Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help? Spookbestanden in ext4 Niet op maar mogelijk in samenhang met usb schijf?  (gelezen 1466 keer)

Offline JanSloep

  • Lid
Ik heb spookbestanden die ik maar niet kan verwijderen en in samenhang daarmee ook een externe USB Hard disk probleem.

Omdat ik mijn Ubuntu 9.04 partitie met ext4 te klein had ingesteld wilde ik deze graag vergroten. Om dat te doen besloot ik met "Simple Backup" eerst een backup te maken naar mijn nieuw aangeschafte USB Hard Disk die ik de label "extern" had gegeven en die inderdaad ook te zien was als /media/extern. Om te testen maakte ik eerst wat kleinere test backups en bij controle daarvan merkte ik dat er iets mis was gegaan.
Bij het terugzetten van de bestanden kreeg ik bij bestanden > 8GB steeds een foutmelding en kon het bestand niet worden gelezen en dus ook niet worden teruggezet. Na wat ge- Google werd mij duidelijk dat dit probleem vaker bij externe USB schijven voorkomt en mogelijk een Linux Kernel probleem is.

Omdat ik geen tijd had besloot een andere keer me met dit probleem bezig te houden en koppelde mijn externe USB schijf vervolgens fysiek volledig los van mijn computer en heb deze later ook niet meer aangesloten.

De volgende dag liep na enige tijd mijn computer echter volledig vast. Na enig gezoek bleek, hoewel mijn externe USB schijf fysiek niet was aangekoppeld, de dag daavoor gemaakte backup van 28.3 GB te staan in /media/extern ????? waardoor ik geen vrije ruimte meer over bleef op mijn harde schijf.
Het was mij een raadsel hoe dat mogelijk was, maar omdat ik mijn computer dringend voor mijn werk nodig had besloot ik met "shift delete" /extern te verwijderen, waarna de 28.3 GB inderdaad werd vrijgegeven en ik weer verder kon werken.
Een paar dagen later!!! en dus niet na de eerste de beste reboot herhaalde het probleem zich weer. Daar was dat verrekte spookbestand van 28.3 GB weer. En weer in /media/extern. Nu besloot ik extern dan maar ongemoeid te laten en alleen de backup met "shift delete" te verwijderen. Waarna de 28.3 GB wederom vrij kwam en besloot ik vervolgens te kijken of die backup toch nog ergens op een of andere manier te traceren viel. "Schijfgebruik" gaf keurig netjes aan dat de som van de gebruikte en ongebruikte ruimte gelijk was aan de totale capaciteit van de schijf en ook een zoekaktie naar alle bestanden > 100 MB leverde geen onverklaarbare bestanden op.

Een paar dagen later wederom hetzelfde probleem. Nu vergat ik echter de ook de shift toets in te drukken, waardoor het 28.3 GB bestand nu in de vuinisbak terecht kwam. Omdat ik  mijn computer nog steeds dringend nodig had besloot ik de prullenbak te legen, maar nu kwam de 28.3 GB echter niet meer vrij terwijl de vuilnisbak wel aangeeft dat hij leeg is, waarop ik een paar andere grote bestanden naar een andere interne schijf gekopieerd heb om ruimte vrij te maken om verder te kunnen werken. Verder functioneert alles normaal behalve dat ik nu 28.3 schijfruimte kwijt ben. Het interessant is dat "schijfgebruik" (zie bijlage) bij "Totale capaciteit" de 28.3 GB spookbestanden wel aangeeft, maar daaronder bij de "/" map = 100% gebruik de 23.8 GB spookbestanden niet worden aangegeven. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ext4 de oorzaak van het probleem is.

Omdat ik er echter geen idee van heb wat er gebeurt als ik met partititiebewerker de ubuntu partitie naar een andere partitie kopieer durf ik dit niet aan omdat er een hoop belangrijke bestanden op mijn systeem staan en ik heb onvoldoende ervaring met FSCK om daar mee te gaan loopen klooien.

Allereerst zou graag willen weten of ik mijn ubuntu partitie ondanks de mogelijke problemen met ext4 veilig naar een andere partitie kan kopieeren om mijn systeem veilig te stellen, of kan ik beter alle bestanden naar een andere partitie kopieeren en wat moet ik dan gebruiken weer ext4 of beter ext3? Ik weet immers niet of ext4 het probleem is of dat er mogelijk een heel ander probleem speelt. Ook heb ik er geen idee van of bij het kopieeren van de bestanden ook de spookbestanden weer meekomen, wat bij het kopieeren van de partitie in ieder geval wel zal gebeuren. Iemand enig idee?

En wat kan ik vervolgens het beste doen om de spookbestanden te verwijderen, zowel in het geval dat ik de partitie beheer als in het geval dat bij het kopieeren van de bestanden de spookbestanden weer meekomen? Zijn er controles die ik zonder risico op mijn harde schijf uit kan voeren om te zien wat er mogelijk aan de hand is voordat ik zaken ga kopieeren? En als laatste: Is er iemand die een oplossing weet voor mijn externe usb harde schijf?

Offline vanadium

  • Lid
Ik ken "Simple Backup" niet, maar het lijkt dat dat het spook is. Mogelijk is dat ingesteld om automatisch op geregelde tijdstippen een backup te maken naar een gegeven lokatie? Als de USB niet gemount is, dan wordt de directory (normaal het koppelpunt van de schijf) blijkbaar door het spookprogramma aangemaakt, en gevuld met data.

Je zal moeten het spookprogramma zien te stoppen. Hetzij configuratie aanpassen, hetzij verwijderen.

Je 24 Gb moeten ergens zijn. Als het wel een bestandshuishoudingsprobleem is, dan is een controle/reparatie van de schijf nodig. Je kan dit doen vanaf een recovery prompt. Het commando is
fsck /dev/sd##

Waarbij je /dev/sd## vervangt door de juiste device naam van je partitie. Je kan die vinden in de output van het commando "blkid".

Geeft de schijfcontrole geen fout aan, dan moet je op zoek naar het 24 G bestand en dat wissen. Het volgende commando (ook aan de recovery prompt) kan je daarbij helpen:

find / -size +2Gvindt bestanden groter dan 2 GB. Vind je de boosdoener, dan kan je hem wissen met

rm <path>waarbij <path> de ganse bestandsnaam en locatie is zoals door find weergegeven.

Offline vanadium

  • Lid
b.t.w., ik zie niets abnormaals aan je schermafdruk. Die geeft aan dat je 23.7 GB vrij hebt. Al je bestanden nemen in totaal 39.9 GB aan ruimte in, en hiervan neemt /home 33.8 GB of 89.2% voor zijn rekening.

Wat die externe schijf betreft: wat is het bestandssysteem? Koppel die eens aan en post dan uitvoer van volgende commando's hier

sudo fdisk -l
mount

Offline JanSloep

  • Lid
Geweldig dat was het probleem.

Stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb. "Simple backup" begint inderdaad gewoon in /media/extern weg te schrijven, ook als de externe schijf niet aanwezig is. Ik vond het volstrekt onbegrijpelijk waar die 24GB vandaan kon komen, maar "simple backup" maakt de boel elke keer weer opnieuw aan. Dat probleem is dus opgelost. Wat ik wel vreemd vind is dat ook als je de prullenbak leeg maakt de verwijderde bestanden nog steeds worden weggeschreven naar  /root/.local/share/Trash/files/. Is dat normaal? In ieder handig om te weten. Die blijven daar dus net zo lang totdat ze worden overschreven wanneer de schijf echt vol is?

Heel erg bedankt Vanadium. Het was veel simpeler dan ik dacht

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
Wat ik wel vreemd vind is dat ook als je de prullenbak leeg maakt de verwijderde bestanden nog steeds worden weggeschreven naar  /root/.local/share/Trash/files/. Is dat normaal?
Neen, tenzij je de prullenbak zou leegmaken door eenvoudig de betreffende bestanden met een "gksu nautilus" te wissen. Gebruik "gksu nautilus" File - Empty trash om die root trash op te ruimen.