Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik met gparted mijn oude partitie toegevoegd bij de ubuntu-partitie?  (gelezen 697 keer)

dames, heren,
Ik heb besloten op mijn laptop mijn Windows partitie op te offeren aan Intrepid. Ik gebruik immers XP toch al tijden niet meer. Dus:
Ik mijn intrepid staan op /dev/sda5 en heb XP eraf gegooid, de partitie ext3 gemaakt en die staat nu op /dev/sda1

Nu is mijn vraag: hoe kan ik nu mijn sda1 met gparted uiteindelijk toegevoegd krijgen onder sda 5?? Ik hoef geen afzonderlijke partitie meer, ik wil alle ruimte toekennen aan Intrepid.
Ik krijg dit niet voor elkaar met gparted, wie kan me de stappen aangeven ??
groeten
Een fan.


ps: een fijne kerst !! eindelijk tijd om weer eens te spelen :-)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 19:10:34 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline ivo

  • Lid
Kun je aangeven waarom het niet lukt?
Kun je de optie "resize" niet selecteren?
Start je gparted op van je Intrepid op sda5?
Dan kan het kloppen dat dat niet liukt omdat sda5 niet gemount
mag zijn om deze operatie uit te voeren.

Ik weet niet of gparted op de live CD staat, dan zou je die kunnen booten en dan zou het wel moeten kunnen werken.
Anders zou je deze even kunnen bouwen, die komt wel met gparted.
http://www.sysresccd.org/Main_Page

PS: jij ook een fijne Kerst, en speel lekker!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Yep
Ik heb gparted opgestart vanaf sda5, dus als ik je goed begrijp kan ik niet de eigen partitie bewerken als ik van diezelfde partitie gparted opgestart heb. Dat verklaart dan inderdaad waarom ik de eigen partitie niet kan bewerken, dwz resizen.
Ik ga dus maar eens opstarten via de live-cd. Overigens: die heb ik voor de lol ook officieel besteld, en verdomd, keurig een paar weken later krijg je keurig een mooi verpakt exemplaar per post thuisgestuurd, gratis ! en met een paar ludieke ubuntu stickers erbij. IK blijf me hier verbazen over wat er hier allemaal kan met ubuntu.
OT:Ik heb nu ook een klein laptoppie voor mijn dochter gekocht via marktplaats: leuk p-4'tje. Gisteren even ook weer de ubuntu schijf erop geknald en verdomd; even aan de draad om wat updates binnen te halen en gelijk zag die ook nog even dat de linksys pcmcia kaartje niet direct werd ondersteund waardoor een hulpprogie automatisch de B43 drivers van het internet plukte, installeerde en klaar !! Zonder dat ik mijn dochter van 16 iets hoefde uit te leggen zat ze weer druk te hyves'en en te kleppen met op msn. Ze had nauwelijks in de gaten wat ze aan het doen was, Ubuntu ?? nooit van gehoord, ze was gewoon weer bezig, het werkt gewoon zoals ze wilde. Knap wat er allemaal is bereikt met ubuntu.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline petervs

  • Lid
Inderdaad via de LiveCD.
Je kunt partitie sda1 vernietigen en zo de lege ruimte toevoegen aan sda5.
Maar... als deze ruimte niet vlak voor of na sda5 valt wordt het, afhankelijk van de grootte van je harde schijf, wel heel erg lang alles verplaatsen (kan dagen duren).
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

  • Lid
Theoretisch kan je inderdaad, zoals petervs zegt, alles voor elkaar krijgen. Gemakkelijk of moeilijk, dat hangt van je partionering af. Zodra je moet partities verplaatsen, wordt het een heel langzaam en eerder riskant gebeuren.

Hoewel we je partitionering eigenlijk niet kennen, is je (oude) Windows partitie wellicht je eerste primaire partitie. De Ubuntu partitie sda5 is een logische partitie en minstens heb je nog een logische sda6 voor swap.

Om te bekomen wat je wil zou je
* sda1 moeten wissen
* de extended partitie sda4 uitbreiden naar voren
* de logische partitie sda5 verschuiven naar voren (en hier gaat het lang duren en mogelijk mislukken)
* de logische partitie sda5 vergroten (gemakkelijk en snel)

Als neveneffect zal de UUID van sda5 wijzigen, waardoor je handmatig enkele aanpassingen zou moeten doen in /boot/grub/menu.lst en /etc/fstab.

Als je linux "guru" gehalte nog niet zeer hoog is, dan ben je misschien beter af die sda1 gewoon voor extra gegevensopslag te gebruiken. Je hebt sda1 al geformatteerd naar ext3. Je moet enkel de partitie nog aan /etc/fstab toevoegen, een directory creeƫren voor jezelf als gebruiker, en een linkje leggen naar die directory in je home directory.