Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd  (gelezen 617 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Gepost op: 2013/04/16, 16:45:17 »
Ik heb een vraag over de installatie van de generic-pae kernel. Op mijn ubuntu 12.04 systeem.
Waarom wordt die nu geinstalleerd , volgens mij na de ingebruikname van de nvidia-96 package maar dat kan toeval zijn.
De PAE kernel is allen nodig voor 64 bits systemen en als je meer hebt dan 4 GB, wat geen van bijde het geval is voor mij.
Nu wordt mijn /boot partitie een beetje vol en voor de laatse update heb ik dan ook wat kunst en vliegwerk moeten uithalen.
Maar dat is gelukt en werk ik nu met de 3.2.0-40 kernel. NIET de pae.  maar gewoon de generic.
Als ik de pae kernel wil verwijderen dan wordt er onmiddelijk een nieuwe opgehaald.
Ik heb de pae-kernel met de hand verwijderd en dan blijft alles normaal werken.
Maar bij de update komt de niwue meteen weer mee,  waarom waarom.
Hopelijk heeft hier iemand het juiste antwoord. Ik heb het tot nu niet kunnen vinden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/16, 17:14:26 »
De PAE-kernel is er alleen voor 32-bits. Ubuntu installeert sinds 12.04 automatisch de PAE-kernel bij 32-bits, ook al heb je die qua geheugenomvang niet nodig.

Wil je per se een niet-PAE-kernel in je 32-bits-systeem, bijvoorbeeld omdat je processor geen PAE ondersteunt, installeer dan Xubuntu 12.04 of Lubuntu 12.04. Want die bieden nog steeds ondersteuning voor zulke oude processoren, via een niet-PAE-kernel.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/16, 17:38:51 »
Dus dat betekend gewoon na elke update de PAE spullen deleten, want verwijderen gaat niet.
Het is me duidelijk.  Toch wel vreemd dat ik ze niet via synaptic kan verwijderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/16, 21:25:04 »
Dus dat betekend gewoon na elke update de PAE spullen deleten, want verwijderen gaat niet.
Het is me duidelijk.  Toch wel vreemd dat ik ze niet via synaptic kan verwijderen.
Maar waarom wil je 'm eigenlijk verwijderen? Hij zit toch niet in de weg....

Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/17, 13:19:46 »
PAE-spullen? Waar heb je het over? Het is niets meer dan een flag die opgegeven is bij het bouwen en dat installeert gewoon een paar piepkleine bestandjes. Als je nu een 500 MB harde schijf zou ik het nog begrijpen maar zelfs op een /boot-partitie neemt het nog niet eens 0,1% extra ruimte in beslag.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/20, 21:24:31 »
Physical Address Extension is a technology which allows 32 bit operating systems to use up to 64 Gb of memory (RAM), something which is normally achieved by switching to a 64 bit system. PAE is supported on the majority of computers today and it is an easy procedure to enable it in Ubuntu, if it is not already.

Voor meer info : https://help.ubuntu.com/community/EnablingPAE

Helaas staat er niet bij hoe je het uitzet, en is kennelijk een standaard aktie nu, maar het levert je dus een iets grotere kernel op NAAST je generic kernel. daar zit de kneep.

Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/20, 21:26:47 »
Dat kun je niet uitzetten want dat is tijdens het maken van de kernel opgegeven als bouw-argument. Het enige wat je kunt doen is een distro gebruiken die geen PAE heeft, zoals Xubuntu of de non-PAE-versie van Bodhi. Of anders de mini ISO zodat je zelf je systeem kunt samenstellen.

Offline h2o

  • Lid
Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/20, 22:01:50 »
Het klinkt misschien vreemd, maar als je < 4 GB aan RAM hebt, bijv. 1 of 2 GB, dan kun je ook de 486 kernel draaien.
Zojuist heb ik met het oog op de upgrade van mijn Squeeze systemen naar Wheezy dit namelijk ook gedaan. Dat draait prima en nog sneller ook.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: gerneric-pae kernel waarom geinstalleerd
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/21, 02:58:50 »
Je kan de PAE kernel toch gewoon ruilen voor een gewone ?  (plus bijbehehorende headerfiles).  Installeren en dan opstarten met Shift , zodat je in het grub-menu komt en dan opstarten met de gewone generic-kernel. Daarna de PAE verwijderen, samen met de bijbehorende headerfiles
« Laatst bewerkt op: 2013/04/21, 03:01:14 door cjmanschot »