Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Wine  (gelezen 1839 keer)

Offline Mshraks

  • Lid
[Opgelost] Wine
« Gepost op: 2010/03/22, 20:54:32 »
Heb heb Ubuntu geinstalleert op een Ext4 partitie van in totaal 10 Gb.
Die blijkt tot mijn verbazing al bijna vol te zijn. ???
Nu wilde ik met Wine Eve-online installeren maar ik krijg halverwege het uitpakken dat er niet genoeg schijfruimte is.
Kan ik niet met Wine of via Wine een andere destination folder/schijf aangeven waar hij zulke grote pakketen moet uitpakken?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 22:07:54 door Mshraks »
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/22, 21:05:59 »
Vrees dat ik de partitie meer schijfruimte moet gaan toebedelen maar ik weet totaal niet hoe.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 21:06:10 »
Ubuntu neemt bij een nieuwe installatie 4GB ruimte in. Is de download dan 6 GB groot ???
Tijdens de installatie kan je kiezen waar je iets neer wilt zetten, als je het pad of padden maar vast instelt in wine.cfg
Met gparted van de Ubuntu live cd kan je de partities aanpassen, dit kan ook met gparted live http://www.gparted.org/ daar staan ook wat screenshots en documentatie.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 21:09:11 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/22, 21:23:03 »
Tot je verbazing ??? 10 GB is een schijntje. Wil je fatsoenlijk kunnen werken, dan heb je zeker het driedubbele nodig.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/22, 21:29:10 »
Tot je verbazing ??? 10 GB is een schijntje. Wil je fatsoenlijk kunnen werken, dan heb je zeker het driedubbele nodig.
Tenzij je eigen data op een externe partitie zet. Ik heb een systeempartitie van 10 GB een een datapartitie van dezelfde grootte, maar die kan nog groeien. Het systeem neemt 3,5 GB in.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/22, 21:41:27 »
Ubuntu neemt bij een nieuwe installatie 4GB ruimte in. Is de download dan 6 GB groot ???
Tijdens de installatie kan je kiezen waar je iets neer wilt zetten, als je het pad of padden maar vast instelt in wine.cfg
Met gparted van de Ubuntu live cd kan je de partities aanpassen, dit kan ook met gparted live http://www.gparted.org/ daar staan ook wat screenshots en documentatie.


Eve-online neemt inderdaad volledig uitgepakt zoǹ 6Gb in ja dus te weinig ruimte om het uit te pakken.
Maar de volledige installatie is maar 2,5 Gb.
Ik ga dus even kijken wat ik kan doen in wine.cfg en anders even met gparted aan de gang.

Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik nog nooit een forum als deze heb meegemaakt waar ik zo snel geholpen wordt met me vragen als hier.
Ben daar zeer over te spreken,en ook telkens goede tips en adviezen en tenminste geen sarcastische af krakerij.
Bij deze mijn complimenten aan iedereen hier  :D ;)
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/22, 21:53:37 »
10 GB is normaal gezien meer dan voldoende voor een linux rootpartitie. Het is bijzonder krap als je er nog eens je /home ook in kwijt wil. Als dat de reden is, verhuis je ten minste je gebruikersdata best naar een andere partitie. Beter nog is je hele /home op een aparte partitie te hebben.

Zelf heb ik op mijn 80 GB géén aparte home. De 80 GB zijn allemaal de root partitie, waarop dus ook de /home staat. Voordeel hiervan is flexibel en efficient ruimtegebruik.

"Uitpakken" van een programma moet altijd op een andere partitie kunnen, zeker onder linux. Een andere partitie is immers na het aankoppelen altijd transparant geïntegereerd in het bestaande bestandssysteem. Ook symbolische links laten je toe data van eender waar in een gewenste locatie beschikbaar te stellen.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/23, 08:02:00 »
Ik heb Ubuntu schoon op mijn voormalig C:/ partitie geinstalleert en die heeft 11 Gb ruimte maar nu nog na alle extra Ubuntu software is er maar 1.7 GB over  ???.
En ik zou niet weten hoe ik mijn home kan verplaatsen naar een andere partitie want die is automatisch zou geinstalleert door Ubuntu en heeft zoals bij een ieder de naam "Bestandssyteem"gekregen.
Ga ik daaruit een map weghalen en verplaatsen dan ligt de boel plat.

Ik heb dus nu:

Bestandssyteem 10Gb
Data 2 ( voormalig E:/ ) 204 Gb
Data 3 ( voormalig D:/ ) 500 Gb

Wanneer ik de Wine configuratie tool open zie ik deze stations:

C:   ../drive_c
D:   /media/cdrom
Y:   /home/mshraks
Z:  /

Dus aangezien ik met Wine installer het pakket eve-online wil uitpakken ( ongeveer 5Gb) gaat Wine dat op de hierboven vermelde C: doen maar die bevind zich op mijn Bestandssyteem partitie met nog maar 1.7 Gb aan ruimte over.

Dus hoe krijg ik dat dan gewijzigd?
Als ik dit had geweten dan had ik zeker ook 80Gb ruimte aan mijn root partitie geven.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/23, 09:42:16 »
Link je documenten enz. door naar je Windows partitie.
Link je wine directory ook door naar je Windows partitie.

Op die wijze zal de systeemdirectory van Ubuntu enkel gebruikt worden voor het systeem en je configuratiebestanden.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/23, 11:48:02 »
Link je documenten enz. door naar je Windows partitie.
Link je wine directory ook door naar je Windows partitie.

Op die wijze zal de systeemdirectory van Ubuntu enkel gebruikt worden voor het systeem en je configuratiebestanden.

Ja ok maar hoe gaat dat doorlinken in zijn werk?
Hoe moet ik dat doen want zo bekend ben ik niet met dit soort dingen?

Moet ik nu eerst Wine volledig deinstalleren en dan er opnieuw opzetten en dan op een grotere partitie zetten want ik kan mij niet herrinneren dat ik kon kiezen waar en op welke partitie ik Wine kon installeren.
Dat ging allemaal automatisch dus nu ben ik volledig de kluts kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 12:21:09 door Mshraks »
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/23, 15:35:42 »
* Je verplaatst je Documenten folder vanuit je home directory naar een externe partitie.
* Druk Ctrl+Shift in en sleep Documenten vanuit de externe partitie terug naar je home. Nu wordt een link aangemaakt ":ink naar Documenten". Hernoem dat naar Documenten, en je kunt aan je documenten als voorheen. Alleen staan die nu op een andere partitie.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/23, 17:47:04 »
Ben net 2 uur bezig geweest met Gparted maar geen stap verder gekomen.
Ik krijg die systeem partitie van 10Gb niet groter.
Heb er alles aangedaan om hem samen te voegen met de partitie van 70Gb ook Ext4 maar die optie bestaat helemaal niet in Gparted.
Hoe krijg ik die 2 partities weer samengevoegd tot 1 partitie?
Dat zou ook een hoop schelen.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Wine
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/23, 18:49:50 »
Staan de partities naast elkaar in Gparted? Selecteer de partitie van 70GB en verwijder de bootvlag, zodat de partitie unallocated wordt, deze wordt nu grijs, selecteer nu de partitie van 10 GB nu verschijnen er links en rechts greepjes. Pak het greepje en sleep deze over de grijze partitie van
70 GB. Klik op Edit en voer de acties uit, je krijgt nog een mededeling wat er gaat gebeuren.
Dit samenvoegen kan enige tijd in beslag nemen. Hopelijk is het zo wat duidelijker.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/23, 21:39:08 »
Is je 70 GB partitie ook ext4? Dan is het geen enkel probleem .wine te verplaatsen en te vervangen door een link naar de nieuwe locatie.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Wine
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/23, 22:07:37 »
Gijsbert en Vanadium,

Allereerst bedankt voor jullie ondersteuning maar geen van beide opties werkte in gparted om die partitie groter te maken of te mergen.
Heb daarom maar in vogelvlucht een nieuw installatie uit gevoerd en bij de optie handmatig partitie toewijzen meer ruimte gecreerd dus nu van 10 naar 85 Gb.
Mijn profiel bleef gelukkig behouden dus na het afronden van de installatie hoefde ik alleen nog maar wat 3th party softwae terug te installeren.
Alles was in ongeveer een 1 en een kwartier opgelost.
Merk nu ook meteen met meer schijfrumte dat het systeem wel snel is en niet meer happert en sckokt.
Dus 2 vliegen in een klap opgelost.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10