Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Grisbi (financiënbeheer) en ING-bestanden  (gelezen 4748 keer)

Tip: Grisbi (financiënbeheer) en ING-bestanden
« Gepost op: 2011/03/28, 22:21:53 »
Erg handig: al je digitale inkomsten en uitgaven bij ING kun je eenvoudig importeren in Grisbi, een programma waar je je financiën mee kunt beheren. Dat is heel eenvoudig:

Allereerst download je al je inkomsten en uitgaven van de ING-website (inloggen op internetbankieren > Af- en bijschrijvingen > klikken op downloaden > periode uitkiezen en downloaden maar). Je krijgt dan een *.csv bestand. Deze kun je eenvoudig importeren in Libreoffice door het bestand te openen en als tekenset te kiezen voor West-Europa (ISO-8859-15/EURO). Vervolgens selecteer je 'Gescheiden', puntkomma, komma en spatie. Vink het veld 'Veld met aanhalingstekens als tekst' uit, selecteer de kolom 'Standaard' en maak van kolomtype 'Datum (JMD)'. Druk op ok en voila: je hebt een lijst met al je inkomsten en uitgaven in Excel.

Nu is er één probleempje met de ING. Het aardige bedrijf zet alle inkomsten en uitgaven in één kolom. Das niet handig, want Grisbi kan dat niet beheppen. Je moet dus een nieuwe kolom aanmaken en die 'Bij' (bijvoorbeeld) noemen. Daar moet je al de bedragen die je erbij krijgt naartoe verplaatsen. Ik geloof dat dat het meeste werk is ;)

Installeer nu Grisbi (via het softwarecentrum).

Open het programma en kies voor 'File > import file'. Klik op volgende en klik op 'Add file to import...'. Selecteer in het volgende scherm het bestand dat je wilt importeren en klik op verder. Je krijgt nu een overzicht met een aantal velden. Als je op de tabs klikt (bijv. datum), kun je aangeven waar de kolom voor bedoeld is. Datum is dus datum, de onbekende kolom die daarna komt kun je Payee noemen, de daarop volgende twee kolommen hoef je niet te gebruiken (mag je zelf weten). Vervolgens krijg je twee kolommen waar je inkomsten en uitgaven in staan. degene met de inkomsten moet je 'Credit (amount)' noemen en degene met de uitgaven noem je 'Debit (absolute)'. De laatste kolom zet je op 'Aantekeningen' en vervolgens klik je op volgende. De daarop volgende vragen kun je gewoon doorklikken. Grisbi maakt vervolgens de nieuwe rekening aan en je kunt hem terugvinden onder 'Rekeningen'.

Succes!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Tip: Grisbi (financiënbeheer) en ING-bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/29, 05:39:42 »
Als ik zo je beschrijving lees, dan zal het ook wel kunnen werken met de files van andere banken. Ik heb het alvast geïnstalleerd. Als ik nou ook nog eens een keer tijd heb om al die files om te zetten, dan doe ik er misschien nog eens wat mee... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...