerst een goede formattering gedaan....
Ik zie zo maar aankomen dat ik op termijn maar beter een hele formattering kan doen
Zie hieronder de output op commando mount :



/dev/loop0 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=600)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
/dev/sda5 on /host type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/peter/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=peter)



kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
/host is dus je sda5. Daar kon je dus al op zoals uit voorgaande blijkt.

Je andere ntfs partitie is sda1, en wellicht is het die partitie die je nu niet kan bereiken.

In mijn vorig postje:
Citaat
De zal die andere partitie, waarop Windows staat, zelf eerst moeten aankoppen. Dat moet kunnen door in het bestandsbeheer in het linker paneel op de betreffende partitie te klikken.
Je hebt geen reactie gegeven of je dit hebt bekeken of geprobeerd. In een Ubuntu systeem zijn standaard géén andere (niet-systeem) partities aangekoppeld. Om er op te komen, moet je ze eerst aankoppelen. Normaal verschijnen de niet aangekoppelde partities in bestandbeheer in het linkerpaneel. Door die daar te klikken, worden ze aangekoppeld en kan je erop werken.

Bekijk dat nu nog eens.

Alles in orde nu
Met dank voor de adviezen
Ik zal wellicht over niet te lange termijn een nieuwe installatie overwegen en eerst goed alles formatteren
Eerst backupje uiteraard ///

Peter




/host is dus je sda5. Daar kon je dus al op zoals uit voorgaande blijkt.

Je andere ntfs partitie is sda1, en wellicht is het die partitie die je nu niet kan bereiken.

In mijn vorig postje:
Citaat
De zal die andere partitie, waarop Windows staat, zelf eerst moeten aankoppen. Dat moet kunnen door in het bestandsbeheer in het linker paneel op de betreffende partitie te klikken.
Je hebt geen reactie gegeven of je dit hebt bekeken of geprobeerd. In een Ubuntu systeem zijn standaard géén andere (niet-systeem) partities aangekoppeld. Om er op te komen, moet je ze eerst aankoppelen. Normaal verschijnen de niet aangekoppelde partities in bestandbeheer in het linkerpaneel. Door die daar te klikken, worden ze aangekoppeld en kan je erop werken.

Bekijk dat nu nog eens.
kwaliteit is toeval uitsluiten