Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom geen snelstarters meer  (gelezen 943 keer)

Offline maxboor

  • Lid
Waarom geen snelstarters meer
« Gepost op: 2011/10/25, 16:43:31 »
Bij de voorgaande ubuntu's was er de mogelijkheid om snelstarters  te creëren door rechts te klikken op het bureaublad.
Deze waren bijzonder makkelijk en gebruiksvriendelijk, vooral omdat zij in een map op te bergen waren en op te roepen,
Deze map kreeg een plek op het bureaublad en de starters konden aangeklikt worden.
Hierdoor bleef de achtergrond op het bureaublad zichtbaar.

Is een een mogelijkheid om deze snelstarters alsnog op het bureaublad te doen plaatsen bij deze versie?
Indien gekopieerd van een voorgaand Ubuntu en op het 11.10 bureaublad geplaatst werken zij uitstekend.
 
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom geen snelstarters meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/25, 18:41:57 »
Het gebruik van snelstarters "all over hte place" wordt inderdaad niet meer ondersteund. Zowel Gnome Shell als Unity vinden dat applicaties vanop één plaats, een betrouwbare plaats, moeten opgestart worden, d.w.z., vanuit de launchers voor de meest gebruikte programma's, en na wat zoekwerk voor minder gebruikte programma's. Werkt wel goed en netjes voor mij, want ik het het nooit gehad voor snelstarters op de desktop (de vreselijke "shortcuts" geïntroduceerd met de Windows 95 desktop  :o ).

Toch kan je er nog snelstarters op je desktop of folders op nahouden, als je wil. Snelstarters zijn .desktop tekstbestanden, die je zelf kan aanmaken (op z'n linux met een texteditor) of kopiëren, vb vanuit /usr/share/applications. Als je die .desktop uitvoerpermissies geeft, dan verandert het uiterlijk magisch in een snelstarter.

Offline Dave

  • Lid
Re: Waarom geen snelstarters meer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/25, 19:06:09 »
sleep het icoontje of naar de snelstartbalk of naar je bureaublad en klaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom geen snelstarters meer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/25, 20:18:01 »
Oops, ik wist niet dat het leven zo eenvoudig was  :D

Re: Waarom geen snelstarters meer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/25, 22:48:12 »
Maar hoe werkt dit dan als je een uitvoerbaar programma in een map hebt ? Ubuntu heeft geen idee dat het er is. Zoiets als  /home/spel/sl    starter maken voor  SLSTART in die map.

Offline Dave

  • Lid
Re: Waarom geen snelstarters meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/25, 23:12:59 »
plak een willekeurig pictogram op die balk en bij eigenschappen en bladeren ga je naar je map en pas je het aan.
Lijkt me het makkelijkst tenminste.