Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na scannen geen opname in bestanden  (gelezen 2484 keer)

Offline rietje

  • Lid
na scannen geen opname in bestanden
« Gepost op: 2022/09/19, 11:54:26 »
Xubuntu 22.04  xfce
Als ik met afdrukbeheer probeer een dokument te scannen kan ik die niet op laten nemen in het bestandssysteem.
Er komt na het scannen een bericht dat " Mapinhoud kan niet worden weergegeven- De bewerking is niet mogelijk" .
Dit is hetzelfde bij zowel een HP printer als ook bij mijn Canon printer. Beide printers werken goed als printer.
Graag een tip.B.v.d.

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/19, 15:50:31 »
Xubuntu 22.04  xfce
Als ik met afdrukbeheer
Probeer het eens met een scanprogramma.

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/19, 16:41:43 »
Druk op de menuknop en begin met intikken van 'Documentenscanner'.
(staat in de rubriek 'Afbeeldingen')
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/20, 11:02:10 »
Het scannen is het probleem niet. Maar daarna krijg ik het dokument niet opgeslagen in bv. een persoonlijke map.
Dokumentscanner (simple-scan) niet , met xsane krijg ik wel het dokument te zien, maar ook weer niet te downloaden.

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/20, 11:16:05 »
Zie bijlage.

Na het scannen kun je ergens rechtsboven kiezen voor opslaan...  Je kan een naam meegeven en een locatie kiezen.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/20, 11:20:09 »
Zie bijlage.

Na het scannen kun je ergens rechtsboven kiezen voor opslaan...  Je kan een naam meegeven en een locatie kiezen.
Dan krijg ik dat bericht zoals vermeld.
Ik heb dezelfde xubuntu nogmaals op mijn computer staan, daarmee werkt alles zoals zou moeten. Dus het moet aan het systeem van xubuntu liggen.
Waarom spreekt het bericht over "mapinhoud", ik ben toch geen map aan het scannen, maar een dokument. In die richting moeten we het zoeken, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/20, 11:22:25 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/20, 12:13:50 »
Een snapversie?

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/21, 10:52:12 »
Een snapversie?
simplescan via synaptic

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/21, 10:58:02 »
Wel typisch. De documentenscanner (=simplescan) is standaard al in Xubuntu aanwezig... Apart na-installeren middels Synaptic zou niet nodig moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/21, 11:09:52 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/21, 11:36:49 »
Als ik in " var/lib/snapd/desktop/applications/mimeinfo.cache" kijk, zie ik dit staan:

application/vnd.ms-cab-compressed=snap-store_ubuntu-software-local-file.desktop;
application/vnd.snap=snap-store_ubuntu-software-local-file.desktop;
application/x-deb=snap-store_ubuntu-software-local-file.desktop;
x-scheme-handler/appstream=snap-store_snap-store.desktop;snap-store_ubuntu-software.desktop;
x-scheme-handler/apt=snap-store_ubuntu-software.desktop;
x-scheme-handler/snap=snap-store_snap-store.desktop;snap-store_ubuntu-software.desktop;
lib
Wat opvalt is dat er teveel snap-store in staat

Als ik Xsane gebruik dan kan ik wel opslaan, zelfs als .txt bestand.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/21, 11:51:17 door rietje »

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/21, 11:50:41 »
Volgens mij kun je via snap list zien welke snap programma's er bij jou zijn geïnstalleerd.

Ik heb zelf allen maar programma's via Synaptic erbij gezet (+enkele buiten Ubuntu om, zoals HP-laserprinter software, Firefox, Chrome en MS Teams).
(en de documentenscanner was dus standaard al in al mijn installaties aanwezig)

Ik kan je hier verder niet mee helpen. Ik heb in mijn systemen er zelf niets via Snap bijgezet. Heb alleen de Firefox snap-versie verwijderd.


'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2022/09/21, 11:55:05 »
In snap list zie ik o.a. simple-scan staan, ook anderen, maar allemaal van canonical.

Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2022/09/21, 12:48:54 »
Bijgevoegd 'mijn lijstje' op het commando snap list...
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2022/09/21, 13:20:20 »
Mijn lijst:
Name                     Version           Rev    Tracking       Publisher   Notes
bare                     1.0               5      latest/stable  canonical✓  base
core                     16-2.57.1         13741  latest/stable  canonical✓  core
core20                   20220826          1623   latest/stable  canonical✓  base
curl                     7.84.0            1093   latest/stable  woutervb    -
gnome-3-38-2004          0+git.891e5bc     115    latest/stable  canonical✓  -
gtk-common-themes        0.1-81-g442e511   1535   latest/stable  canonical✓  -
rclone                   1.36              466    latest/stable  fireeye     -
simple-scan              40.6              785    latest/stable  canonical✓  -
snap-store               41.3-63-gbd822db  592    latest/stable  canonical✓  -
snap-store-proxy         2.19              89     latest/stable  canonical✓  -
snap-store-proxy-client  1.0               3      latest/stable  canonical✓  -
snapd                    2.57.1            16778  latest/stable  canonical✓  snapd

Wat is er fout aan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2022/09/21, 18:15:09 »
Het is dus duidelijk dat jou installatie van Simple Scan een installatie via "snap" is. Die moet verkeerd geconfigureerd zijn zodat die niet in Home folder kan kijken. We hebben geen zin om die snap te fixen, dus gooi die er gewoon terug af:

sudo snap remove simple-scan

en installeer de .deb versie (mogelijk is die al geïnstalleerd):

sudo apt install simple-scan

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 2022/09/22, 10:08:03 »
Het is dus duidelijk dat jou installatie van Simple Scan een installatie via "snap" is. Die moet verkeerd geconfigureerd zijn zodat die niet in Home folder kan kijken. We hebben geen zin om die snap te fixen, dus gooi die er gewoon terug af:

sudo snap remove simple-scan

en installeer de .deb versie (mogelijk is die al geïnstalleerd):

sudo apt install simple-scan
simple-scan verwijderd met terminalopdracht, daarna in software gecontroleerd. Bleek erin te staan als ge-installeerd, dus daar ook verwijderd. Nu met terminalopdracht ge-installeerd, was simple-scan 42.0.1. Een herstart gedaan en het resiltaat is hetzelfde, nl. gaat scannen, maar doorsturen naar een persoonlijke map geeft weer dezelfde boodschap als hierboven vermeld.
VRAAG:
Ik heb exact dezelfde xubuntu op de computer staan.Daar werkt het goed. Kan ik een bepaald gedeelte (dat invloed heeft op dit probleem) van het bestandssysteem hiervan op de externe HD zetten en dan overzetten in het bestandssysteem van de andere?
« Laatst bewerkt op: 2022/09/22, 11:26:54 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #16 Gepost op: 2022/09/22, 15:50:58 »
--
« Laatst bewerkt op: 2022/09/23, 16:44:30 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #17 Gepost op: 2022/09/22, 15:51:08 »
Geef eens de uitvoer van
snap list simple-scan
apt list --installed | grep simple-scan
Dan zijn we tenminste zeker welke versie nu wel is geïnstalleerd.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #18 Gepost op: 2022/09/23, 14:14:02 »
1. geen snaps ge-installeerd

2.simple-scan/jammy,now 42.0-1 amd64 [geïnstalleerd]           Zoals ik hierboven al aangaf, dus.
Nogmaals, aan de scanner/printer ligt het niet. Hetzelfde antwoord bij HP als bij Canon.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/23, 14:24:57 door rietje »

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #19 Gepost op: 2022/09/23, 15:49:10 »
Xubuntu 22.04  xfce
Als ik met afdrukbeheer probeer een dokument te scannen kan ik die niet op laten nemen in het bestandssysteem.
Er komt na het scannen een bericht dat " Mapinhoud kan niet worden weergegeven- De bewerking is niet mogelijk" .
Dit is hetzelfde bij zowel een HP printer als ook bij mijn Canon printer. Beide printers werken goed als printer.
Graag een tip.B.v.d.
Bij deze foutmelding ben ik geneigd om te denken aan een rechtenprobleem.


Als het goed is ben je toegevoegd aan de group scanner. Hieronder zie je mijn output van het commando groups. Daar zie je scanner tussen staan
peer@debian:~$ groups
peer cdrom floppy sudo audio dip video plugdev netdev bluetooth lpadmin scanner libvirt libvirt-qemu
 

Achter 'document-scanner" zit het programma simple-scan.

Als je simple-scan opstart in de terminal met het commando "simple-scan --debug" kun je evt. foutmeldingen opsporen. Deze kun je ook zien in de map ~/.cache/simple-scan/.

Werkt simple-scan wel als root  (sudo simple-scan)???

Offline vanadium

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #20 Gepost op: 2022/09/23, 16:46:06 »
Werkt simple-scan wel als root  (sudo simple-scan)???
Doe dat zeker niet. We willen niet nog meer schade en dan nog ter hoogte van het systeem.

Maak eens tijdelijk een nieuwe account aan, en probeer eens of het wel werkt vanuit die nieuwe account. Geef ook eens aan *welke* folder het scanprogramma niet kan tonen. 
« Laatst bewerkt op: 2022/09/23, 16:50:09 door vanadium »

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #21 Gepost op: 2022/09/24, 10:13:16 »
Als het goed is ben je toegevoegd aan de group scanner. Hieronder zie je mijn output van het commando groups. Daar zie je scanner tussen staan
peer@debian:~$ groups
peer cdrom floppy sudo audio dip video plugdev netdev bluetooth lpadmin scanner libvirt libvirt-qemu
 

Achter 'document-scanner" zit het programma simple-scan.

Als je simple-scan opstart in de terminal met het commando "simple-scan --debug" kun je evt. foutmeldingen opsporen. Deze kun je ook zien in de map ~/.cache/simple-scan/.

Werkt simple-scan wel als root  (sudo simple-scan)???     
[/quote]   Als ik dit ingeef in terminal dan opent de dokumentenscanner, verder niets

wim@wim-Lenovo-S500:~$ simple-scan --debug
[+0,00s] DEBUG: simple-scan.vala:2015: Starting simple-scan 42.0, PID=6898
[+0,00s] DEBUG: unsetenv() is not thread-safe and should not be used after threads are created
[+0,04s] DEBUG: _g_io_module_get_default: Found default implementation gvfs (GDaemonVfs) for ‘gio-vfs’
[+0,08s] DEBUG: Trying to initialize portal
[+0,25s] DEBUG: _g_io_module_get_default: Found default implementation dconf (DConfSettingsBackend) for ‘gsettings-backend’
[+0,28s] DEBUG: app-window.vala:1975: Loading state from /home/wim/.config/simple-scan/state
[+0,28s] DEBUG: app-window.vala:1954: Restoring window to 751x428 pixels
[+0,32s] DEBUG: scanner.vala:1620: sane_init () -> SANE_STATUS_GOOD
[+0,32s] DEBUG: scanner.vala:1626: SANE version 1.1.1
[+0,32s] DEBUG: scanner.vala:1687: Requesting redetection of scan devices
[+0,32s] DEBUG: scanner.vala:863: Processing request
[+0,51s] DEBUG: app-window.vala:2051: Saving state to /home/wim/.config/simple-scan/state
[+9,02s] DEBUG: scanner.vala:348: sane_get_devices () -> SANE_STATUS_GOOD
[+9,02s] DEBUG: scanner.vala:1687: Requesting redetection of scan devices
[+9,02s] DEBUG: scanner.vala:863: Processing request
[+9,13s] DEBUG: app-window.vala:2051: Saving state to /home/wim/.config/simple-scan/state
[+14,37s] DEBUG: scanner.vala:348: sane_get_devices () -> SANE_STATUS_GOOD
[+14,48s] DEBUG: app-window.vala:2051: Saving state to /home/wim/.config/simple-scan/state
[+29,71s] DEBUG: autosave-manager.vala:201: Deleting autosave records
[+29,71s] DEBUG: scanner.vala:1808: Stopping scan thread
[+29,71s] DEBUG: scanner.vala:863: Processing request
[+29,72s] DEBUG: scanner.vala:1819: sane_exit ()
wim@wim-Lenovo-S500:~$



wim@wim-Lenovo-S500:~$ groups
wim adm dialout fax cdrom floppy tape sudo dip video plugdev netdev lpadmin nopasswdlogin scanner lxd sambashare
wim@wim-Lenovo-S500:~$

« Laatst bewerkt op: 2022/09/24, 10:17:17 door rietje »

Offline peer

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #22 Gepost op: 2022/09/24, 10:43:15 »
output lijkt ok. Heb je alleen simple-scan geopend en toen weer gesloten of heb je daadwerkelijk gescanned??
Jouw foutmelding: " Mapinhoud kan niet worden weergegeven- De bewerking is niet mogelijk" komt (denk ik als je een scan wil opslaan. Dus kijk welke output je krijgt als je een scan gemaakt hebt en wilt opslaan.

De suggestie van Vanadium om een nieuw (tijdelijk) account te maken en te kijken wat er dan gebeurt is goed, Zou ik zeker proberen.

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #23 Gepost op: 2022/09/24, 11:49:32 »
Gewoon gescanned, vlgs. mij is het een .pdf. Op mijn andere identieke systeem geen enkel probleem om in een map te zetten.
Ik heb een nieuw account gemaakt, maar moet nog uitvinden hoe deze op te starten ??

Offline rietje

  • Lid
Re: na scannen geen opname in bestanden
« Reactie #24 Gepost op: 2022/09/24, 11:51:51 »
Maak eens tijdelijk een nieuwe account aan, en probeer eens of het wel werkt vanuit die nieuwe account. Geef ook eens aan *welke* folder het scanprogramma niet kan tonen.
[/quote]

Het maakt niet uit welke folder of map ik scan, bij allemaal dezelfde boodschap.

De scannersoftware opent dus eigenlijk niet de persoonlijke map om het dokument daar op te slaan.   Vandaar dat ik deze al ge-herinstalleerd heb, zonder resultaat.
Met xsane kan ik wel het dokument vastleggen in een persoonlijke map. Betekent dit niet dat het aan een instelling ligt in de simple-scansoftware ??
« Laatst bewerkt op: 2022/09/24, 12:13:16 door rietje »