Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zo plaats je een tweede router  (gelezen 11201 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: zo plaats je een tweede router
« Gepost op: 2011/09/11, 16:26:22 »
Ik heb een nieuwe pagina toegevoegd aan mijn webstek, met een handleiding voor het plaatsen van een tweede router in je netwerk. Het eerste deel van de handleiding is verplaatste bestaande tekst van een andere pagina, het tweede deel (verbinding leggen via de terminal) is geheel nieuwe tekst.

Enfin, hier staat-ie:
http://sites.google.com/site/computertip/tweederouter

Doe er je voordeel mee!  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 16:37:52 »
Ik ben hier wat leek in, maar ik begrijp dat Router 2 via een lan kabel met router 1 moet verbonden zijn. Dat betekent dan dat je eventueel een netwerkkabel van het gelijkvloers moet doortrekken naar de eerste verdieping?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 16:47:54 »
Ik ben hier wat leek in, maar ik begrijp dat Router 2 via een lan kabel met router 1 moet verbonden zijn. Dat betekent dan dat je eventueel een netwerkkabel van het gelijkvloers moet doortrekken naar de eerste verdieping?

Bij deze handleiding wel, ja.... Wat jij bedoelt is een repeater, en dat zit niet vervat in de handleiding.  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 16:53:14 »
Als je je netwerk uit wil breiden en je hebt al een 2e router, dan is de handleiding van Pjotr zeer handig :)
Moet je nieuwe apparatuur kopen, koop dan een switch voor het bedrade deel, en een access point voor het draadloze.

Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/13, 09:27:13 »
Misschien kan je even ook nog verwijzen naar http://portforward.org, een website over port forwarding, maar deze bevat ook info over hoe je in de instellingen van je routen kan komen.

Om het IP-adres van een router te vinden, "ifconfig" in de terminal typen en kijken bij Standaardgateway (default gateway). Draadloos is eth1!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/13, 09:56:17 »
Om het IP-adres van een router te vinden, "ifconfig" in de terminal typen en kijken bij Standaardgateway (default gateway).

Of via de commandline:

ip route | grep default | awk '{print $3}'Dit gebruik ik vaak in scriptjes om te kijken of ik überhaupt een netwerkverbinding heb en waarmee.

Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/13, 10:17:16 »
Draadloos is eth1!

Niet bij iedereen is draadloos eth1. Hier is het wlan0.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/13, 10:26:58 »
Draadloos is eth1!

Niet bij iedereen is draadloos eth1. Hier is het wlan0.
Precies, zie het nu ook. Misschien is hij de *niet* vergeten...  ;)
En eth1? Bij mij start ie altijd met eth0.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/13, 11:23:17 »
Top Pjotr, bedankt!

Dat hele netwerk gedoe, ik snap er nog steeds niet veel van... Ben zelf nog een beetje aan het rommelen met mijn Fon. Ik heb een Fonera Simpl als wifi access point aan mijn UPC router hangen die beide in de kelder staan. In de UPC modem/router zitten nu 2 netwerk kabels, eentje gaat via een Cat6 kabel naar de 1e verdieping waar een switch staat, de andere gaat naar de Fon.

Eigenlijk zou ik willen dat ik via wifi aangesloten apparaten (=mijn werk laptop en mijn Samsung S2) in hetzelfde netwerk zitten, zodat ze elkaar kunnen bereiken. Met laptop bij gedeelde bestanden bijvoorbeeld of met de Samsung XBMC op mijn media center bedienen. Volgens mij heb ik echter in die Fonera Simpl niet voldoende instel mogelijkheden om dat te doen, of weet iemand hier toch een mogelijkheid?

Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/13, 11:42:20 »
Draadloos is eth1!

Niet bij iedereen is draadloos eth1. Hier is het wlan0.
Precies, zie het nu ook. Misschien is hij de *niet* vergeten...  ;)
En eth1? Bij mij start ie altijd met eth0.
Oei, sorry, wlan0... (Op *BSD is bedraad en0 en draadloos en1, vandaar).
eth0 is bedraad, lo (of lo0 op *BSD) is de loopback interface.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/13, 13:30:43 »
Precies SeySayux, merci voor de correctie :D

@markba: eth1 bestaat wel, maar alleen als je 2 netwerkkaarten in je PC hebt ;)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/14, 07:39:49 »
Citaat van: valk
Eigenlijk zou ik willen dat ik via wifi aangesloten apparaten (=mijn werk laptop en mijn Samsung S2) in hetzelfde netwerk zitten, zodat ze elkaar kunnen bereiken. Met laptop bij gedeelde bestanden bijvoorbeeld of met de Samsung XBMC op mijn media center bedienen. Volgens mij heb ik echter in die Fonera Simpl niet voldoende instel mogelijkheden om dat te doen, of weet iemand hier toch een mogelijkheid?
Ik denk dat je daar beter een topic over kan openen, dit is alleen een tip topic.

Eerlijk gezegd is het al niet meer nodig  :rolleyes:

Ik kwam er gisteravond achter dat alles automagisch al werkt zoals ik wil. Kan mijn XBMC gewoon bedienen etc, en de telefoon krijgt ook een ip in dezelfde range als de overige bedrade pc's.  :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/28, 22:01:45 »
Ik kwam (toevallig) met dit probleem in aanraking, dus ik dacht, dat is mooi, zo'n oplossing. Maar al lezende, kwam ik er al snel achter dat je idd niet meer (normaal) bij je configuratie-schermpje kan komen en dat is knap onhandig; de TS geeft hier wel een tip voor (iets met de commandline), maar dat is nogal aanmodderen, vind ik.

Uiteindelijk heb ik het veel simpeler opgelost: de tweede router heb ik een andere range opgegeven (192.168.1.x) dan de hoofdrouter (192.168.0.1). Router 2 heb ik via de WAN aansluiting verbonden met een ethernet-poort van router 1, eigenlijk alsof het een modem betreft. Beiden heb ik een afwijkend SSID gegeven.

Voordelen van deze oplossing:
- je kunt zonder fratsen bij het configuratie-scherm van iedere router (mits je op het betreffende netwerk zit!)
- via je IP-adres kun je altijd zien via welke router je verbonden bent (vanwege het afwijkende DHCP-bereik)

De TS geeft aan dat dit verschillend moet zijn tussen de twee eigen routers, maar het strekt ook ter aanbeveling om geen kanaal te gebruiken wat bij de buren in gebruik is. Wat betreft het kanaal, zo kun je zien welke wifi-points er aanwezig zijn en met welk kanaal:
# Achterhaal de naam van het draadloze device
ifconfig

# Lijst van access points
sudo iwlist wlan0 scan

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden....  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 22:12:50 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo plaats je een tweede router
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/28, 23:23:57 »
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden....  ;)

Zo is dat.  :)

Jouw oplossing is inderdaad iets simpeler. De tweede router blijft dan routeren, kapitein spelen dus, maar wel op een andere IP-reikwijdte.

Het cruciale verschil met mijn aanpak zit niet in het kiezen van een andere IP-reikwijdte (dat staat ook in mijn verhaal), maar in het niet-uitschakelen van de DHCP-server in router 2, en in het verbinden van router 2 via de WAN-poort i.p.v. via een ethernetpoort.

Met mijn oplossing maak je van de tweede router een volledig "dom draadloos toegangspunt". Met jouw oplossing blijft het tweede apparaat een volwaardige router.

Voor beide oplossingen valt iets te zeggen. Ieder kan doen wat hem/haar het meeste aanspreekt.  :)