Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Allerlei netwerk vragen  (gelezen 1671 keer)

Offline spyker584

  • Lid
Allerlei netwerk vragen
« Gepost op: 2010/11/22, 13:39:31 »
Hallo daar, sinds kort gebruiken wij ubuntu op school, voor een project. Mijn vragen luiden als volgt:

1. Hoe sluit ik een client aan bij de server.
2. Hoe sluit ik een windows client aan bij ubuntu server?

Dit allemaal wordt gedaan via virtual pc/vmware. Als iemand me wilt helpen, dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn.

Offline spyker584

  • Lid
Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/22, 14:01:21 »
Mijn excuses, ik zal wat uitgebreider reageren.

Het betreft hier ubuntu 10.4, zowel de server als client.

We gebruiken op school virtualisatie om dit alles mogelijk te maken. Er is dus geen sprake van kabels e.d., alles gaat virtueel.

Dit is wat ik wil realiseren, en dit zijn mijn vragen.

1. Ik zou graag willen pingen tussen 2 ubuntu clients(10.4).
2. Ik wil graag een ip adres geven aan beide clients, zodat ze elkaar kunnen pingen. Vergelijkbaar met windows ping xxx.xxx.xxx.xxx.
3. Ik wil graag een ubuntu client(10.4), aan de ubuntu server(10.4) koppelen, zodat ik, vergelijkbaar met de windows versies, policies e.d. kan instellen. Een vaste achtergrond, etc.
4. Ik wil graag een windows 7 client kunnen koppelen aan de ubuntu server(10.4).
5. Ik zou graag in de ubuntu server(10.4) gebruikers kunnen aanmaken zodat die kunnen inloggen op de ubuntu client(10.4).


Mijn excuses als ik teveel associaties maak met windows, echter dat is de situatie die ik wil crieeren. Een netwerk omgeving in virtual pc 2007, vmware en/of een andere virtualisatie programma.

Alvast bedankt en excuses als iets onduidelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 14:03:32 door spyker584 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/22, 18:32:41 »
1. Ik zou graag willen pingen tussen 2 ubuntu clients(10.4).
Dat is zo simpel als "ping xxx.xxx.xxx.xxx". Op voorwaarde dat ze elkaar via het netwerk kunnen bereiken natuurlijk.

Citaat
2. Ik wil graag een ip adres geven aan beide clients, zodat ze elkaar kunnen pingen. Vergelijkbaar met windows ping xxx.xxx.xxx.xxx.
Is er al een DHCP server in het netwerk? Zo niet, zelf eentje opzetten. Je kan natuurlijk ook zelf een vast IP instellen.

Citaat
3. Ik wil graag een ubuntu client(10.4), aan de ubuntu server(10.4) koppelen, zodat ik, vergelijkbaar met de windows versies, policies e.d. kan instellen. Een vaste achtergrond, etc.
Iets met LDAP, een inlogscript dat van een netwerkshare gehaald wordt en verplichte gconf-instellingen?

Citaat
4. Ik wil graag een windows 7 client kunnen koppelen aan de ubuntu server(10.4).
Wat bedoel je met koppelen?

Citaat
5. Ik zou graag in de ubuntu server(10.4) gebruikers kunnen aanmaken zodat die kunnen inloggen op de ubuntu client(10.4).
Zie hierboven: LDAP. Handmatig in de terminal kan het via "sudo adduser gebruikersnaam"

Verder denk ik dat je sneller een antwoord hebt als je zelf even Google gebruikt of in de documentatie kijkt. Daar leer je ook nog eens veel meer van dan dat wij kant-en-klare oplossingen oplepelen. En ik denk ook niet dat de school het tof gaat vinden als wij je huiswerk maken ;)

Het zou ook al een hoop helpen als je met concrete vragen zou komen. Er zijn honderden manieren om een netwerk op te zetten, van vrij eenvoudig tot hele ingewikkelde. Geef eens concreet aan wat je wil, dan krijg je ook een gericht antwoord. "Ik wil graag een windows 7 client kunnen koppelen aan de ubuntu server(10.4)." kan op verschillende manieren opgevat worden, van het delen van bestanden tot aan het beheer van configuraties en van het trekken van een kabeltje tot aan een straalverbinding via lasers.

Offline spyker584

  • Lid
Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/23, 09:50:23 »
Zoals ik al eerder heb gezegd. Ik wil graag een vergelijkbaar situatie crieeren zoals windows server. Je beantwoord mijn vragen, maar je helpt me niet echt verder, de termen die je gebruikt(afkortingen) ken ik niet. En mijn huiswerk maak je absoluut niet, die vragen die ik stel zijn mijn eigen vragen, en niet van een document gestolen.

Ik ben een newbie op het gebied van ubuntu. Ik heb wel een aantal documenten bekeken, maar ik snap er niet echt veel van. Zouden jullie mij misschien kunnen doorverwijzen naar een goede tutorial, of een beetje kunnen helpen met mijn vragen..

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen btw.

Laat me nogmaals proberen mijn vraag uit te leggen.

Windows heeft domeinen. Je kan clients(windows 7, xp etc) daarop aansluiten. Zodat de clients deel maken van het domein. Dat wil ik ook bij ubuntu doen. Is dit mogelijk?
Als dat is gedaan, wil ik gebruikers gaan aanmaken op de server, zodat deze kunnen inloggen op de clients(ubuntu, windows 7, windows xp, etc). Is dit mogelijk?


(Dit gaat allemaal via vmware en/of virtual pc.)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 09:54:08 door spyker584 »

Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/23, 09:57:04 »
Heb je hier al gekeken voor info betreffende het opzetten van servers:
http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 12:54:23 »
Citaat
3. Ik wil graag een ubuntu client(10.4), aan de ubuntu server(10.4) koppelen, zodat ik, vergelijkbaar met de windows versies, policies e.d. kan instellen. Een vaste achtergrond, etc.
Iets met LDAP, een inlogscript dat van een netwerkshare gehaald wordt en verplichte gconf-instellingen?

Citaat
5. Ik zou graag in de ubuntu server(10.4) gebruikers kunnen aanmaken zodat die kunnen inloggen op de ubuntu client(10.4).
Zie hierboven: LDAP. Handmatig in de terminal kan het via "sudo adduser gebruikersnaam"
Als je niet weet wat de afkorting LDAP betekent zou ik daar eens op zoeken ;)

Als dat is gedaan, wil ik gebruikers gaan aanmaken op de server, zodat deze kunnen inloggen op de clients(ubuntu, windows 7, windows xp, etc). Is dit mogelijk?
Volgens mij kun je hiervoor LDAP gebruiken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Allerlei netwerk vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/28, 16:24:15 »
Hallo Spyker,

Ik ben het met meerdere schrijvers hier eens, inlezen is de kern.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Wellicht een start:

Installeer Webmin op clients en server zodat je veel instellingen van server en clients centraal via een browser kunt doen.

Verdiep je in Samba dan heb je de kern

Veel is het zelfde doe je in Windows IPconfig om het e.e.a. te zien nu gebruik je ifconfig om maar een voorbeeldje te noemen.
Kern is en blijft dat je inderdaad toch even tijd moet maken om je in te lezen.
Zoals aangegeven als Windows gebruiker (ik heb meer dan 20 jaar met NT lopen spelen dus moest ook even omschakelen) om het je zelf een beetje makkelijker te maken in de overgang van Windows naar Ubuntu zou ik je echt aanbevelen Webmin te installeren (en je er ook even ECHT in te verdiepen wat Webmin allemaal kan want dat is meer dan je zo ziet na 10 min spelen)
Als je weet hoe Webmin werkt dan kun je in elk geval de basis dingen al doen die je moet doen
Ik zou echter ook echt even tijd steken in Samba
De rest zou ik allemaal links laten liggen als je die twee onder de knie hebt kun je de volgende stap nemen.

Hoe was het ook al weer ?
Een olifant opeten is niet erg als je hem maar in plakjes snij ?
Wellicht zijn dit de eerste plakjes.

Zelf heb ik veel gebruik van TS gebruikt, als voorstander van makkelijk werken heb ik dit altijd Webbased gedaan en als  tegenstander van veel werk RDP uit geschakeld.

Er zijn enkele opties om je VM aan de gang  te krijgen.
Als je later groter bent (bedoel ik niet lullig ik bedoel als je Ubuntu onder de knie hebt) ga je over naar een Cloud dat is in kern de uiteindelijke toekomst volgens mij voor scholen.
Je krachten (rekenkrachten) verdelen over wat je hebt.

Als je klaar bent voor VM zou ik echt maar voor een ding kiezen vanuit je Windows achtergrond en dat is Virtualbox.

Maar om je zelf niet veel grijze haren of een kaal hoofd te bezorgen zou ik dat zeker pas gaan doen als het basis netwerk is zoals je voor ogen hebt.

Zelf heb ik de volgorde ook verkeerd om gedaan, heeft echt een paar kilo koffie meer gekost dan nodig was geweest.
Ik ben met een cloud begonnen is achteraf de verkeerde volgorde maar pffff uiteindelijk kom je overal uit.

Zelf denk ik dat de mensen die je een reactie hebben gegeven tot nu toe je echt willen helpen, rode draad van allemaal is ga je inlezen.

Zo dat is mijn mening die wil niets zeggen omdat hier veel mensen zijn die veel slimmer zijn dan ik, maar ik heb net als jij een Windows achtergrond en denk daarom redelijk te begrijpen hoe iemand die een Windows netwerk gewend is globaal denkt.

Ik wens je veel sterkte met je nieuwe netwerk.

Zelf ben ik redelijk happy met mijn overgang.

Groetjes Sjors