Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD/DVD wordt niet gezien  (gelezen 3115 keer)

Offline Silvester

  • Lid
Live CD/DVD wordt niet gezien
« Gepost op: 2012/01/20, 18:26:41 »
Ik gebruik dual boor (XP en 10.4LTS). Tot op heden voor installatie van linux-versies steeds iso gebrand (op CD) en dan opnieuw opgestart. De live CD wordt normaliter herkend, maar nu...

Mijn PC is oud (2001) en straks over naar 12.4LTS met Unity kon wel eens wat teveel van het systeem vragen. Een optie is Mint12, dus dat wilde ik eens onderzoeken. Mint moet op DVD, want dat is circa 1Gb. Bij koude start wordt niet herkend dat dit een live CD is en ik kom in het gebruikelijke bootscherm waar ik een keuze kan maken tussen windows en Ubuntu.
Wat voor mij vreemd is dat ook de 10.4LTS CD nu niet als live-CD wordt herkend. Daarmee had ik destijds een schone installatie gedaan.
In de bios is aangegeven dat van CD/DVD geboot mag worden. Ik heb een DVD lezer en een DVD-brander. Zekerheidshalve in beide een live-CD gestopt, maar geen van beide wordt aangesproken.

Zijn er suggesties? Tzt wil ik weer een versere LTS-versie schoon installeren, maar zo lijkt het niet te lukken
S

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/20, 19:14:44 »
De Bios geeft me twee keuzen, één met ROM en één met RAM DVD-speler. En ja, de wijziging sla ik natuurlijk op.
Beide DVD-spelers doen wat ze moeten zowel voor film als muziek. Die lijken wel in orde en worden ook regelmatig gebruikt.

Iso is gebrand met k3b en met Brasero (ja ik dacht ook dat het de eerste keer wellicht niet goed was gegaan). Van Brasero heb ik de brandsnelheid verlaagd van maximaal (minstens 16x) naar 8x. Het kan nog een tandje langzamer (4x), maar ik verwacht niet dat daar de oplossing ligt. De live-CD waarmee 10.4LTS is geinstalleerd doet het nu namelijk ook niet en in 2010 wel.

Ook een Mandriva live CD uit 2008 doet niet wat het voorheen wel deed. Het lijkt wat ingewikkelder.

Maakt het nog uit op wat voor DVD de iso wordt gebrand? Mint12 staat nu op DVD+R.
S
« Laatst bewerkt op: 2012/01/20, 19:20:53 door Silvester »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/20, 19:56:39 »
Op één van mijn PC's heb ik een soortgelijk probleem, met F2 kom ik in de BIOS, maar wanneer ik het achteraf controleer, dan gaat het niet.
Met F12 kan ik aangeven waarvan geboot moet worden en dan gaat het wel.
Misschien werkt F12 bij jou ook ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/20, 20:40:09 »
dit klinkt eerder als een foutieve cd/dvd drive.
Misschien als je het met een usb probeert? (in ubuntu: opstartschijf maken, .iso selecteren, usb selecteren, klikken en gaan ;) )

succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/21, 11:58:14 »
De DVD-lezer en de DVD-brander doen met muziek en films wat ze moeten doen. Daar ligt het probleem niet. Het is ook erg onwaarschijnlijk dat beide apparaten op het zelfde moment dezelfde fout zouden vertonen. Niets is onmogelijk, maar de kans acht ik heel erg klein.

Ik ga ervan uit dat het systeem vóór het presenteren van de keuzeopties van dualboot al moet hebben gekeken waar vandaan geboot moet worden. Of heb ik dat mis?
S

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/21, 15:23:47 »
F8 en F12 hebben in de bios geen functie en doen ook inderdaad niks. Bios (versie 1004B) geeft voor boot-sequentie:
1 Removable Dvice: Legacy Floppy
2 IDE Hard Drive: Maxtor
3 ATAPI CD-ROM: Toshiba/HL-DT-STDVD
4 Other Boot Device: Int18 Device (Network)/SCSI on board ATA boot

De handleiding beschrijft ook alleen deze 4 opties. Vreemd
S

Offline jan11000

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/21, 15:27:10 »
F8 en F12 hebben in de bios geen functie en doen ook inderdaad niks. Bios (versie 1004B) geeft voor boot-sequentie:
1 Removable Dvice: Legacy Floppy
2 IDE Hard Drive: Maxtor
3 ATAPI CD-ROM: Toshiba/HL-DT-STDVD
4 Other Boot Device: Int18 Device (Network)/SCSI on board ATA boot

De handleiding beschrijft ook alleen deze 4 opties. Vreemd
S

Kan ook een andere toets zijn, zie handleiding of op het scherm zie je welke toets dit is, kan ook f2 f11 zijn.
Zet in je bios de reclame scherm uit, dan zie je ook meer.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/21, 15:29:03 »
Kijk eens goed naar het de eerste meldingen als je de pc net aanzet, Hier word als er de mogelijkheid is gemeld voor een seconde of 5 wat de opties zijn om toetsen te gebruiken voor verschillende opties, wat je zoekt is een boot optie oid.
Word dit niet aangegeven is de "snelle" manier er niet die femke aangeeft maar eigenlijk zou iedere redelijk recente pc [en ja ik ben oud dus noem veel dingen recent] dit moeten hebben.

edit: jan was sneller ;D

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/21, 15:55:45 »
Het scherm bied slechts de optie DEL om het BIOS te openen
In het BIOS hebben slechts 3 F-toetsen een functie
F1 voor help
F5 om de fabrieksdefault waarden terug te plaatsen
F10 voor save instellingen + exit

Bij het opstarten meldt PC;
Detecting: Maxtor (primaire HD)
               WDC (secundaire HD)
               HL-DT-STDVD (DVD1)
               TOSHIBA (DVD2)

Daarna doet het systeem daar vervolgens niets mee

In the readme voor het installeren van Mint staat onder meer:

About the Smart Boot Manager image
--->
----------------------------------
  The file `sbm.bin' that is available in this directory may be useful
  to you if you are not able to directly boot the first CD because your
  BIOS may be too old and may not support ISOLINUX.

  Then, instead of booting on the CD directly, you create a Smart Boot
  Manager floppy image by using the sbm.bin disk image. You can create this
  floppy with rawrite (under DOS) or with dd (under Linux). Now you can
  boot on this floppy disk and it will detect your CDROM and let you boot
  on it bypassing any BIOS limitation.
<----
Er is nog meer tekst, maar dat laat ik maar even achterwege.

Dat was destijds niet nodig voor installatie van 10.4 LTS en eerdere versies van Ubuntu. Vandaar mijn controle of de oosrpsonkelijke iso van 10.4LTS nog wel werd gezien. Omdat die iso ook niet als live-CD start ga ik er vanuit dat er nu IETS anders is dan toen.
S

PS: Wellicht interessant. Ik heb nog getest of er van de Floppy valt te boeten. Dat lijkt te werken, want het noodschijfje voor het terugzetten van een image werkt correct.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 16:16:25 door Silvester »

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/21, 17:09:22 »
Klopt, begrijpen doe ik het niet, anders was ik dit niet begonnen.
F1 tot en met F12 doen niets, met uitzondering van F4 (Ja ik heb 12 opnieuw opgestart).
F4 geeft als mededeling:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

In elke DVD apparaat een Mint image gestopt, maar "enter" geeft enkel bovenstaande mededeling, maar dat het booten niet goed gaat, wist ik al.
S

Offline Silvester

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/21, 18:40:51 »
Yep, PC is van 2001, ik zei al oud, maar zolang het beestje met linux nog snel genoeg is, mag ie blijven. En ja het door jou getoonde scherm krijg ik inderdaad niet. Het lijkt erop dat ik de suggestie met een opstartfloppy moet volgen, waarmee ik de door jou getoonde keuze kan maken. Iets voor een ander moment. Dank allemaal voor het meedenken. Ik blijf deze hulp waarderen, ook al lukt het een keerthe niet direct om het probleem op te lossen. Nogmaals dank allemaal,
S

Offline jolo

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/22, 19:44:50 »
Yep, PC is van 2001, ik zei al oud
Ik heb hier ook nog een PC uit het jaar 2001. Namelijk die AthlonXP PC uit mijn onderschrift. Bij die PC roep ik het BIOS boot menu op via de Esc toets. Die ziet er zo uit



Opstarten vanaf USB was toen nog niet mogelijk. Dat was bij mijn weten pas mogelijk vanaf Pc's met USB 2.0. Die kwamen pas in 2002. Als opstarten van USB via het BIOS niet lukt, zou je het ook nog kunnen proberen via Plop Boot Manager.

Als er in die PC uit 2001 nog de originele cd/dvd drive inzit, dan is het inderdaad mogelijk dat deze niet meer betrouwbaar werkt. Bij mijn PC uit 2001 zitten er allang niet meer de originele cd/dvd drives in. Een CPU kan in theorie twintig jaar mee. Met een optisch apparaat gaat dat niet lukken. Er kan tenslotte stof in komen. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/22, 23:34:02 »
Onlangs een oudere PC met DVD speler brander die niet wenste op te starten van zowel W7 als Linux Live DVD's
Normale werking van de DVD uitgetest, geen problemen.
Verbaas, opstartbare CD's geen enkel probleem.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline wsjohn

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/23, 09:44:31 »
Misschien kun je de iso eens opnieuw downloaden. Het kan zijn dat er iets mis is gegaan, waardoor de iso niet helemaal lekker is / gebrand wordt.
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl

Offline wsjohn

  • Lid
Re: Live CD/DVD wordt niet gezien
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/23, 11:52:53 »
Precies, gewoon opnieuw branden en dan op de allerlaagste stand die je hebt. Dat voorkomt fouten.

De allerlaagste stand was ik inderdaad vergeten. Dankjewel femke!
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl