Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminalvenster  (gelezen 853 keer)

nom001

  • Gast
Terminalvenster
« Gepost op: 2008/10/20, 12:14:14 »
Hallo allemaal,

Een tweetal vragen waar ik sinds afgelopen weekend mee rondloop en hier maar ff stel: is het mogelijk dat als je rechtsklikt op een map/folder, dat er dan in het menu iets komt te staan als: 'Openen in terminalvenster". Ik meende dat dat wel mogelijk was (dacht bij Suse of Mandriva...weet het niet meer zeker).
Nu moet ik me helemaal rot tikken in een terminalvenster om in een mapje/folder te komen....

Het is mij opgevallen dat wanneer de naam van een mapje of bestand als volgt is opgebouwd, aaa bbb ccc, dat Linux dit niet herkent binnen een terminal venster.
Een melding van dat deze map of bestandsnaam niet bestaat komt dan tevoorschijn.
Kan dit anders ingesteld worden of ben je haast "verplicht" om te werken met de concepten:
aaabbbccc of aaa-bbb-ccc of aaa_bbb_ccc?
Vooral binnen een terminalvenster is dit erg lastig en moet ik dan in nautilus de naam wijzigen zodat het wel weer "zichtbaar"is in een terminalvenster.

Alle hulp is wederom welkom waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Ron

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Terminalvenster
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/20, 12:26:04 »
Installeer het pakket nautilus-open-terminal.
Een andere handige extensie voor Nautilus is het pakket nautilus-gksu, hiermee kan je met de rechtermuisknop bestanden openen als root.

Terminalvenster
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 12:28:14 »
Die plugin is zeker handig, gebruik hem ook.

Als ge spaties hebt in een mapnaam (aaa bbb ccc), dan zet ge alles tussen aanhalingstekens of met een backslash voor de spatie.
Dus:
aaa bbb ccc
moet:
cd "aaa bbb ccc/"
of
cd aaa\ bbb\ ccc/
Ook handig is de tab-toets gebruiken, deze zal automatisch namen aanvullen. Als ge dan aa typt, zal hij de rest automatisch aanvullen. Doet hij dat niet, betekent het dat er nog een map/bestand is die met aa begint en zult ge nog eens moeten drukken op de tab om alle mogelijkheden te zien.

nom001

  • Gast
Terminalvenster
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/20, 16:57:43 »
@ iedereen:
BEDANKT!!!
Ik ben weer zoals vanouds goed geholpen.