Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: addblocker voor dummies  (gelezen 1160 keer)

Offline marta

  • Lid
addblocker voor dummies
« Gepost op: 2014/06/25, 19:21:56 »
Hoi ,
Ik word sinds kort overspoeld met reclame ( dat had ik niet)
Wil graag een addblocker installeren. dit lukt mij via softwarecentrum niet. Via internet iets voor firefox geïnstalleerd. kan ik hem niet terug vinden. Blijkbaar werkt het niet.
Hoe kom ik van die advertenties af? voor dummies.
Dank jullie zeer.
groetjes, Marta

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/25, 19:32:54 »
Hallo Marta,
Open Firefox en klik dan op de streepjes rechtsboven, ga dan naar add ons en klik daarop.
Dan naar add ons verkrijgen en dan adblockplus (zoeken of als het al in je scherm staat) aanklikken  en dan toevoegen aan Firefox aanklikken. (misschien daarna Firefox opnieuw opstarten)
Als het goed is komt er dan een icoon in je werkbalk te staan en gaat het zijn werk doen.
Er zijn niet echt instellingen voor uit te voeren.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 19:38:01 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/25, 20:05:58 »
Hallo Marta,
Open Firefox en klik dan op de streepjes rechtsboven, ga dan naar add ons en klik daarop.
Dan naar add ons verkrijgen en dan adblockplus (zoeken of als het al in je scherm staat) aanklikken  en dan toevoegen aan Firefox aanklikken. (misschien daarna Firefox opnieuw opstarten)
Als het goed is komt er dan een icoon in je werkbalk te staan en gaat het zijn werk doen.
Er zijn niet echt instellingen voor uit te voeren.
Succes!

Als je Nederlandse sites bezoekt, moet je in de instellingen AdBlock Plus nog een filter voor Nederlandse sites middels het keuzemenu'tje toevoegen. Dat ervaarden we hier, althans. Je kunt daar in de instellingen ook meer filters toevoegen als je wilt, mocht je nog meer willen blokkeren.

Edit: iets verduidelijkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 21:43:01 door Vistaus »

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/25, 20:42:41 »
Alweer een antwoord waar niet over nagedacht is, want dit word al standaard toegevoegd.
En geloof mij maar want ik gebruik het zelf.
Waarom moet toch altijd door verschillende forumleden een niet relevant antwoord worden gegeven waar de TS (vraagstelster in dit geval) niets aan heeft.
Is dat om maar zo veel mogelijk topics "proberen" te beantwoorden.
Want soms denk ik wel eens dat de TS helemaal niet belangrijk is en het alleen maar gaat of deze of gene forumlid het nou eenmaal beter "denkt" te weten door een of ander onbenullig antwoord te geven.
En daar word dan weer door een ander op gereageerd.
En zo verder.
Probeer een beetje bij de vraag te blijven, dan blijft dit forum wel zo overzichtelijk.

Dus om kort te gaan beantwoord een vraag als je redelijkerwijs de oplossing weet.
En probeer dat te doen door zo min mogelijk te citeren, want door dat citaat in een citaat van een citaat, met nog een antwoord daarna, krijg je ellenlange topics die voor de beginnende Ubuntu (en aanverwanten) gebruikers bijna niet meer te volgen zijn.

Alvast dank!

Dus Marta, om kort te gaan zie mijn eerste reactie.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/25, 20:53:21 »
Ik word sinds kort overspoeld met reclame ( dat had ik niet)
Wil graag een addblocker installeren.
Dat had je niet? Addblockplus is een firefox plugin om reclame te blokkeren die er al jaren is. Met wat voor reclames wordt je, blijkbaar sinds kort, overspoeld?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 21:18:48 »
Alweer een antwoord waar niet over nagedacht is, want dit word al standaard toegevoegd.
En geloof mij maar want ik gebruik het zelf.
Waarom moet toch altijd door verschillende forumleden een niet relevant antwoord worden gegeven waar de TS (vraagstelster in dit geval) niets aan heeft.
Is dat om maar zo veel mogelijk topics "proberen" te beantwoorden.
Want soms denk ik wel eens dat de TS helemaal niet belangrijk is en het alleen maar gaat of deze of gene forumlid het nou eenmaal beter "denkt" te weten door een of ander onbenullig antwoord te geven.
En daar word dan weer door een ander op gereageerd.
En zo verder.
Probeer een beetje bij de vraag te blijven, dan blijft dit forum wel zo overzichtelijk.

Dus om kort te gaan beantwoord een vraag als je redelijkerwijs de oplossing weet.
En probeer dat te doen door zo min mogelijk te citeren, want door dat citaat in een citaat van een citaat, met nog een antwoord daarna, krijg je ellenlange topics die voor de beginnende Ubuntu (en aanverwanten) gebruikers bijna niet meer te volgen zijn.

Alvast dank!

Dus Marta, om kort te gaan zie mijn eerste reactie.

Hallo,

ik gebruik AdBlock Plus al een paar jaar, evenals mijn vader. In verschillende browers, meerdere keren al schone installaties gedaan. En nog nooit stond het Nederlandse filter standaard aan. Jammer dat je mijn antwoord afdoet als irrelevant zijnde. Ik deel alleen een tip op basis van onze ervaring waar de TS, of iemand anders die later dit topic vindt, (mogelijk) wat aan heeft als blijkt dat bij hun ook het Nederlandse filter niet aanwezig is.

Het kan dat jou ervaring afwijkt, maar dat maakt onze ervaring niet direct irrelevant en kan de info dus alsnog nuttig zijn.

Offtopic: een citaat in een citaat doe ik bijna nooit. Ik citeer vrijwel altijd alleen het laatste citaat, in dit geval dus jouwne.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 21:45:16 door Vistaus »

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/25, 21:30:42 »
Hier staat het ned. filter ook standaard ingeschakeld

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/25, 21:34:59 »
Ik heb door dat je het niet helemaal begrijpt wat ik "geschreven" heb.
Ten eerste, weer dat complete citaat (gebruik "desnoods" iets daarvan) en ten tweede heb ik al aangegeven dat ik het ook gebruik. (En dat al meer dan een paar jaar)
Duuuuss daar hoef je niet meer op te reageren om te reageren!
Hoop zo duidelijk te zijn.(punt)

@Testcees, dat is nou wel een goede vraag die ik dus was vergeten te stellen, daar ik dus ervan uitging dat het dus browser gerelateerd zou zijn.

@kareltjekrul, zo is het!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 21:37:58 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/25, 21:40:11 »
Ik heb door dat je het niet helemaal begrijpt wat ik "geschreven" heb.
Ten eerste, weer dat complete citaat (gebruik "desnoods" iets daarvan) en ten tweede heb ik al aangegeven dat ik het ook gebruik. (En dat al meer dan een paar jaar)

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren na mijn laatste post, maar hier nog even dan ter verduidelijking. Dat jij het een paar jaar gebruikt: prima, ik respecteer je kennis en je initiële antwoord was zeer behulpzaam :) Maar dat wil niet zeggen dat wat jij zegt de enige waarheid is, net zo min als dat mijn waarheid niet de enige waarheid is. Daarom zei ik ook dat ik het alleen maar als extra info toevoegde, mocht bij de TS ook het Nederlandse filter niet aanwezig zijn.

Laten we bij deze de strijdbijl begraven en hopelijk kan onze gecombineerde info, mensen, inclusief de TS, helpen :) Iedere setup is anders, dus hoe meer behulpzame info, hoe beter :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 21:45:39 door Vistaus »

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/26, 12:36:17 »
Ik heb juist heel veel respect voor andermans ervaring, omdat ik juist zeer weinig weet van Ubuntu, maar wat mij bij dit forum opvalt is dat iedereen het weer beter schijnt te weten dan een ander.
En dat word dan gebruikt in een topic die daar dus helemaal niet voor is.
De TS stelt een vraag en daar moet zo adequaat mogelijk op gereageerd worden.
En niet met allemaal prietpraat van: dit kan niet of allerlei andere opmerkingen.
Dat bepaald de TS wel!
En als de TS daar niet verder mee komt vraagt die weer verder met hopelijk wat meer info.
Maar hoeveel topics ik hier tegenkom die in een heel ander verhaal veranderen vind ik jammer.

Enfin, ik zie wel dat er gelukkig al wat minder geciteerd word wat het toch wat overzichtelijk houd.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind jullie antwoorden juist geweldig zodat iedereen daar wat van kan opsteken maar hou het to the point.
Wel zo makkelijk.

Bedankt dat jullie mij ook wat fatsoen willen bijbrengen.
Maar nu weer verder met dit topic, want volgens mij zijn we na 9 threads er nog niet achter of onze uitlatingen geholpen heeft voor de TS zodat dit topic alweer de nodige ruimte inneemt op de server.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Allard

  • Lid
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/26, 15:03:53 »
Het ligt hem denk ik ook aan wat je taalinstellingen zijn in je browser, hier in Firefox wordt wel altijd de Nederlandse filter toevoegt na installatie van Adblock Plus. In Chrome/Chromium wordt bij mij de Engelse lijst geïnstalleerd. Ik gebruik zelf een Engelstalige versie van Ubuntu 14.04. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 15:05:25 door Allard »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/26, 15:08:19 »
Het ligt hem denk ik ook aan wat je taalinstellingen zijn in je browser, hier in Firefox wordt wel altijd de Nederlandse filter toevoegt na installatie van Adblock Plus.
Bij mij ook: Nederlandse lijst zit er standaard in. Ook ik vermoed dat het te maken heeft met de taalinstellingen in je systeem: mijn systemen zijn alle Nederlands.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/26, 16:03:18 »
Het ligt hem denk ik ook aan wat je taalinstellingen zijn in je browser, hier in Firefox wordt wel altijd de Nederlandse filter toevoegt na installatie van Adblock Plus.
Bij mij ook: Nederlandse lijst zit er standaard in. Ook ik vermoed dat het te maken heeft met de taalinstellingen in je systeem: mijn systemen zijn alle Nederlands.
Ah, dat zou het kunnen zijn idd. Ik kende het probleem niet (al mijn systemen zijn NL), maar aangezien meerderen het probleem melden zal het wel zo zijn. Ergens zit er dan toch niet zo lekker wat betreft die taal/land-instellingen denk ik. Het zou kunnen dat je er alleen maar last van hebt als je het systeem  in een niet-NL taal (bv Engels) installeert (= aanname).

Offline Ramana

  • Lid
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/26, 17:38:32 »
Citaat: maar wat mij bij dit forum opvalt is dat iedereen het weer beter schijnt te weten dan een ander.

Mijn ervaring met dit forum is juist dat hier mensen zitten die heel veel ervaring met Linux hebben en die vragen vaak snel, goed en met plezier beantwoorden.  Vaak nog met extra tips en adviezen. Die maken zo'n draadje ook voor 'meelezers' vaak heel waardevol. Velen kunnen ook in Yip en Janneke taal iets uitleggen.  Wat mij betreft nu even een heleboel ++++  voor Vistaus  :)

Offline Ramana

  • Lid
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/26, 17:39:50 »
En Femke...  :)

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/26, 20:35:29 »
Dank, femke98, Ramana en Sjengstah (voordat je reactie werd weggehaald - heb hem wel gelezen ;)) :)

Ik heb dit zowel bij Nederlandstalige als Engelstalige installaties. Dus waar het aan ligt, Joost mag het weten... In ieder geval ben ik dus niet de enige.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/27, 15:16:43 »
Ik heb dit zowel bij Nederlandstalige als Engelstalige installaties. Dus waar het aan ligt, Joost mag het weten... In ieder geval ben ik dus niet de enige.
Even voor de vuist weg geredeneerd....... Zou het volgende kunnen?

Stel dat je een schone installatie doet, in NL, maar je haalt dan niet meteen de extra taalpakketten binnen; de ervaring leert immers dat deze nooit compleet zijn, zelfs al haal je alle updates binnen. Je start dan FF en gaat dan de adblocker installeren. Mogelijk dat door het ontbreken van bepaalde taalbestanden, FF (en de plugin zelf) 'denkt' dat het een niet-NL installatie is en vervolgens de NL-lijst standaard niet meeneemt.

Klinkt best logisch al zeg ik het zelf.  =D
Zal het eens uitproberen in een virtuele sessie.

P.S.
Om taalbestanden te completeren, doe ik altijd:
sudo apt-get install $(check-language-support -l nl) Dit gebeurt  ná een installatie, via een script.

Re: addblocker voor dummies
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/27, 20:48:55 »
Nee, het gebeurt ook bij het eerst vervolledigen van de Nederlansche taal en dan pas FF openen dus...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: addblocker voor dummies
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/27, 20:53:34 »
Nee, het gebeurt ook bij het eerst vervolledigen van de Nederlansche taal en dan pas FF openen dus...
OK, als je dat zeker weet, hoef ik het niet meer uit te proberen. Dan weet ik het ook niet.....