Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veiligheid Linux?  (gelezen 1473 keer)

Offline bart85

  • Lid
Veiligheid Linux?
« Gepost op: 2020/11/20, 16:34:57 »
Is Linux nog altijd zo veilig als het jaren geleden was. Anderen, Windows gebruikers zeggen dat tegenwoordig ook virussen, malware of andere schadelijke software op een Linux systeem kan voorkomen.
1. Verschilt dit per distributie?
2. Verschilt het per programma?
3. Is het alleen van toepassing op servers?
4. Is een firewall noodzakelijk?
5. Is een virusscanner noodzakelijk?
4. Anti malware noodzakelijk?
5. Heeft er iemand ooit malware op zijn Linux systeem gevonden?
6. Is overstappen op een BSD systeem veiliger?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/20, 16:45:00 »
Hier op de site van onze pjotr vind je al heel veel informatie  erover .    https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/veiligheid.html


Offline MKe

  • Lid
Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/20, 16:58:41 »
Linux is zo veilig als jij het maakt. Je hebt heel veel tools tot je beschikking om veilig te zijn.  Maar als jij besluit om in te loggen onder het Root account, vervolgens allerlei grafische toepassingen start en scripts van het internet download en ongezien runt, dan helpt geen enkele beveiliging van Linux meer.

nahjo

  • Gast
Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/20, 17:18:24 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:24:32 door nahjo »

Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/21, 15:48:20 »
Is Linux nog altijd zo veilig als het jaren geleden was. Anderen, Windows gebruikers zeggen dat tegenwoordig ook virussen, malware of andere schadelijke software op een Linux systeem kan voorkomen.
1. Verschilt dit per distributie?
2. Verschilt het per programma?
3. Is het alleen van toepassing op servers?
4. Is een firewall noodzakelijk?
5. Is een virusscanner noodzakelijk?
4. Anti malware noodzakelijk?
5. Heeft er iemand ooit malware op zijn Linux systeem gevonden?
6. Is overstappen op een BSD systeem veiliger?

Mallware? Ik heb zelfs nog nooit gehoord van iemand die bijvoorbeeld zijn linux-pc gegijzeld is in de grote golf van gijzelingen.
Even onder voorbehoudt, ik ga dan uit over strikte linux installs, zonder win dual boot of wine. Win bij/naast/onder linux maakt je pc onveiliger, al moet ik zeggen dat win ook veel gewonnen heeft met veiligheid en stabiliteit met win 10. Toch wel de meest stabiele versie die ze gemaakt hebben na 3.11.

1/ Ja. Maar niet noemenswaardig. Er zijn veilige en nog veiligere distributies. =D De kernel en de community houden altijd de veiligheid hoog. En soms zijn er vage "onbekende" distri's waar je aan de veiligheid kunt twijfelen.
2/ Ja. Gebruik in beginsel alleen repository software, of software waarvan je overduidelijk zeker weet dat deze veilig bevonden is.
3/ Servers is een verhaal apart.
4/ Als je rechtstreeks op internet hangt wel. Zit je achter een router met goede firewall dan weer niet, al is wel altijd veiliger.
5/ Nee. Jij bent de virusscanner. Vul nooit je root-wachtwoord in als je niet met updaten, installeren of specialere terminal handelingen bezig bent.
2e 4/ =D Nee
2e 5/ Ik heb er nog nooit van gehoord. Zelf in elk geval nooit. Wel pogingen maar die waren meteen duidelijk (vraag root wachtwoord, niet ingegeven. En installeren .exe wat simpelweg niet werkt onder linux  =D)
6/ Wat is veiliger? Ik ken BSD niet en dat kan zomaar meer of minder veilig zijn. Maar wat boeit het? Linux is zeker niet onveilig, zoniet één van de veiligsten.

Wil je meer uitleg? Er zijn al de nodige topics hierover op het forum te vinden. Even zoeken naar "veilig* linux" of zo.
Maar om te beginnen. Er is nog steeds geen actief virus of mallware bekend onder linux. Lees deze zeker eens  8-) https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102595.msg1005399#msg1005399  =D .... wel een hoop bangmakerij daarover  :P
« Laatst bewerkt op: 2020/11/21, 15:55:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/21, 20:02:40 »
Is het Microsoft wat ons bang wil maken?
Windows gebruikers willen er niet door overstappen.
Ze denken dat Linux moeilijk is.
Denken dat het Onbetrouwbaar is, als het word ontwikkeld door vrijwilligers. Roddels dat hier ook onder Linux virussen gaan komen.
Zij vertrouwen op een ander die hun computer configureert. Terwijl bij Linux terug kan terugvallen op vele forums en vele manuals. De uiteindelijke aanpassingen doe ik altijd zelf.
Bij Windows weet je niet wat er onder de motorkap gebeurt. Bij opensource is het altijd na te gaan.

Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/22, 15:19:50 »
Is het Microsoft wat ons bang wil maken?

Ik denk persoonlijk niet dat het MS zelf alleen is.
Ik denk dat het komt door het systeem zoals dat van begin af aan gegroeid is (met doorlopend de nodige concurrentiestrijd*) en de belangen die deelnemende partijen van groot tot klein daarin hebben. Denk hierbij aan overheden die win based zijn, of bedrijfssystemen, commercieel niet haalbaar om dat volledig open te ontwikkelen voor welk denkbare OS.
In het bedrijfsleven ben je om te beginnen al werkelijk een hele vreemde eend in de bijt als je niet onder de laatste versie win en een jonge versie office kunt verwerken. Dan heb ik het nog niet over specifiek ontwikkelde bedrijfssoftware zoals boekhoudsoftware wat met alles en iedereen moet kunnen communiceren (bedrijfsintern op het netwerk, met boekhouder, met BD voor dig. aangiftes, met PO-administratiekantoren, met leveranciers mbv voorraadbeheer, en ga maar door). Daar kun je gewoon aan mee doen .... of je doet gewoon letterlijk keihard niet mee in dat systeem.
En nee, MS zal zich hier niet tegen verzetten uiteraard  ^-^

* En de daaraan ten grondslag liggende concurentiestrijd is lang niet alleen op kwaliteit uitgevochten, maar ook met bedrijfstactieken. Ooit was Office echt niet het beste office pakket, maar wel de concurentiestrijd gewonnen.
Daarentegen is windows wel altijd laagdrempelig geweest in gebruik, en linux juist lang niet wat bv mij lang van linux weg gehouden heeft en ik pas met linux in zee ben gegaan nadat ook dat laagdrempeliger in gebruik was.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/22, 15:27:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/22, 16:04:12 »
Ze denken dat Linux moeilijk is.
Linux is niet moeilijk, Linux is anders.

Een ander besturingssysteem vergt enige inspanning en doorzettingsvermogen om het te leren gebruiken. En dat is nou net de crux : de meeste mensen hebben niet zoveel zin in inspanning en een flink gebrek aan doorzettingsvermogen ;).


Een boek doet het altijd...

Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/22, 16:18:08 »
Linux is niet moeilijk, Linux is anders.

Ooit wel. Ca 15 jaar terug kwam je niet heel ver met linux zonder terminal. En ook toen al konden niet veel mensen meer overweg met dosprompt. Laten we eerlijk zijn, 15 jaar terug was Linux echt nog iets voor computer-geeks en zeker niet voor de gemiddelde gebruiker. En ik denk dat die terminal noodzaak in gedachten is blijven hangen bij velen.

Een ander besturingssysteem vergt enige inspanning en doorzettingsvermogen om het te leren gebruiken. En dat is nou net de crux : de meeste mensen hebben niet zoveel zin in inspanning en een flink gebrek aan doorzettingsvermogen ;).

Helemaal mee eens. Tegenwoordig is het niet moeilijker dan overstappen van bv win 7 naar win 10. Ziet er wat anders uit. Even zoeken waar dat knopje nou ook alweer zat, of waar de functie in het menu. En dat heb je ook bij win versies onderling.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Veiligheid Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/22, 21:15:19 »
Opzich is linux heel veilig.

Je moet alleen uitkijken met dingen zoals wannacry.
Die werken namelijk op wine.

https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=18249

Voor de rest is linux heel veilig als niet teveel met ppa's rommelt en weet wat je doet.