Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?  (gelezen 1824 keer)

Offline Scarecrow

  • Lid
Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Gepost op: 2010/03/29, 15:53:31 »
Hallo mede Ubuntuers,

Ik heb een leuke uitdaging;
Mijn oude HD begint langzaam af te sterven. Teveel Bad sectors e.d.
Ik heb een nieuwe HD, waar op al WIN XP geïnstalleerd staat. Deze instantie heb ik nog (steeds) nodig voor wat software die echt niet onder Linux of een Virtual machine werkt.

Mijn idee is om een dualboot te maken. Normaliter een eitje, daar met de Live-CD je dit prima kan doen wanneer je een verse installatie van Ubuntu wil doen.

Echter........
Nu wil ik op de een of andere manier de instantie die op de oude HD staat, naast de Win XP instantie restoren o.i.d. Niet vanwege luiigheid, maar omdat de Ubuntu instantie op de oude HD perfect draait. Het zou me belachelijk veel tijd kosten om alle drivers, software etc weer bij elkaar te scharrelen.

Is hier een manier voor te vinden om wat op de oude HD draaide 1 op 1 op de nieuwe te krijgen naast Win XP?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/29, 16:23:43 »
Deze handleiding gaat ervan uit dat je geen aparte /home partitie hebt. Heb je dit wel, meld het dan even, dan zet ik er extra notities bij.

Je kunt met de LiveCD (systeem -> beheer -> partitiebewerker) of met de liveCD van Gparted de windows partitie verkleinen. Zorg wel dat je deze goed gedefragmenteerd hebt (is ook nodig bij een normale installatie) en dat windows de laatste 2x goed afgesloten is (niet gecrashed etc).

Nu verdeel je de ruimte die vrij is gekomen van de windows partitie in minimaal 2 partities:
1: Besturingsysteem, EXT3 of 4 hangt er vanaf welke dit op de oude schijf was.
2: SWAP (Wisselgeheugen, meestal word de grootte van 2X je RAM geheugen aangeraden) SWAP als bestandssysteem

Kopieer met de liveCD de bestanden van de oude naar de nieuwe schijf (op partitie van het besturingssysteem). Zet daarna GRUB (bootloader) weer terug met de volgende HowTO: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel

In fstab moet je de uuid bij "/" en bij "swap" veranderen. Wil je de uuid van de schijf weten, dat kan met het volgende commando:
sudo blkid
mijn output:
/dev/sda2: LABEL="HP_TOOLS" UUID="78E2-3282" TYPE="vfat"
/dev/sda3: UUID="CEB831F2B831DA23" LABEL="HP_RECOVERY" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="3f392b24-9c49-40e3-b8df-47ed16257739" TYPE="ext3"
/dev/sda6: UUID="8d5a0f36-9b97-40f5-84d6-296ed82fbc4d" TYPE="ext4"
/dev/sda7: UUID="30cdc2c8-1b41-4079-9c4c-941c628823a2" TYPE="swap"
/dev/sda8: LABEL="H" UUID="d706e8bb-66af-4267-a1ad-787df05e39a5" TYPE="ext3"

Hebben de schijven geen UUID, dan kun je ook /dev/sdx gebruiken ipv de UUID.

Even een vraagje voor de experts onder ons:
In welke mate kan dit nog problemen geven met de UUID, behalve fstab?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/29, 16:41:58 »
Even een vraagje voor de experts onder ons:
In welke mate kan dit nog problemen geven met de UUID, behalve fstab?
Andere problemen zie ik eigenlijk niet. De UUID van de partitie gaat volgens mij mee als je een kopie van de partitie maakt.

Je kan de UUID's met de live-CD bekijken+kopieren via "blkid". Hierna wijzig je de UUID's in de fstab die in de gekopieerde Ubuntu-partitie staat (als root/sudo openen, omdat je het gewijzigde bestand anders niet kan bewaren). Omdat de oude schijfindeling niet meer klopt, moet je voor alle niet meer bestaande partities een hekje plaatsen. Als je dat vergeet, komen er foutmeldingen bij het booten.

Ik heb een paar keer een verhuizing van een HD naar een andere pc uitgevoerd. Daar ging Debian Linux gewoon mee. Het enige dat ik moest installeren waren de andere videokaart en de netwerkkaart. Hierna was ik klaar met de installatie (op een compleet andere pc). Met Linux kan dat dus  :) .
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Scarecrow

  • Lid
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/30, 13:52:40 »
Tnx guys voor de reactie, ik ga experimenteren.
Lig de komende dagen toch ziek thuis, dus ff de tijd voor dit soort klusjes  :D

@ Ronnie: Wat bedoel je met

Citaat
Deze handleiding gaat ervan uit dat je geen aparte /home partitie hebt.

De instantie op de oude HD is een standaard Ubuntu install vana de live-CD, zonder fratsen --> home folder zit onder de root van de install
Je bedoelt dat er geen /home buiten de root van de Ubuntu instantie mag staan?

« Laatst bewerkt op: 2010/03/30, 14:03:06 door Scarecrow »

Offline Scarecrow

  • Lid
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/30, 18:41:00 »
Nou, kopieer actie gelukt. ook aanpassen van de GRUB.

Bij reboot leek of m'n systeem gewoon op zou starten, maar ik loop tegen het volgende aan:

1. Bij het GRUB menu is de XP instantie verdwenen. Hiervoor had ik een instructie ergens op het forum gezien. Ga ik ff naar neuzen hoe en wat.
2. Na kiezen van de juiste kernel in GRUB menu, start systeem door tot inlog scherm. Na kiezen van mijn user en password start het systeem door en geeft vervolgens 2x een pop up met achter een volgens de volgende meldingen:

Could not update ICEauthorityfile /var/lib/gdm/.ICEauthority
Na sluiten 1e popup

Er is een probleem met de configuratieserver.
(/usr/lib/libgconfig2-4/config-sanity-check-2 is afgesloten met status 256)

Geen idee wat dat mogen betekenen. Vervolgens blijft het systeem hangen. Althans de xserver. Met de tty sessies is gewoon te werken.

Hebben jullie enig idee?

Offline Scarecrow

  • Lid
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/31, 04:52:51 »
Gevonden!

in dit artikel stond er een heel relaas over: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/iceauthority/

Blijkbaar is er iets met de gebruikers rechten niet helemaal goed gegaan.

De handleiding van Ronnie werkt overigens wel.

Het enige wat nu nog niet werkt is het softwarematig afsluiten.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/31, 04:59:59 door Scarecrow »

Offline Scarecrow

  • Lid
Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/31, 22:15:37 »
Grote zucht....  :|

Het zit nog niet helemaal goed met rechten enzo..... ik kan bij bepaalde dingen niet opstarten. Krijg zelfs geen melding er van.
Andere zaken zoals beheer >  Gebruikers en Groepen openen levert de volgense foutmelding op:

De configuratie kon niet worden geladen
Een onbekende fout is opgetreden

Ik vrees dat er niets anders op zit dan alles van scratch aan op te gaan bouwen  :'(. Of iemand van jullie moet nog een briljante tip uit de hoge hoed kunnen schudden.


Re: Hoe kan ik Ubuntu restoren op een dual boot?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/02, 21:32:29 »
Ik zou zeggen, met clonezilla een image maken en op jouw nieuwe schijf zetten.

http://clonezilla.org/