Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.  (gelezen 26161 keer)

Offline bruintje

  • Lid
Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Gepost op: 2010/02/11, 15:28:29 »
hey,

Ik heb destijds versie 8.04 geloof ik op mijn pc geïnstalleer naast Windows XP. Bij het opstarten vraagt hij dus telkens welk programma ik wil opstarten.
Hoe kan ik nu Ubuntu volledig van de pc verwijderen gezien ik mijn harde schijf wil formatteren?
Momenteel lukt dat formatteren me niet omdat ik in MS dos(via windows) de melding krijg dat het volume (c?) gebruikt wordt door een ander proces (ubuntu?).

Wie kan me helpen?


Bruintje

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/11, 15:36:48 »
Formatteren vanuit MSDOS in Windows gaat sowieso niet lukken.
Het proces dat de schijf gebruikt is namelijk Windows zelf, en die laat het niet toe dat je dat doet.

Gebruik bijv. een live cd van Ubuntu om met Gparted de schijf te formatteren, dat zal wel lukken.
Met de installatiecd van Windows kan het evt. ook.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/11, 15:48:37 »
Misschien een domme vraag, maar wil je de hele harde schijf formatteren, of alleen de partitie waar Ubuntu op staat?
In het laatste geval zul je n.l. ook de MBR opnieuw moeten herschrijven m.b.v. de Windows CD.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/11, 16:55:53 »
Wie kan me helpen?
Misschien kunnen wij andersom beginnen. Wat is je uitgangssituatie en waar wil je naartoe?
Gokje:
1. Je Windows is langzaam en dat wil je opnieuw installeren?
2. Ubuntu is in de versie 8.04 geïnstalleerd en die wil je vervangen door 9.10?

of
1. Alleen Windows moet opnieuw geïnstalleerd worden.
2. Ubuntu blijft tot april ongewijzigd en je wacht op Ubuntu 10.04 (komt eind april 2010 uit).

Maar voordat men hierover tips kan geven:
Hoe heb je de huidige Ubuntu geïnstalleerd? In een aparte partitie of als bestanden in een Windows-partitie (Wubi-installatie)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/19, 10:26:40 »
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Ubuntu 9.10 in dual boot op de xp computer van mijn zoon gezet. Nu wil hij graag terug. Ik heb een recovery disk gemaakt vanuit de software van Acer. (Acer leverde geen windows cd bij de computer.) Als ik die gebruik start hij vanaf die schijf op en schrijft kennelijk de basis installatie weer op de computer. Vervolgens gaat de lade open en start de computer op. Het startscherm begint echter automatisch weer met de keuzelijst van Ubuntu. XP kan ik niet meer kiezen omdat de installatie niet is afgemaakt dus is Ubuntu de enige manier om met de computer te werken.

Hoe raak ik af van Ubuntu?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/19, 11:05:26 »
Ubuntu volledig verwijderen van P.C.

hey,

Ik heb destijds versie 8.04 geloof ik op mijn pc geïnstalleer naast Windows XP. Bij het opstarten vraagt hij dus telkens welk programma ik wil opstarten.
Hoe kan ik nu Ubuntu volledig van de pc verwijderen gezien ik mijn harde schijf wil formatteren?
Momenteel lukt dat formatteren me niet omdat ik in MS dos(via windows) de melding krijg dat het volume (c?) gebruikt wordt door een ander proces (ubuntu?).

Wie kan me helpen?

Bruintje

Best Bruintje,

Meestal is de C:\ schijf de windows XP partitie. Als je deze kon formatteren, houd je geen Windows meer over. Uit de titel begrijp ik dat je Ubuntu wilt verwijderen. Daarvoor moet je 2 dingen doen nl (tenminste als je niet geïnstalleerd hebt via Wubi):
1. Windows bootloader instellen
2. Ubuntu partitie wissen
Ga naar windows schijf beheer (rechterklik op "Deze Computer" en dan beheren -> schijfbeheer)
Zoek de Ubuntu partitie (2x) en kies formatteren (je moet zeker weten dat het niet een andere partitie is waar je data op staat, of je recovery partitie)

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Ubuntu 9.10 in dual boot op de xp computer van mijn zoon gezet. Nu wil hij graag terug. Ik heb een recovery disk gemaakt vanuit de software van Acer. (Acer leverde geen windows cd bij de computer.) Als ik die gebruik start hij vanaf die schijf op en schrijft kennelijk de basis installatie weer op de computer. Vervolgens gaat de lade open en start de computer op. Het startscherm begint echter automatisch weer met de keuzelijst van Ubuntu. XP kan ik niet meer kiezen omdat de installatie niet is afgemaakt dus is Ubuntu de enige manier om met de computer te werken.

Hoe raak ik af van Ubuntu?

Van Ubuntu afraken is het probleem niet, op Windows geraken wel!

Je kunt proberen de opstartlader de nieuwe Acer installatie te herkennen. Dit doe je door Ubuntu op te starten en het volgende commando in de terminal te typen:
sudo update-grub
Daarna kun je opnieuw opstarten en kijken of Windows er nu wel weer bij staat. Lukt dit niet dan gaan we door naar de volgende stap.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/19, 13:19:21 »
Citaat
Vervolgens gaat de lade open en start de computer op. Het startscherm begint echter automatisch weer met de keuzelijst van Ubuntu. XP kan ik niet meer kiezen omdat de installatie niet is afgemaakt dus is Ubuntu de enige manier om met de computer te werken.

Vriendelijk van Microsoft, dat ze dat zo programmeren. Zo dragen ze ook hun steentje bij om de mensen te overtuigen ubuntu linux eens te proberen.

Hoe dan ook, ook voor jou zal het advies van Ronnie helpen.

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/19, 14:18:44 »
De tip om sudo update-grub te typen helpt niet ik krijg het antwoord error unknown command sudo.
 

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/19, 14:48:22 »
De tip om sudo update-grub te typen helpt niet ik krijg het antwoord error unknown command sudo.

Wow, dit heb ik nog nooit meegemaakt. sudo is het commando om 'administrator' rechten te krijgen zodat je systeem bestanden kan wijzigen.

Is het een normale Ubuntu 9.10 installatie geweest? Heb je het commando gekopieerd of over getypt (misschien heb je een typefout gemaakt).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/21, 21:54:16 »
Wordt vervolgd,

Knippen en plakken gaat lastig omdat ik op de ene computer op het forum zit om de andere computer aan te passen. Ik heb inmiddels al vergeefs wat andere dingen geprobeerd.

Met een gedownloade versie van xp (zelf heb ik alleen een zelfgebrande recovery cd) heb ik eerst geprobeerd om de c-schijf te formateren.

Toen, met diezelfde schijf het volgende geprobeerd:

http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui

maar hij herkent fixboot niet. De links van de ultimate boot cd werken niet. Ook heb ik vergeefs een andere tip geprobeerd via de Ubuntu live cd c: te formateren.

wordt vervolgd.


Offline maarth

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/21, 23:33:59 »
ubuntu live cd erin als het zootje opgestart is op alt f2 drukken komt een klein schermpje in beeld dan intikken gksu gparted op enter drukken dat programma start op en dan wis je de [knip].(met formatteren [knip] hoef je je niet bezig te houden windows formatteerd automatisch met installen)
opnieuw opstarten cdeetje eruithalen ,windows disk erin douwen en windows opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 15:18:46 door Wanda »

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/22, 10:01:21 »
Ik had op onze laptop succes met het mbrfix. http://www.ambience.sk/fdisk-master-boot-record-windows-linux-lilo-fixmbr.php.
Dit programma hersteld de mbr zodat je de grub kwijt bent en windows weer gewoon kan opstarten. Je kunt daarna de Linux partitie verwijderen.
Let op, je hebt wel een opstartbaar medium nodig om DOS/Windows progjes te kunnen starten. Ik heb hiervoor BartPE live CD van Windows gebruikt. Succes.
 

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/22, 14:10:27 »
Bedankt voor jullie meedenken tot zover, maar ik ben er nog niet.

In reactie op Maarth:
Ik krijg dat kleine schermpje niet. Als ik de live cd erin doe en ik laat hem draaien krijg ik een scherm met de verschillende keuzen zoals ubunu installeren vanaf de schijf. alt f2 werkt daar niet. Ook tijdens het opstarten niet.

In reactie op MKe:
Ik heb het programma PE builder gedownload, maar dan begint hij gegevens van mijn Vista machine te verzamelen.
via http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bfd107.zip heb ik het zipbestand uitgepakt en op schijf gebrand, maar dat geeft geen sjoege.


Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/22, 14:21:01 »
Citaat
In reactie op Maarth:
Ik krijg dat kleine schermpje niet. Als ik de live cd erin doe en ik laat hem draaien krijg ik een scherm met de verschillende keuzen zoals ubunu installeren vanaf de schijf. alt f2 werkt daar niet. Ook tijdens het opstarten niet.

Maarth schreef:
Citaat
ubuntu live cd erin als het zootje opgestart is op alt f2 drukken komt een klein schermpje in beeld dan intikken gksu gparted op enter drukken dat programma start op en dan wis je de hele [knip].(met formatteren [knip] hoef je je niet bezig te houden windows formatteerd automatisch met installen)
opnieuw opstarten cdeetje eruithalen ,windows disk erin douwen en windows opnieuw installeren.

Je moet dus pas Alt + F2 indrukken nadat de live-cd helemaal is opgestart en je op een bureaublad zit, niét tijdens het booten van die live-cd.

Bij het opstarten ervan kies je voor "Proberen zonder te installeren" of zo ongeveer, dat is een live-sessie, daar dan Maarth zijn raad uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 15:20:09 door Wanda »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/22, 16:55:35 »
In reactie op MKe:
Ik heb het programma PE builder gedownload, maar dan begint hij gegevens van mijn Vista machine te verzamelen.
via http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bfd107.zip heb ik het zipbestand uitgepakt en op schijf gebrand, maar dat geeft geen sjoege.


Ja, dat klopt, WinPE maakt gebruik van je Windows installatie om een live-cd te maken. Waarschijnlijk heb je het niet nodig, Als je op een of ander manier in een dosscherm kan komen en het progje mbrfix kan aanroepen (als je het gedownload hebt van die link die ik gaf) ben je er waarschijnlijk ook al.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 16:57:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/22, 18:41:06 »
Opstarten met originele windows cd, hiervan kun je booten.
Cd opstarten, dan "r" kiezen, hier ga je naar de "recovery console" of "herstel console".(zwart dosscherm).
Hier kun je mbrfix doen.(grub en virussen worden verwijderd).
Klaar , nu zou hij moeten werken.
indien nog niet werkt dan is er nog een funktie om een andere win schijf te kiezen(ik weet alleen niet de naam).

Handleiding hiervan zoeken(herstel console).
Hier kun je mbrfix doen, dan haal je virussen eruit(wat met formateren niet gebeurd).
Diskpart(fdisk) om je schijven in te delen.
Schijven formateren.
Etc.

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/22, 23:20:01 »
Hallo Maarth:

Nu lukte gksu gparted wel. Ik was de vorige keer te snel. De toelichting "en dan wis je de hele [knip]." was bij mij geen succes. Ik heb bij alles behalve ACER en ACERDATA op delete gedrukt, het programma naar mijn gevoel netjes afgesloten en toen de recovery disk erin gedaan. Na drie kwartier draaien en weer opnieuw opstarten hoorde ik weer het bekende ubuntu deuntje.

Na elven begin ik maar niet meer aan de Dos-oplossing van MKe, morgen kijk ik wel verder.


Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/23, 16:47:25 »
Hallo Maarth:

Nu lukte gksu gparted wel. Ik was de vorige keer te snel. De toelichting "en dan wis je de hele [knip]." was bij mij geen succes. Ik heb bij alles behalve ACER en ACERDATA op delete gedrukt, het programma naar mijn gevoel netjes afgesloten en toen de recovery disk erin gedaan. Na drie kwartier draaien en weer opnieuw opstarten hoorde ik weer het bekende ubuntu deuntje.

Na elven begin ik maar niet meer aan de Dos-oplossing van MKe, morgen kijk ik wel verder.


Je moet je handelingen wel bevestigen geloof ik, anders werkt het niet. Maar als je je ubuntu partitie verwijderd, dan start je PC helemaal niet meer op. Dat was wat ik fout had gedaan. Ik had de Linux partitie verwijderd en toen starte mij PC op met een foutmelding van Grub en bleef vast staan. De enige manier om het te redden was voor mij toen om met een opstart cd (mijn BartPE cd) op te starten, op het internet de fixMBR te downloaden en te runnen. Ik had helaas ook geen originele Windows CD omdat Packard Bell deze niet bij hun laptops leverd  :rolleyes:

Offline maarth

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/24, 02:26:43 »
je kan ook supergrub downloaden dan zie je vanzelf windows starten of repair ofziets,je gaat met tab door het menuutje als je erop
staat op enter drukken .
je moet het wel even op laten starten.
ik hoop dat je geluk hebt had hier ook altijd problemen mee.
 

Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/25, 11:08:53 »
Ik heb een paar berichten moeten verwijderen (halve topic opgeschoond, het aanbevelen van illegale software is niet toegestaan, evenals het spelen op de man),
kunnen we nu s.v.p. weer gewoon verder gaan met het helpen van de vraagsteller?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/25, 11:11:08 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline maarth

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/26, 11:57:03 »
ik had effe te snel gesproken want als je je hele disk wist ben je ook je recovery van acer kwijt .
sorry daarvoor had effe niet goed nagedacht.
acer en acerdata dat is waarschijnlijk je recovery partitie.
oja als je met gparted in de weer gaat op het eind op veranderingen toepassen drukken,anders geeft tie het alleen maar aan en doet tie niks.
ik hoop dat je succes hebt. 

Offline sipkov

  • Lid
Re: Ubuntu volledig verwijderen van P.C.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/26, 16:55:10 »
Hallo,

Ik had al eerder een recory cd van acer gebrand. Acer leverde bij deze computer geen windows cd. Op de site van meneer Gates staat wel hoe je 6 opstartdiskettes kunt maken maar zonder diskettestation is dat geen optie. Op de D schijf staat een recovery partitie. C kan wat mij betreft helemaal geformatteerd worden. Ik ben geloof ik niet helemaal het type voor Ubuntu. Ik krijg via het forum een zee aan informatie. Als een aapje tik ik dingen over maar begrijpen waar ik mee bezig ben doe ik niet echt. Wellicht daarom lukt het ook niet.

Ubuntu heeft één belangrijk voordeel boven xp op deze computer. Het is stukken sneller in opstarten en afsluiten. Maar er zijn wel veel andere problemen, zo werkt het geluid inmiddels niet meer. Als je dat intikt in het forum vind je heel veel mogelijke oorzaken en oplossingen. Echter oude antwoorden op vorige ubuntu versies staan tussen nieuwe antwoorden over 9.10.