Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu instaleren  (gelezen 823 keer)

robeminem

  • Gast
ubuntu instaleren
« Gepost op: 2008/04/14, 16:56:01 »
eey, ik heb nu een imac en een windows cumputer, maar dat ben ik nou wel een beetje zat, dus nou vroeg ik me af, is het mogelijk linux ubuntu naast windwos te draaien? gewoon dat als je je pc opstart, je kan kiezen uit linux of windows, want ik wil niet windwos verwijderen voor linux, kan iemand een link geven naar een topic waar allemaal informatie hierover staat???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/14, 17:15:57 »


robeminem

  • Gast
ubuntu instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/14, 17:33:27 »
ok bedankt! ik zal het is even doorlezen!
edit: bij de eerste link staat bij 2: U start uw computer op vanaf de Desktop CD van Ubuntu
Wat is dat? waar kan ik die downloaden. is dat het zelfde als de live cd?

en bij de 2e link staat: In bijna alle gevallen gaat het goed, maar je zal maar net die ene zijn bij wie het fout gaat... Zorg dat je al je belangrijke documenten en bestanden op een cd of dvd hebt gezet voordat je aan deze installatie begint
als het fout gaat, verlies je dan je gebruikers gegevens of ook de windos software?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
ubuntu instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/14, 19:21:15 »
Hier info over de downloads:
http://www.ubuntu-nl.org/download/
- er wordt uitgelegd wat het verschil is tuusen de desktop- en de alternate-CD. Jij moet dus de desktop-versie hebben.

Als het fout gaat, zou je alles kwijt kunnen zijn omdat je namelijk een bestaande (Windows-)partitie gaat verkleinen; dit is een potentieel gevaarlijke situatie, maar gaat eigenlijk altijd goed. Als het fout gaat, gaat het dus typisch om de Windows-bestanden (die je dus kwijt zou kunnen zijn) en in het allerergste geval verlies je alles (wat op de harde schijf staat).

Nogmaals,het risico is klein, maar een backup moet je altijd hebben, ook als je niet met dit soort dingen bezig bent.

ubuntu instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/14, 19:57:35 »
Citaat van: robeminem
ok bedankt! ik zal het is even doorlezen!
edit: bij de eerste link staat bij 2: U start uw computer op vanaf de Desktop CD van Ubuntu
Wat is dat? waar kan ik die downloaden. is dat het zelfde als de live cd?

en bij de 2e link staat: In bijna alle gevallen gaat het goed, maar je zal maar net die ene zijn bij wie het fout gaat... Zorg dat je al je belangrijke documenten en bestanden op een cd of dvd hebt gezet voordat je aan deze installatie begint
als het fout gaat, verlies je dan je gebruikers gegevens of ook de windos software?
De Desktop CD is de live CD, dus dat zit goed ;)
Niet als je de schijf goed partitioneerd, dus als je het windows gedeelte NIET formateerd (let op dat je dat ook echt niet doet ;) ) dan zal je windows niet verliezen, maar over het algemeen gaat het installeren 99% van de gevallen goed, (je hebt meer kans tijdens het installeren van XP voor problemen dan met ubuntu naar mijn ervaring) ik heb zelf wat problemen tijdens het installeren gehad maar dat was een probleem met verouderde hardware, mijn moederboord ondersteunde mijn geheugen niet (ik had een 512 stickie erin maar hij ondersteund max 256 per bankje)

In ieder geval volg gewoon die link en dan gaat alles goed, wees maar niet bang dat je je windows spullen kwijt bent, als je het volgens die link doet zal dat niet gebeuren ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?