Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie  (gelezen 530 keer)

AW1942

  • Gast
Installatie
« Gepost op: 2013/01/16, 19:47:24 »
Hallo allemaal,

voor studiedoeleinden wilde ik mijn systeem (Windows 8 en Windows 7) uitbreiden met Ubuntu.
Ik had de volgende setup voor mij 2 Windows installaties:
  1. SSD 60 GB bootdisk voor Windows 7
  2. SSD 120 GB bootdisk voor Windows 8
  3. HD 1 TB - Datadisk

de 2 Windows bootdisk zijn geinstalleerd in een multiboot Windows setup en werken probleemloos.

Aangezien ik nog niet direct mijn werkend systeem met een voor mij niet bekend OS wilde kwijtraken bedacht ik om de Ubuntu
installatie op een externe USB Harddisk te zetten en deze al 1e bootdisk te zetten.
Ik ging er hierbij vanuit dat indien ik Ubuntu niet wilde gebruiken ik dan simpelweg de USB hardisk kon verwijderen en het systeem
vervolgens windows probleemloos zou kunnen opstarten aangezien m.i er geen veranderingen in mij multiboot windows systeem
hadden plaats gevonden.
En iderdaad dit werkte direct en nu nog steeds  zonder problemen en ik kreeg er zelfs een extra multiboot optie bij, ik kon nu
zelfs vanuit de externe usb disk d.m.v grub zowel kiezen voor een startup van Ubuntu, Windows 7 of Windows 8.

Toen kwam de volgende gedachte, ik vond het toch wel handiger om niet steeds een externe disk nodig te hebben dus ik besloot
om Ubuntu op een interne disk te installeren.
Hiertoe nam ik een 1 TB hardisk die ik in 2 partities indeelde 1 x 400 GB en 1 maal 600 GB en daarna probeerde ik op de 400 GB partitie
Ubuntu te installeren en uiteraard zoals Murphy's law al aangeeft toen ging het fout.
Ik krijg nu continu de volgende melding :
             
                     Er is geen bestandssysteem gedefinieerd
                     Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu

Ik ging er vanuit dat dit te maken had met het bestandssysteem wat ik gebruikt had tijdens het formateren maar ik heb ondertussen
Fat, Fat32, NTFS, Ext4 gebruikt en tot nu steeds het zelfde resultaat ontvangen.

Iemand enig idee wat ik fout doe

Met vriendelijke groet

AW1942

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/16, 19:57:38 »
Ik krijg nu continu de volgende melding :
             
                     Er is geen bestandssysteem gedefinieerd
                     Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu
Als je kies voor handmatige schijfindeling, dan moet je tijdens de installatie de toekomstige Ubuntupartitie het koppelpunt / geven (de schuine streep oftewel "root", want het ding schijnt op een wortel te lijken). :)

AW1942

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/16, 20:10:55 »
Pjotr,

bedankt voor je snelle reactie. Ik was het vergeten maar ik kom er nu ineens weer achter dat ik al eens eerder een vraag
met dezelfde context had gesteld. Daar ben ik echter destijds mee opgehouden en dat was dus ook compleet in de
uit mijn geheugen gewist. Zal het morgen nog eens opnieuw proberen en dan laat ik wel weer van me horen.

groeten

AW1942

AW1942

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/17, 16:29:57 »
Pjotr,

heb vandaag een geslaagde installatie uitgevoerd.
Alles werkt goed dus probleem opgelost.
Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet

AW1942