Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)  (gelezen 3518 keer)

Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Gepost op: 2011/01/19, 16:13:06 »
bron: http://www.nu.nl/internet/2320984/facebook-alternatief-diaspora-komt-eraan.html

diaspora, een open source-alternatief voor de sociale netwerksite Facebook, wordt op 15 september gelanceerd. Dat meldt het bedrijf op zijn blog.


Diaspora beschrijft zichzelf als een sociaal netwerk dat “privacy in acht neemt en de controle bij de gebruikers zelf legt”.
Concreet houdt dit in dat gebruikers zelf kunnen bepalen wat op hun profiel zichtbaar is voor anderen. Bovendien zal de onderliggende code van de site voor iedereen zichtbaar en aan te passen zijn.

Startkapitaal
De site, die wordt ontwikkeld door vier studenten van de universiteit van New York, wist via het platform Kickstarter eerder 200.000 dollar (157.567 euro) aan startkapitaal binnen te harken. Naar verluidt zou ook Facebook-oprichter Mark Zuckerberg een bijdrage hebben geleverd.
“Diaspora werkt, we vinden het goed en het wordt op 15 september gelanceerd”, zo schrijven de vier ontwerpers op hun blog.
Privacy
Het idee om een nieuw sociaal netwerk te bouwen ontstond eerder dit jaar rond het moment dat Facebook gedwongen werd zijn privacyinstellingen te vereenvoudigen. De site kreeg het verwijt te ingewikkeld en verwarrend te zijn.
“Er is de komende weken nog heel wat werk te verrichten, maar poets je toetsenbord vast op voor de vijftiende”, aldus de ontwikkelaars.
Voorlopig is Facebook in ieder geval nog marktleider, het netwerk telt 500 miljoen gebruikers wereldwijd en is naar schatting 33 miljard dollar waard.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/19, 16:19:57 »
diaspora, een open source-alternatief voor de sociale netwerksite Facebook, wordt op 15 september gelanceerd. Dat meldt het bedrijf op zijn blog.
En? Is het al een half jaar online? Wat vind jij hiervan mathieu
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/19, 16:24:53 »
diaspora, een open source-alternatief voor de sociale netwerksite Facebook, wordt op 15 september gelanceerd. Dat meldt het bedrijf op zijn blog.
En? Is het al een half jaar online? Wat vind jij hiervan mathieu
ooh, ik zocht op open soucre facebook alternatief

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/19, 16:26:28 »
diaspora, een open source-alternatief voor de sociale netwerksite Facebook, wordt op 15 september gelanceerd. Dat meldt het bedrijf op zijn blog.
En? Is het al een half jaar online? Wat vind jij hiervan mathieu
ooh, ik zocht op open soucre facebook alternatief
edit:ik vindt het wel slim dat deze website op alle browsers werkt behalve ie :P

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/19, 16:30:20 »
ik ken anders nog niet registreren dus hij is nog niet echt online
beta is nog niet eens uit !!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/19, 16:32:34 »
Mja, wat is online :P Je kunt je opgeven voor een uitnodiging op: https://joindiaspora.com/

Ik ben benieuwd hoe ver ze het schoppen, heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/19, 16:41:11 »
Mja, wat is online :P Je kunt je opgeven voor een uitnodiging op: https://joindiaspora.com/

Ik ben benieuwd hoe ver ze het schoppen, heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Haha ja die naam trekt ook geen mensen en het layout als je je email hebt opgegeven lijkt me een beetje biologische

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/19, 17:20:55 »
Niemand heeft Diaspora, iedereen heeft Facebook. Helaas pindakaas.

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/19, 17:25:47 »
Dit kan wel een plek worden voor community's zoals de Nederlandse Ubuntu Gemeenschap of HCC

Offline Dakey

  • Lid
Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/19, 17:27:00 »
Ik vind het een mooi initiatief, alleen vraag ik me af hoe ze "Bovendien zal de onderliggende code van de site voor iedereen zichtbaar en aan te passen zijn" gaan managen. Ik neem aan dat de code eerst wordt gecontroleerd voordat deze wordt gepubliceerd anders wordt het natuurlijk een zooitje..  ;)

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/19, 17:31:42 »
Omdat het open source is, lijkt het me ook een goed alternatief voor Facebook om te gebruiken in community's. Vooral omdat het aanpasbaar is.

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/19, 20:30:53 »
Mooi initiatief :) Helaas ben ik bang dat het niet zo door zal breken als Facebook of Hyves o.i.d. Kijk maar naar identi.ca en Twitter.

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/19, 20:31:43 »
Ik vind het een mooi initiatief, alleen vraag ik me af hoe ze "Bovendien zal de onderliggende code van de site voor iedereen zichtbaar en aan te passen zijn" gaan managen. Ik neem aan dat de code eerst wordt gecontroleerd voordat deze wordt gepubliceerd anders wordt het natuurlijk een zooitje..  ;)

De code staat op Github; wordt dus met Git gemanaged. Iedere kleine wijziging in de code staat dus direct upstream openbaar.

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/20, 19:52:18 »
Mooi initiatief :) Helaas ben ik bang dat het niet zo door zal breken als Facebook of Hyves o.i.d. Kijk maar naar identi.ca en Twitter.

Identi.ca heeft alleen de micro-blog functionaliteit. Diaspora houdt een compleet sociaal netwerk in. Geschikt voor bijvoorbeeld community's zoals die van ons. Om bijvoorbeel events af te spreken.

Re: Facebook-alternatief Diaspora (open souce)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/20, 20:20:51 »
@Dooitze: Daarom vergeleek ik Identi.ca ook met Twitter.