Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?  (gelezen 5694 keer)

Offline Roland3

  • Lid
Hup, nieuwe dag... de dual boot van Windows en UBuntu 6.06 is geïnstalleerd en draait.

Ik kan alvast in Ubuntu internetten, foto's bewerken, dingen op mijn usb-stik schrijven en ophalen, cd-roms lezen, er is geluid, ik kan skypen... Dus da's al heel wat.

Es kijken: wat ik eerst zou willen aanpakken is toegang tot mijn andere schijven verkrijgen. Heeft dit iets met administrator-rechten te maken of is er meer aan de hand?

Als ik via Places --> Computer naar mijn andere partities wil krijg ik deze telkens als error:

Unable to mount the selected volume.
error: device /dev/hda6 is not removable

error: could not execute pmount

Ter info: ik heb 1 partitie (logisch, fat32) waarop ik bestanden wil kunnen delen met Windows. Daarnaast is er een partitie voor Ubuntu-documenten (logisch, EXT3) waarop ik  dacht de /home van Ubuntu te vinden... Zelfde error.


Roland
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 18:11:15 »
probeer dit eens voor je windows partitie:
Citaat
wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmounter
sudo bash diskmounter
rm diskmounter
Kunt ge de andere partitie vinden in /media ?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Saar.

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 18:57:22 »
Ik heb hetzelfde probleem met mijn externe harde schijf... Ze zou onder media/ sda1 moeten staan maar als ik die map open, komt er niets. Doch staat de harde schijf onder 'computer' en als ik ze langs daar wil openen, komt er "mount: alleen root kan /dev/sda1 aankoppelen op /media/sda1
" bij details... Hetzelfde probleem met mijn usb stick. De bestandseigenaar is bijdeweg onbekend, staat bij rechten.

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 18:59:14 »
Hey Bartek,

Merci.

Ik vind nu hda2 (windows) en hda6 (deelpartitie voor windows en ubuntu).

hda2 is blijkbaar alleen zichtbaar en verder kan ik daar -zoals de bedoeling was- vanuit ubuntu idd niks mee. (toch straf, vanuit windows kan je de partities van Ubuntu helemaal niet zien)

in hda6 staan al heel wat mappen:
eerst "System Volume Information"
daarin een map "_restore{blablabla}
en daarin 2 mappen "rp7" en "rp8"

dat alles netjes laten staan? of kan dat weg? of doet dat er gewoon niet toe?

In ieder geval kan ik hier foldertjes aanmaken en bestanden in opslaan. De naam van "hd6" is wel niet te wijzigen. En de map van de partitie blijkbaar ook niet te verplaatsen (ik vind de huidige locatie onder media niet zo vanzelfsprekend).

ik ga nu es proberen of ik dezelfde bestanden nu in windows kan terugvinden en openen.

(Ter info: Bij het uitvoeren van die diskmounter heb ik telkens "no" gekozen omdat dat geen opties waren die ik wilde.)
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/08, 19:27:17 »
Windows gebruikt standaard ntfs als bestandsysteem voor zijn installatie partitie. Daar kunt ge in Linux niet veel mee. Hebt ge gedeelde bestanden dan staan die best op een FAT32 geformateerde partitie omdat zowel Windows als Linux daar alles mee kunnen.
En nee, Windows herkent standaard geen EXT3 partities ...

Die /home map van u ... ziet ge die nu?
Als ge bij lokaties -> persoonlijke map aanklikt zit ge trouwens in uw /home map
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/09, 00:02:11 »
Ja, ik lees overal dat windows op ntfs zou moeten staan. Het gekke is dat mijn windows zichzelf op 2 fat32 heeft geinstalleerd (eentje voor backup neem ik aan?) zonder dat ik daarvoor iets heb moeten veranderen.

Wat mijn /home betreft: (nu ga ik pas echt als een complete noob klinken)

op de root heb ik een /home. Hierin zit enkel nog een folder home die leeg is. Dus ik heb /home/home

op de root heb ik verder ook een map /roland (met huisje op het icoontje) die mijn persoonlijke map ofte home folder blijkt te zijn.

Dus ik heb 3 thuisbasissen in ubuntu blijkbaar...

Es kijken wat er te doen is om dit te vereenvoudigen ofwel te snappen... Simpelweg "roland" onderbrengen in home lijkt niet te gaan.
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/09, 00:09:53 »
Hmm... ik begin te vermoeden dat het minder goed gesteld is met mijn installatie...

Ik heb nl alle normale linux-folders van root (bin, boot, dev, etc, home, enz...) ook nog eens in home staan...

Ik heb nu dus

/bin en /home/bin
/boot en /home/boot
enzovoort

Er zitten ook meestal niet dezelfde bestanden in de gelijknamige mappen...

Help! Where did I go wrong? Bij de installatie of bij die diskmounter?
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/09, 01:50:13 »
De Diskmounter doet nix anders dan Harddisken detecteren (Windows partities) en deze dan voor je mounten.

Hij gaat niet aan je huidige systeem zitten morrelen.

En omdat je na de normale installatie niet de Windows partities zag vrees ik dat ergens je installatie niet goed gegaan is.

Ik heb tot op heden nog nooit meegemaakt dat er na een normale installatie van Ubuntu de Windows partitie's niet zichtbaar waren.

Dus om nu uren te gaan zitten rommelen lijkt het me verstandiger om de Ubuntu installatie overnieuw te doen.
Dit kost slechts 10 a 15 minuten. :P

Zorg er wel voor dat de Ubuntu partitie geformateerd word he ?

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/09, 03:18:06 »
Merci voor de extra uitleg Gandyman. Ja, dat leek me ook het beste plan. Kan er dan iemand effe aanbevelingen geven voor stap 6 van het installatieproces. Want het is daar dat het waarschijnlijk fout is gegaan.

Ik heb dus de volgende partities:
hda1 en 2: van Windows (fat32)
hda3 is extended met daarin de volgende logische partities:
hda5 linux-swap
hda6 fat32, bedoeld om bestanden te delen ts windy en ubuntu
hda7 ext3, bedoeld voor Ubuntu zelf (10 Gb)
hda8 ext3,  bedoeld voor documenten onder Ubuntu

Waar ik twijfel is of nu de boot of de root naar hda7 moet. En of /home dan naar hda8 moet voor de files. (ik ga hier van de veronderstelling dat /home onder linux zoiets is als Mijn Documenten bij Windy, please correct me if I'm wrong). En waar wil Ubuntu met al die /media heen? (die had ik gewoon weggelaten bij mijn installatie, in de veronderstelling dat die dan wel automatisch onder / kwamen te liggen...)

Suggesties met een beetje uitleg erg welkom. 't Is blijkbaar fouter fout dan ik dacht want zelfs de LiveCD met Ubuntu erop wil niet meer starten...
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline Soul-Sing

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/09, 08:47:01 »
die plek van hda5 linux-swap
en hda7 ext3, bedoeld voor Ubuntu zelf (10 Gb) zit mij niet lekker.
die swap moet toch fysiek op het eind van de schijf geplaatst worden?
ik ben geen expert zoals gandyman, kan iemand daar nog even naar kijken? :)

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/09, 10:18:36 »
Ja, die linux-swap heb ik fysiek op het einde van de schijf geplaatst. Ik heb de partitionering gedaan met GParted en hiermee wat dat een fluitje van een cent. Maarreuhm, nog niemand die mij verder kan helpen? 't Is omdat de zon schijnt zeker? Groet, Roland
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/09, 12:25:21 »
@leoquant  
Zolang ik het niet met mijn ogen dicht en een kopje koffie in de linkerhand en een koekje in de rechthand uit mijn mouw schud, blijf ik mezelf noob vinden.
Zeker geen expert :P

Citaat
Ja, ik lees overal dat windows op ntfs zou moeten staan. Het gekke is dat mijn windows zichzelf op 2 fat32 heeft geinstalleerd (eentje voor backup neem ik aan?) zonder dat ik daarvoor iets heb moeten veranderen.
Dat je Windows op dit moment op FAT32 staat komt vooral omdat je tijdens de installatie van Windows geen vinkje hebt gezet bij NTFS.
Beetje onverstandig want NTFS is zoveel veiliger dan FAT32, echter nu je overstapt naar Ubuntu een gelukkige meevaller.
Je kan nu wel schrijven naar die FAT32 partitie, en in NTFS zou je wat kunstgrepen in Ubuntu moeten doen om dit ook te kunnen.

FAT32 naar NTFS wijzigen kan wel zonder data verlies, echter andersom niet, mocht deze vraag in je opkomen.

########
Nu het partitie verhaal.

Sja, ikzelf heb al eens liggen vechten in Ubuntu omdat hij nogwel eens wil tegensputteren om zomaar ff alles op 3 partities te zetten, het waarom ontgaat me en ik ben er nog niet achter wat de oorzaak hiervan is.

Omdat ik dit al meerdere malen heb meegemaakt kies ik tegenwoordig voor een andere oplossing.
Iets meer werk, maar het werkt wel altijd feilloos.

Je hebt inmiddels 3 partitie's aangemaakt met Gparted, dus dit hoofdstuk kunnen we overslaan, op 1 puntje na.

hda3 is extended met daarin de volgende logische partities:
hda5 linux-swap
hda7 ext3, bedoeld voor Ubuntu zelf (10 Gb)
hda8 ext3,  bedoeld voor documenten onder Ubuntu

We gaan nog 1 keer met Gparted die HD te lijf om problemen te voorkomen  :D
Stop die cd erin en formateer ff die hda7 en hda8, enkel formateren zodat we er zeker van zijn dat die leeg en schoon zijn.

Nu de normale installatie procedure volgen op 1 uitzondering na.
Je installeerd Ubuntu op hda7 en uiteraard kies je als swap hda5.

Je doet nix met die hda 8 ( en ik hoop dat Ubuntu er ook nix mee doet)
Ik moest laatst zelfs die hda8 met Gparted ff FAT32 maken omdat Ubuntu die partitie aldoor meenam, eigenwijs zoals hij af en toe is.

Goed Ubuntu staat er nu op en als het goed is dan zou die hda8 helemaal leeg moeten zijn.
check dit efkes.

Als dit het geval is dan gaan we nu een aparte /home maken.
LET OP: zet niet tijdens dit klusje je pc uit, of reboot hem anders heb je een probleem.

######
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.
sudo rm -r /home.old##########################################

Als het goed is heb je nu je /home op een aparte partitie staan waardoor je bij een totale crash van je Ubuntu al je instellingen behoud.
Voorwaarde is dan wel, als dit gebeurt dat je met een installatie via live cd  die partitie helemaal met rust laat.
En indien nodig hoef je na de installatie dan alleen de /home die in Ubuntu zit te hernoemen naar /home.old
een nieuwe /home aanmaken, en weer die partitie te mounten aan die nieuwe /home
Na een boot zal alles weer zijn zoals het was voor de crash.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eendje

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/09, 18:17:39 »
@gandyman

twee dingetje...

1) Er komt wel vaker een vraag over het op een aparte partitie/hd zetten van de home. Is dit niets voor de wiki?
2) ALs ik het verhaal lees lijkt het net of je het kopiëren doet vanuit de eigen ingelogde account. Is het niet beter om het vanuit een ander acoount te doen omdat er toch bestanden 'open' staan? Of beter, zelfs vanaf de CD. Tis maar een vraag...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/09, 20:34:29 »
Lo Eendje

1) Jwel als dat er nog niet is ? ik zal er ff naar zoeken vanavond.

2) Hmz geen idee, alle andere tutjes kopieeren ook vanuit het eigen account.

Ik heb het nu met meerdere mensen meegemaakt die noob zijn in Ubuntu, en die dit al moeilijk vinden.
Terwijl het een klusje van 3x nix is, en binnen 5 minuten gedaan kan zijn.

Dus om die mensen nu eerst nog een account te laten aanmaken, of te laten werken vanaf de cd is misschien weer een stap moeilijker, of te moeilijk ?? (denk ik ? )

En is dit wel noodzakelijk ?
zo gaat het ook.

Je kan ook bij stap 3 de mensen met "init 1" console in gooien wat eigenlijk nog beter is omdat je dan niets in gebruik zou moeten hebben, maar dit veroorzaakt veel paniek :P

Het werkt zo echt probleemloos.
Het werkt idd niet goed als je met älleen "sudo" werkt dan komen er af en toe storingen heb ik gemerkt, niet altijd maar soms wel. ?? ( vraag me niet waarom ?? )
Vandaar ook mijn vreemde / onortodocse wijze in het begin van deze tut, waardoor ik wel zeker weet dat ze nu met root rechten zitten te werken.

mja zeg het maar.. ??

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eendje

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/09, 22:15:17 »
Op zich is het volgens mij niet moeilijk, maar als je niet snapt hoe het werkt dan kun je de boel makkelijk slopen. init 1 is eigenlijk wel het beste (single user textmode toch?), maar dat is inderdaad niet het meest eenvoudig als je niet weet hoe te in de terminal moet werken. Waar ik bang voor ben is dat als je in je eigen account dit doet er misschien bestanden zijn die op één of andere manier geopend zijn of dat er naar geschreven wordt terwijl je de boel kopiëert waardoor de boel toch eventueel fout kan lopen. Blijkbaar gaat alles toch wel goed als ik het zo hoor... Ik zou het zelf veiligheidshalve toch vanaf de liveCD doen denk ik... Nog beter als direct een home partitie maken ;)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/09, 22:33:20 »
Wow Gandyman, bedankt voor de uitgebreide info! En Eendje bedankt voor de bedenkingen. Leuk toch, zo'n levende gebruikerswereld (en da's niet ironisch bedoeld hoor). Morgen ga ik dit es op mijn gemak proberen. Eerst in de wiki maar eens wat basiskennis over het gebruik van de terminal opdoen. Nu ja, ik heb ooit -heel lang geleden- nog met Commodore 64 en DOS gewerkt... dus heb er geen schrik van...

BTW: ik zie op't eerste zicht geen wiki over het opzetten van een dual boot. Met alle info die ik hier en op het web de laatste dagen gesprokkeld heb wil ik wel eens proberen een voorstel vor de wiki te schrijven. (je bent een leraar of je bent het niet he...)
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Lai

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/10, 09:47:14 »
NTFS zou niet teveel problemen moeten opleveren in ubuntu, met de juiste packages. Ikzelf heb wel wat gevonden wat zou moeten werken, maar zit vast met de installatie. Ik heb nog geen reply gehad op de topic:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7159

Offline Roland3

  • Lid
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/10, 10:45:31 »
Oeps Gandyman, het eerste deel van je advies uitgevoerd: via GParted de 2 Ubuntu-partities opnieuw geformatteerd (in EXT3). Maar toen ik daarna Ubuntu opnieuw wilde installeren liep dat ook ergens vast. Toen ik daarna Windy weer wilde opstarten bleek ik nergens meer in te kunnen booten wegens een error bij het laden van GRUB. Heb er een nieuw topic voor gestart:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/72227#p72227
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Theejoo

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/20, 08:03:21 »
Zal hier wel in passen zeker mijn vraag of moet ik het bestempelen als probleem :( als het een probleem is kan dat opgelost worden en daar dient dit forum voor, maar een probleem kan ook door ondeskundig gebruik zijn of niet weten hoe en wat.

Tot dusver heb ik altijd de raad opgevolgd in hoe, wat waar en wat te doen. Maar nu stuit ik op een probleem of dat nu aan mij ligt (zal wel) maar toch kan ik geen bevredigend antwoord vinden dat te maken heeft met het ontstane probleem.

Als volgt heb ik de voorlaatste keer een nieuw install gedaan, en de schijf ingedeeld op swap, ext 3 /home, een fat 32, en een ext 3 voor ubuntu.

Maar nu weet ik niet of ubuntu bij een nieuwe install de home partitie neemt wat ik heb gemaakt, of dat de home gewoon wordt weg geschreven op de HD partitie waar ubuntu voor is gemaakt in mijn geval is dit /dev/hdb1voor ubuntu en de home is /dev/hdb5.
Als ik deze raadgeving opvolg, wat ik ook gedaan heb http://forum.ubuntu-nl.org/message/71906#p71906 is dat slecht bekomen in mindere mate dan wel, want ubuntu starte niet meer op. Of had ik dit niet hoeven/moeten doen en geldt deze uitleg alleen als je achteraf een aparte home partitie hebt gemaakt?

Als ik dus naar computer ga en bestandssysteem  zie ik de home map staan, dubbel klik krijg ik te zien locatie .. /home ! met twee mappen Lost +Found en de map theo.
Dubbelklik op theo ... locatie... /home/theo zie ik weer twee mappen met desktop en examples.
Maar ik zie niet dat ubuntu de schijf /dev/hdb5 laat zien.
Ik hoop dat het wat begrijpend overkomt wat ik bedoel...

Ik ben niet nieuwsgierig ik wil het gewoon weten :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/20, 08:16:00 »
Theejoo, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Zou je een screenshot kunnen plaatsen van bijvoorbeeld nautilus, zodat we kunnen zien wat je precies bedoelt?
Evt. kan je ook de output hier neerzetten van het commando mount

Theejoo

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/20, 15:49:45 »
Wat ik heb gedaan is de home verplaatst  op de schijf waar ubuntu staat, en deze op de home partitie gezet via de uitleg hier van Gandyman.
Daarna heb alles gekontroleerd en de oude home weg gehaald en toen starte ubuntu niet meer op.

theo@theo-desktop:~$ mount
/dev/hdb1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.17-10-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/hdb5 on /home type ext3 (rw)
/dev/hda1 on /media/hda1 type ntfs (rw,nls=utf8,umask=007,gid=46)
/dev/hdb2 on /media/hdb2 type vfat (rw,utf8,umask=007,gid=46)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
theo@theo-desktop:~$

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hdb1
UUID=e244740a-89ac-4b64-a34e-9c136f3cb827 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdb5
UUID=1f56e1b6-2c61-4278-9e4f-d09132b9720f /home           ext3    defaults        0       2
# /dev/hda1
UUID=A60C639A0C636471 /media/hda1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0     0
# /dev/hdb2
UUID=45D4-7A15  /media/hdb2     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/hdb4
UUID=0331fa8f-f7ec-493a-8d61-196f78e40bc8 none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

Wat ik nu bedoel is dat als ik naar  /dev/hdb1 ga, waar ubuntu op staat geinstalleerd dat daar de home staat.
Vervolgens zit ik dan niet op de /dev/hdb5 de home partiitie waar de home map zou moeten staan, want die home partitie laat ubuntu niet zien.

http://users.telenet.be/tvs1/plaatjes/nieuw.png

Dus ben ik in de veronderstelling dat de home niet op de hdb1 moet staan maar op de hdb5. Dan zou ik nu 2 home bestanden in feite moeten hebben of ik heb het goed verkeerd mis.

ik hoop dat het begrijpend is.

Theejoo

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/23, 23:56:26 »
merci begrijp het de uitleg

ubuntu.to.ubuntu

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/24, 01:15:25 »
Citaat van: Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis



:D
Microsoft geeft je iets dat werkt, en Linux geeft je een hoop werk. Mijn ervaring na twee maanden zeer intensief Linux draaiende te krijgen.


Groet Senco  _  toch ik kies voor Linux.

koos

  • Gast
toegang tot partities harde schijf / gebruikersrechten instellen?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/27, 16:30:37 »
Ok,

ik heb mijn home dir verplaatst naar een andere partitie volgens de methode van Gandyman, is op zich goed gegaan,

Alleen 1 probleem, alle bestanden zijn op de verkeerde plek gekopieerd, nl buiten mijn persoonlijke map.

Ik bedoel dus dat als ik op de home.old map druk, zie ik eerst 1 map met mijn naam en daarna alle bestanden, maar als ik op de home map druk zie ik al mijn mappen en bestanden gelijk.

Er is dus met kopieren iets misgegaan. Misschien omdat ik het niet naar een lege partitie heb gekopieerd?

Hoop dat ik duidelijk ben met wat er mis is.