Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen  (gelezen 1633 keer)

32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Gepost op: 2016/08/02, 10:38:16 »
@ Jolo, @ Forumleden, @ 'Linux-geïnteresseerden,

Citaat van Jolo:
Wat ik bedoelde te zeggen. Dat Architecture alleen verwijst naar het besturingssysteem dat je draait, waarin je het lscpu commando geeft. En dat CPU-modus(sen) toont wat de cpu aankan.

Zie hierover deze Duitstalige Wiki https://wiki.ubuntuusers.de/lscpu/

Jolo,
met heel veel interesse de link geopend, en het artikel erachter gelezen.
Als ik dan wat door denk, moet je de eigenlijk architectuur (van de ingebouwde processor) dan kunnen achterhalen via het Bios?

Want ik ging er van uit, dat je met het gebruiken van het commando (in de terminal) lscpu, zo te weten kwam wat de architectuur van het systeem dan is. Niet dus = alleen maar van het draaiend en geïnstalleerd 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Volgens hetgeen ik lees, in dat artikel, is dit dus verkeerd gedacht  ;) --> bij deze heb je het dus bij het rechte eind.

Het ligt ook aan mij, ik heb het nog niet echt door hoe dat dit eigenlijk juist in elkaar zit.
Daar moet ik meer over weten, die onduidelijkheid wil ik uit mijn gedachten. Vanaf NU, eerst wat meer info bijeen zoeken en lezen.
Bij sommigen is dit ook wel de oorzaak van wat frustratie, wanneer ze een installatie moeten of willen doen van een 'Linux-gestuurde distro' op hun computer. Ik probeer daarbij te helpen...

Hoe komt het dan ...dat ik bij het installeren op een i686-architectuur (bekomen met lscpu) géén 64-bit 'Linux-gestuurd besturingssysteem' kon installeren op een PackardBell EasyNote (2GB Ram -- Intel Mobile4 VGA --750GB Hdd) ?? Komt dit door dat deze laptop maar 2GB Ram aan boord heeft?
Moet ook eens nagaan of die 4GB Ram aan kan --misschien kan die dan wel 64-bit distro's draaien?

Veel te doen....

groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 10:39:50 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/02, 11:15:55 »
Hoe komt het dan ...dat ik bij het installeren op een i686-architectuur (bekomen met lscpu) géén 64-bit 'Linux-gestuurd besturingssysteem' kon installeren op een PackardBell EasyNote (2GB Ram -- Intel Mobile4 VGA --750GB Hdd) ?? Komt dit door dat deze laptop maar 2GB Ram aan boord heeft?
Komt niet door de hoeveelheid RAM, maar doordat niet alleen de CPU van belang is bij het bepalen van de geschiktheid voor 64-bit.

Het moederbord moet er ook voor geschikt zijn, en blijkbaar is het dat niet.... Verhogen van de hoeveelheid RAM zal daar niks aan veranderen.  :)

Frederik

  • Gast
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/02, 11:29:02 »
Als ik dan wat door denk, moet je de eigenlijk architectuur (van de ingebouwde processor) dan kunnen achterhalen via het Bios?

Niet noodzakelijk, kan ook via de Terminal:

cat /proc/cpuinfo

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/02, 12:15:07 »
@ Frederik,

jammer, ik kan dit niet meer toepassen. De EasyNote, heeft het opgegeven: de grafische chip heeft het begeven-->streepjes, blokjes zowel verticaal als horizontaal, kort, lang verspringend en dan plots overgaand in zwart scherm en spontane 'schutdown' van de laptop.
Niks meer.
Nog, tegen beter weten in, eens geprobeerd om te heropstarten ...niks meer... einde verhaal.
RAM-geheugen en Hdd kan nog worden gerecupereerd. De rest= containerpark.

@ Pjotr,
bedankt voor de uitleg, weer wat bij geleerd vandaag.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/02, 12:26:08 »
@ Frederik,

hoe kan en moet ik dit commando gaan interpreteren / lezen ? Graag even wat verduidelijking daaromtrent, A.U.B..
Met dank.

Hier de code van mijn desktopsysteem (werkend).

[.................@localhost ~]$ cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 15
model name      : Intel(R) Core(TM)2 CPU          6320  @ 1.86GHz
stepping        : 6
microcode       : 0xc6
cpu MHz         : 1867.000
cache size      : 4096 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 0
cpu cores       : 2
apicid          : 0
initial apicid  : 0
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm dtherm tpr_shadow
bugs            :
bogomips        : 3734.61
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

processor       : 1
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 15
model name      : Intel(R) Core(TM)2 CPU          6320  @ 1.86GHz
stepping        : 6
microcode       : 0xc6
cpu MHz         : 1867.000
cache size      : 4096 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 1
cpu cores       : 2
apicid          : 1
initial apicid  : 1
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm dtherm tpr_shadow
bugs            :
bogomips        : 3734.61
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:
[...............@localhost ~]$
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Frederik

  • Gast
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/02, 14:58:46 »
Vreemd dat de terminal de architectuur niet ophoest   :o
Afgaand op de gegevens is het een 64bits architectuur:
http://ark.intel.com/products/29754/Intel-Core2-Duo-Processor-E6320-4M-Cache-1_86-GHz-1066-MHz-FSB

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/02, 17:31:20 »
Hallo, typ in een terminal
$ uname -i
(zonder dat dollarteken) om de architectuur te achterhalen.
Bij mij zegt-ie dan x86_64

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/02, 17:41:50 »
@ Frederik,

ja, dit vond ik ook al vreemd. Heb dit daarnet nog eens geprobeerd als user en ook als root, telkens dezelfde replay in de terminal.

@    Paul Matthijsse,
uname -i (als user) geeft ook  x86_64, wat ik weet via lscpu.

Het gaat mij er om, de vraag is: kan ik de architectuur (van een laptop, desktop...) ook te weten komen zonder in het bios te moeten duiken/graven?
Want ik begin nogal te twijfelen aan wat er gezegd en geschreven wordt over het opsporen van de computer architectuur en dan specifiek van de processor.
In het bios kan je dit vinden.

Fredrik gaf mij het antwoord: ja via de terminal.(architectuur opsporen zonder het Bios te openen)

Het commando lscpu geeft echter, een replay van de architectuur van een geïnstalleerde/werkende 'Linux distro' op de computer (desktop, laptop). ---> Volgens hetgeen jolo schrijft.

Zonder distro = anders ?? Vandaar die vraag.

Hoe zit dit nu dan feitelijk ineen? Waar kan ik ook die mogelijke informatie gaan vinden/zoeken?
Ik heb al een en ander opgezocht...maar het brengt, tot nu toe, geen duidelijkheid.

Ik heb grote twijfels en onduidelijkheden nu, en ik raak er niet meer uit. Verwarrend.
Wie helpt mij af van die onduidelijkheden en twijfels. Met dank voor de eventuele hulp/tips daarbij.

Voor alle duidelijkheid: via Windows moet ik het niet meer opzoeken want dat draait op geen enkele desktop of laptop, hier bij mij, niet meer = weg.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 18:07:00 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.


Frederik

  • Gast
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/02, 19:25:39 »
Het commando lscpu geeft echter, een replay van de architectuur van een geïnstalleerde/werkende 'Linux distro' op de computer (desktop, laptop).

Dat is niet correct, het commando cat /proc/cpuinfo geeft de architectuur van de processor weer en heeft niet van doen met het geïnstalleerde OS.

De cpu informatie omvat informatie over de processor, net als de architectuur, de naam van de leverancier, het model, het aantal cores, de snelheid van elke kern etc. Er zijn nogal wat commando's op Linux om die informatie over de cpu hardware te krijgen...zoals vermeld in de link naar het artikel dat Nero ons gaf.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 19:27:53 door Frederik »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/02, 19:28:55 »
Vreemd dat de terminal de architectuur niet ophoest   :o
Afgaand op de gegevens is het een 64bits architectuur:
http://ark.intel.com/products/29754/Intel-Core2-Duo-Processor-E6320-4M-Cache-1_86-GHz-1066-MHz-FSB
De terminal zegt dat wel :)
Bij de flags staat o.a. "lm" wat staat voor long mode. En dat betekent dat het een 64-bits processor is.

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/02, 20:17:05 »
Bedankt, Nero, Frederik en Johan van Dijk, voor het aanreiken van deze nuttige info.
Het brengt weer wat duidelijkheid in mijn chaos.
Ik heb nog een en ander te lezen en te begrijpen. Het komt allemaal goed hoor.
Met veel, veel dank.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/02, 23:58:54 »
@    Paul Matthijsse,
uname -i (als user) geeft ook  x86_64, wat ik weet via lscpu.
Het gaat mij er om, de vraag is: kan ik de architectuur (van een laptop, desktop...) ook te weten komen zonder in het bios te moeten duiken/graven?
Ja zie boven, uname -i vertelt je precies wat je weten wilt, zonder in een bios te hoeven graven.

Offline Nero

  • Lid
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/03, 09:20:21 »
$ lscpu
Architecture:          x86_64
CPU op-mode(s):        32-bit, 64-bit
Byte Order:            Little Endian
CPU(s):                8
On-line CPU(s) list:   0-7
Thread(s) per core:    2
Core(s) per socket:    4
Socket(s):             1
NUMA node(s):          1
Vendor ID:             GenuineIntel
CPU family:            6
Model:                 58
Model name:            Intel(R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40GHz
Stepping:              9
CPU MHz:               1206.000
CPU max MHz:           3400.0000
CPU min MHz:           1200.0000
BogoMIPS:              4789.18
Virtualization:        VT-x
L1d cache:             32K
L1i cache:             32K
L2 cache:              256K
L3 cache:              6144K
NUMA node0 CPU(s):     0-7
Flags:                 fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc aperfmperf eagerfpu pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm epb tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid fsgsbase smep erms xsaveopt dtherm ida arat pln pts
$
De 2e lijn CPU op-mode(s):  32-bit, 64-bit geeft de mogelijkheden van de processor aan.

uname heeft alleen betrekking op de geïnstalleerde kernel.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/03, 09:22:57 door Nero »

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/03, 11:12:54 »
@ Nero,

hoe komt het dat dit dan niet lukte op de laptop, PackardBell EasyNote SJ51 ( AMD Turion 64 X2 TK55 / i686 --17"--Dual Core --GeForce Go 7000M --2GB RAM DDR2 --Hdd 750 GB), om daar een 64-bit 'Linux-distro' op te installeren? Voorheen (1 jaar geleden was dit een Vista -32bit). Die vraag blijft hangen en ik heb nog geen sluitend antwoord gekregen daarop.
Alle indicaties wijzen nochtans in de richting van 64-bit (AMD Turion 64 X2 --i686--) en toch wilde dit niet lukken.

spievensterke.

Ik kan geen uitdraai meer maken van lscpu / uname -i / lspci ....want de grafische 'chip' werkt niet meer.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Frederik

  • Gast
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/03, 11:27:40 »
hoe komt het dat dit dan niet lukte op de laptop, PackardBell EasyNote SJ51 ( AMD Turion 64 X2 TK55 / i686 --17"--Dual Core --GeForce Go 7000M --2GB RAM DDR2 --Hdd 750 GB), om daar een 64-bit 'Linux-distro' op te installeren?

Dat is heel frusterend en zeker als je geen meldingen/foutmeldingen hebt gezien. Dat tast je in het duister over de oorzaak. In theorie moet het wél kunnen.
Mogelijk was een installatie met een andere distributie wel gelukt.

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/03, 11:45:51 »
@ Frederik,

Het is me niet gelukt met 4 verschillende distro's van 'Linux', allen werden vroegtijdig gestopt, of de opstart van de live-DVD bleef hangen...--scherm blokjes ....de computer (laptop) die spontaan afsluit...om moedeloos te worden.
M.a.w. waarschijnlijk al een probleemlaptop. De eigenares kon hem zelfs niet laten doorstarten ( zwart scherm).
Ik heb, nog even met Gparted de controle kunnen beginnen en toen begonnen de problemen met het scherm---had nog net de tijd om de Live-DVD van Gparted te kunnen uitwerpen. Einde verhaal.

Bedankt aan allen om mij meer wegwijs te helpen worden, over: is het nu 32-bit of is het nu 64-bit / verschil i686 (32-64bit modussen) en x86_64.
Ik heb uit die gehele topic wel heel veel kunnen ontdekken en leren.
Nogmaals, mijn oprechte dank voor alle hulp, tips en adviezen, daaromtrent.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/03, 11:48:35 »
 ???  Ik zou het willen markeren als opgelost, maar er is geen markeerknop [Opgelost - groen vinkje plaatsen] te bekennen.

spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Nero

  • Lid
Re: 32 of 64-bit architectuur van een computersysteem opsporen
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/03, 12:08:51 »
hoe komt het dat dit dan niet lukte op de laptop, PackardBell EasyNote SJ51 ( AMD Turion 64 X2 TK55 / i686 --17"--Dual Core --GeForce Go 7000M --2GB RAM DDR2 --Hdd 750 GB), om daar een 64-bit 'Linux-distro' op te installeren?
Een Live cd geeft bij het starten - eventueel na de keuze van taal en toetsenbord - onmiddellijk aan of je met een foute architectuur werkt. En zoals je zelf reeds aangaf: het probleem zat 'm hier in een falende grafische kaart en heeft dus niets van doen met de processor architectuur, of de software in 't algemeen.