Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dropbox en Xubuntu 18.04  (gelezen 532 keer)

Offline roeland

  • Lid
Dropbox en Xubuntu 18.04
« Gepost op: 2019/08/31, 20:45:37 »
Recent heb ik Xubuntu 16.04 vervangen door Xubuntu 18.04.  Vrijwel alles verloopt vlekkeloos.

Alleen als ik bij Dropbox (via het icoon rechtsboven) bij voorkeuren/synchronisatie ´Selectieve Synchronisatie´ aanklik gebeurt er niets.

Er hoort dan een mappenoverzicht te zien zijn waarbij je mappen kan uitschakelen van synchronisatie op deze computer.
Er is (nu weer) ruimte op de harde schijf, de map Dropbox is aanwezig. 

Extra toelichting voorgeschiedenis:   De dropboxmap inhoud had ik al terug gekopieerd na de installatie van 18.04 van een backup voor installatie van de dropbox software.  Omdat ik vergeten was dat 1 grote map niet meegesynchroniseerd moest worden liep de schijf vol.  Die map heb ik via de site van Dropbox hernoemd.  Vervolgens heb ik de inhoud van het deel van die map (onder de oude naam), die al geplaatst was in mijn laptop dropboxmap, weggegooid en weer ruimte gemaakt.  Toen de synchronisatie niet in te stellen was,  heb ikdropbox verwijderd, de dropboxmap weer leeg gemaakt en alles opnieuw geinstalleerd en geplaatst (zonder de te grote map).  Ook toen werkte de selectie synchronisatie instelling niet.

Heeft iemand hier ervaring(en) mee?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Dropbox en Xubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/07, 14:07:13 »
Geen reacties tot nu toe maar ik denk dat ik de oorzaak weet.
Dropbox moet bij een herinstallatie de index van alle mappen en bestanden opnieuw opbouwen voor de betreffende computer.
Na die opbouw van de index van a lle mappen in dropbox cloud, kan je pas de selectieve synchronisatie aanklikken en instellen.

Als je in dropbox een grote map hebt gemaakt die je niet mee synchroniseerde, omdat die niet op alle apparaten past, gaat het goed als je de synchronisatie van die map voor de aangesloten apparaten direct uitzet na het toevoegen van die map aan de cloud.  Bij een herinstallatie weet je niet op welk moment die opbouw klaar is omdat er tegelijkertijd ook al bestanden worden toegevoegd.  Dus loopt op een goed (beter gezegd slecht) moment de schijf vol en stopt het synchroniseren.

Zolang de opbouw van de index niet compleet is, is de selectieve synchronisatie niet in te stellen.  Vooralsnog zie ik alleen maar als oplossing om de backup van die grote map vanuit  dropbox cloud te verplaatsen naar een andere locatie.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.