Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: actieve partities ontkoppelen?  (gelezen 2686 keer)

Offline ric

  • Lid
actieve partities ontkoppelen?
« Gepost op: 2014/05/06, 23:24:24 »
Hallo, ik wil Mint installeren naast XP dat doe ik via een usb-stick.

Nog voor het installeren begint krijg ik de volgende melding

"Actieve partities ontkoppelen?
De installatie heeft de volgende aangekoppelde partities gevonden: /dev/sda
Wilt u dat het installatieprogramma de partities op deze schijven probeert te ontkoppelen alvorens door te gaan? Als u ze aangekoppeld laat, kunt u geen partities op deze schijven maken, verwijderen of wijzigen, maar u kunt er mogelijk wel op een bestaande partitie installeren"

Moet ik nu ontkoppelen? Ik wil windows nog wel kunnen gebruiken. Als ik ontkoppel krijg ik niet de keuze om mint via dualboot naast XP te installeren.  Als ik ja klik krijg ik een zwart scherm met kleine witte lettertjes, maar verder gebeurt er niets meer.
Ik zet na een tijdje de PC maar uit en gelukkig start XP dan nog wel op :-)

Ik kan geen duidelijke uitleg vinden wat je moet doen om bovengenoemde melding te voorkomen dan wel de juiste stappen te nemen na de melding.

Graag hulp!

Vr. gr.  Richard

Offline Mikkel

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/07, 14:06:09 »
Hallo, ik wil Mint installeren naast XP dat doe ik via een usb-stick.

Nog voor het installeren begint krijg ik de volgende melding

"Actieve partities ontkoppelen?
De installatie heeft de volgende aangekoppelde partities gevonden: /dev/sda

Heb je het iso-bestand van Mint wel op de juiste manier op die stick gezet? Dus met bijvoorbeeld het programma UNetbootin, zodat het een opstartbare stick wordt?
Zorg ervoor dat in het BIOS het opstarten vanaf usb als eerste vermeld staat, of druk bij het opstarten op een bepaalde toets zodat je de optie kunt kiezen om van de usb-stick op te starten (welke toets staat in de handleiding van je pc, bijv. F8). Start daarna je pc op met de usb-stick.
Op die manier zou je nooit de melding moeten krijgen dat er een schijf/partitie moet worden ontkoppeld.


Edit: hier vind je de nodige info hoe je Mint kunt installeren en finetunen.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/07, 14:10:16 door Mikkel »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/07, 14:27:55 »
Nog voor het installeren begint krijg ik de volgende melding

"Actieve partities ontkoppelen?
Gewoon op JA klikken is voldoende.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/07, 16:28:20 »
Nog voor het installeren begint krijg ik de volgende melding

"Actieve partities ontkoppelen?
Gewoon op JA klikken is voldoende.

Maar dan krijgt ric dit:
 
Als ik ja klik krijg ik een zwart scherm met kleine witte lettertjes, maar verder gebeurt er niets meer.

Ik kan me niet herinneren bij het installeren ooit een vraag te hebben gekregen over nog aangekoppelde partities. Dat kan ook niet als de pc op de juiste manier opstart met een opstartbare cd/dvd/usb-stick, lijkt me. ???

Offline partsman

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/07, 17:03:18 »
Die vraag krijg je inderdaad gesteld.
Dus als er op ja geklikt wordt en daarna geen beeld,lijkt me het mogelijk een hardware/videokaart probleem.

Offline daniel

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/07, 17:56:11 »
Heb je toevallig Raid hd??

Offline partsman

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/07, 18:58:12 »
Ik in ieder geval niet, wel koppelt de live usb standaard alle schijven aan , in mijn geval mijn ssd en mijn normale harde schijf.
Bij aangeven ubuntu installeren vraagt de installer of de aangekoppelde schijven afgekoppeld moeten worden,zoals TS vermeld.
Bij op ja klikken loopt de installatie vervolgens gewoon zoals we gewend zijn.
Bij mij dus geen probleem , bij TS kennelijk wel.

Offline ric

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/07, 21:52:29 »
Hallo,

Ik heb het isobestand met Unetbootin op een usbstick gezet. In het BIOS de benadering gewijzigd. Als ik dan opstart met de stick nog voordat mint geïnstalleerd is kan ik alles benaderen met mint. Ook bv Gparted opstarten en schijven bekijken en wijzigen. Dan zal het installatiebestand toch oké zijn. En lijkt mij niets mis met het scherm of een videofout.

Wat is RAID?

Begrijp ik nu goed dat ik met een gerust hart de partities kan ontkoppelen zonder dat XP daar onder bezwijkt. Dan ga ik het nogmaals proberen.
Het gaat om een Dell PC 2400 PIII harde schijf C van 120Gb met XP erop.

Alvast bedankt,  gr. Richard


Offline ric

  • Lid
Re: actieve partities ontkoppelen?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/09, 12:56:39 »
Hallo,

Het is gelukt. Ik heb mint nogmaals geprobeerd te installeren. Volgens mij op dezelfde manier als daarvoor. Geen gekke meldingen meer gehad.  En het installatieproces verliep vlot. Ik weet dus niet wat de oplossing is maar het werkt nu wel prima. Het enige is dat ik bij eerdere pogingen mogelijk te lang heb gewacht met verder klikken omdat ik niet zeker was van de opties.
In elk geval bedankt allen voor de hulp.

gr. Richard