Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waar word wat geinstalleerd  (gelezen 1799 keer)

abartels

  • Gast
waar word wat geinstalleerd
« Gepost op: 2007/11/29, 22:35:33 »
Ik heb even rondgesnuffeld op het forum maar niet kunnen vinden.

Als ik iets installeer waar word dit dan geinstalleerd?

Ik had bijv een PPT viewer geïnstalleerd en wilde een bestand, wat nog in mijn  email zat pen hiermee. Echter moest ik wel heel erg zoeken naar dit....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 22:50:21 »
Waarschijnlijk /usr/bin/ of iets dergelijks.
Dit kan je uitzoeken in de terminal met het volgende commando:
which ppt-viewer
Of hoe dat programma dan ook mag heten.
Voorbeeld voor VLC:
johan@desktop:~$ which vlc
/usr/bin/vlc

abartels

  • Gast
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 22:58:51 »
oke, bedankt...er zit dus niet een vaste logica in ?

Offline joop905

  • Lid
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 23:07:50 »
er staan programma´s in je Persoonlijke map die zijn verborgen

verborgen mappen zichtbaar
met Ctrl+H

(View-Show Hidden Files kan ook)

waar word wat geinstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 23:09:07 »
of.... ls -a in de terminal... elke verborgen map begint met een . voor de naam .. bijvoorbeeld .mapnaam

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/29, 23:41:00 »
In synaptic kun je zien welke bestanden waar zijn geinstalleerd: zoek het pakket op dat je geinstalleerd hebt, open 'Eigenschappen' en ga naar de tab 'Geinstalleerde bestanden'.

waar word wat geinstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/30, 08:51:29 »
Ik vind dat inderdaad jammer, dat er niet één map is waar alle software geïnstalleerd wordt. Eigenlijk heb je geen commando nodig om te weten waar iets staat als alles bij elkaar zou staan.

Offline vliegje20

  • Lid
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/30, 09:15:17 »
Als ik het fout heb moet iemand me maar verbeteren maar ik zie er wel wat logica in.

In windows zet je toch ook niet alle programma's in 1 map (tenzij je de map program files bedoeld). In de usr/bin staan (bijna) alle starters voor de programma's

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/30, 09:54:02 »
Citaat van: Marc Duval
Ik vind dat inderdaad jammer, dat er niet één map is waar alle software geïnstalleerd wordt. Eigenlijk heb je geen commando nodig om te weten waar iets staat als alles bij elkaar zou staan.
Waarom zou je willen weten waar alles staat?

Bestanden worden normaliter geinstalleerd en gede-installeerd via de package manager, dus dat gaat altijd goed, heb je geen omkijken naar. De bestanden die je aan kunt roepen (eigenlijk: de executables) worden standaard in het zoekpad gezet, b.v. /usr/bin zodat je altijd, zonder te weten waar iets staat. in de terminal het betreffende commando ingeven.

Sterker nog, binnen de terminal heb je auto-completion: tik een paar letters van het commando en geef dan tab. Het systeem zal dan reageren door alle mogelijke apps binnen het zoekpad te tonen die voldoen aan de opgegeven letters. Dit systeem kan niet werken als je de het uitvoerbare bestand van elk geinstalleerd programma in een aparte map zet.

Ik heb me in het begin ook flink verzet tegen deze methodiek, totdat ik er achter kwam dat deze manier van werken veel beter is dan datgene wat men gewoon is op dat andere OS. Sindsdien beschouw ik het installeren van alle programmabestanden in een enkele map als inferieur.

Alles is gewenning, "Linux is niet .....".

Offline Roel1963

  • Lid
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/18, 11:17:29 »
Citaat van: markba
Waarom zou je willen weten waar alles staat?

Bestanden worden normaliter geinstalleerd en gede-installeerd via de package manager, dus dat gaat altijd goed, heb je geen omkijken naar.
Heel simpel: om het besturingssysteem te kunnen begrijpen. Ik mag persoonlijk graag weten wat er gebeurt bij installatie van een programma. Zeker als je bepaalde programma's niet zomaar zichzelf kunt laten installeren en ook nog "zelf iets moet doen" om het draaiend te krijgen.

Ik ben er (helaas) de persoon niet voor om lukraak commando's vanuit fora en howto's over te tikken, ik wil weten wat elk commando doet.

Het is voor iemand die opgegroeid is in MS-Dos 3.10 tot Windows XP best lastig om de mappenstructuur en filehandling van Linux zomaar te vatten.

Langzaam maar zeker komt het wel goed, maar een beetje extra info kan nooit kwaad ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/18, 12:11:51 »
Citaat van: Roel1963
Citaat van: markba
Waarom zou je willen weten waar alles staat?

Bestanden worden normaliter geinstalleerd en gede-installeerd via de package manager, dus dat gaat altijd goed, heb je geen omkijken naar.
Heel simpel: om het besturingssysteem te kunnen begrijpen. Ik mag persoonlijk graag weten wat er gebeurt bij installatie van een programma. Zeker als je bepaalde programma's niet zomaar zichzelf kunt laten installeren en ook nog "zelf iets moet doen" om het draaiend te krijgen.

Ik ben er (helaas) de persoon niet voor om lukraak commando's vanuit fora en howto's over te tikken, ik wil weten wat elk commando doet.
Prima argumentatie. Gelukkig is zo ongeveer alles wat je aanraakt binnen Linux open, zo ook de (debian-) installer.
Als je binnen synaptic de eigenschappen van een bepaald pakket opvraagt, is er ook een tabblad 'Bestanden'. Daarin staat exact beschreven welke bestanden er geinstalleerd gaan worden en waar. Er zijn diverse tools beschikbaar om de inhoud van een .deb verder te analyseren, bijvoorbeeld script die gedraaid worden tijdens of na installatie, wil je nog verder gaan.

Offline Roel1963

  • Lid
waar word wat geinstalleerd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/18, 13:49:20 »
Citaat van: markba
Als je binnen synaptic de eigenschappen van een bepaald pakket opvraagt, is er ook een tabblad 'Bestanden'. Daarin staat exact beschreven welke bestanden er geinstalleerd gaan worden en waar. Er zijn diverse tools beschikbaar om de inhoud van een .deb verder te analyseren, bijvoorbeeld script die gedraaid worden tijdens of na installatie, wil je nog verder gaan.
Nee het is voorlopig even genoeg ;)

Klopt het dat je alles wat instellingen, profielen en hulpbestanden betreft, kunt terugvinden in /home/[naam]/.programma ?