Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe het beste disken backuppen  (gelezen 1982 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Hoe het beste disken backuppen
« Gepost op: 2010/10/19, 16:49:24 »
Ik wil de systeemdisk en een aantal andere schijven van mijn Ubuntu nas server back-uppen. En wel zo, dat ik deze los van welke applicatie dan ook kan restoren, in zijn geheel of per file. De backup moet ook per partitie kunnen gaan, daar onder / ook een aantal nas disken gemount zijn, die ik niet allemaal, maar per selectie wil back-uppen, naar een disk die ik daarvoor zelf wil aan kunnen wijzen.

Ik ben op zoek naar de beste en snelste manier om dit te doen. Ik denk dat dd en/of cpio een goede weg is, maar betere suggesties zijn welkom.

Wie weet waar ik een goed script kan vinden waarmee ik op een goede en goed configureerbare manier kan back-uppen, maar ook restoren?

Offline ivo

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/19, 20:50:45 »
Ik zou zeggen met dump en restore, althans daarmee doe ik dat op redhat servers.
Tot mijn verbazing zie ik dat dump en restore niet standaard op Ubuntu aanwezig zijn.
Staat wel in de repositories, maar of die dan ext3/4 aankan...............

Wie weet hier meer over.
Dump en restore zijn nl geweldig handige tools op de commandline.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/20, 13:17:45 »
Ik rsync zelf altijd de files, en eens in de zoveel tijd maak ik een full disk backup met dd.

Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/21, 12:59:29 »
rsync is idd een mooi programma er voor maar hoe kan ik er voor zorgen dat hij bv elke maand een backup draait van een paar schijven?
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/21, 13:16:04 »
Een cronjob + script ;)

Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/21, 22:37:04 »
Een cronjob + script ;)

Heb je een link je over hoe ik dat het best aan kan pakken? Thanx
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/22, 09:07:30 »
http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/how-to-rsync-je-home-folder-naar-een-remote-backup-locatie/

Dit is een scriptje wat ik gemaakt heb :). Dit is voor me home folder naar een remote locatie, maar dit kan je natuurlijk tweaken voor lokale locaties.

Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/22, 16:39:52 »
Zelf gebruik ik voor backuppen van mn systemen backuppc

http://backuppc.sourceforge.net/

In principe ook rsync over ssh. Maar dan met een leuke webinterface erbij. Als het om een enkel systeem gaat om te backuppen kan je het gebruiken. Misschien wat overkill, maar het werkt wel goed. Gebruik het prive voor 3 servers een desktop en macbook. En  op mn werk gebruiken we het om een server of 50 te backuppen. Zelden problemen mee. Wat voor mij altijd een goede indicatie is als het om backup producten gaat. Alleen met windows werkt het niet helemaal sympathiek. Dan moet je weer met samba aan de gang. Niet ideaal imo.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/23, 18:00:56 »
Dit is nog niet helemaal wat ik zoek. Ik zou graag per partitie kunnen backuppen. Dit omdat ik 7 disken in mijn nas heb, en bijvoorbeeld de root en home partitie wil kunnen backuppen. Als ik / met subs op file niveau ga backuppen, pakt hij dus ook de nas disken mee. Daarom zou ik per partitie willen backuppen, zodat ik / en /home als aparte opdrachten kan backuppen en daarnaast een enkele NAS disk ook.
Wel wil ik per file kunnen restoren, om bijv. na installatie van 10.10 een aantal config files terug te kunnen halen.

Volgens mij werkt rsync op file niveau, maar niet op partitie niveau.

ik heb wel naar dump gekeken, maar die is alleen voor ext2/ext3 partities, dus niet voor mijn config.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/23, 18:07:14 door Bigtwin »

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/23, 18:11:13 »
.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/23, 20:12:44 door Bigtwin »

Offline ivo

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/23, 20:55:57 »
Dit is nog niet helemaal wat ik zoek. Ik zou graag per partitie kunnen backuppen. Dit omdat ik 7 disken in mijn nas heb, en bijvoorbeeld de root en home partitie wil kunnen backuppen. Als ik / met subs op file niveau ga backuppen, pakt hij dus ook de nas disken mee. Daarom zou ik per partitie willen backuppen, zodat ik / en /home als aparte opdrachten kan backuppen en daarnaast een enkele NAS disk ook.
Wel wil ik per file kunnen restoren, om bijv. na installatie van 10.10 een aantal config files terug te kunnen halen.

Volgens mij werkt rsync op file niveau, maar niet op partitie niveau.

ik heb wel naar dump gekeken, maar die is alleen voor ext2/ext3 partities, dus niet voor mijn config.


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
/ en /home zijn partities in jouw voorbeeld. Maar het zijn tevens directories met daarin files.
Wanneer je met rsync een backup maakt van de root partitie dan doet ie dat van de directory /.

Tevens kun je aan rsync meegeven wat ie NIET moet meepakken 
met het argument  --exclude-from= en dan daarachter een naam van een bestand waarin je zet wat ie NIET
moet doen.

Mijn voorbeeld:

rsync -av --exclude-from=/usr/local/bin/backupexclude /home/inaninck/ inaninck@renault:/diskb/backup/LT9/

inaninck@LT9:~$ cat /usr/local/bin/backupexclude
# patterns to exclude from backup.sh
#
.thunderbird
.thunderbird-3.0
chromium
Trash
#
# END
inaninck@LT9:~$

Hij pakt hier dus mijn home directory, behalve hetgeen in het bestand backupexclude staat.

Jij kunt dus / backuppen en daarin /home niet meenemen, en daarnaast in een afzonderlijke backup alleen /home meepakken.
Toch?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/05, 12:37:59 »
Bedankt Ivo, dat was wat ik zocht!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe het beste disken backuppen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/07, 10:11:29 »
Indien je grsync gebruikt heb je een grafische scherm erbij, en veel instellingen.
Maar indien je in textmode wilt hebben dan is grsync nog steeds bruikbaar, je stelt de instellingen in die je wilt hebben, laat dit lopen, dan als grsync klaar is, maar je de venster open, dan zie je de textmode instellingen die je kunt gebruiken, deze kun je dan kopieren.