Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?  (gelezen 3651 keer)

Offline nizi

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #25 Gepost op: 2020/11/18, 18:48:17 »
Citaat
En het instellen van een wachtwoord in de Uefi hielp ook niet?

@nizi, laten we er vanuit gaan dat ik de meeste grapjes wel ken ;)

Ok je mag er vanuit gaan dat ik de meeste grapjes niet ken. :)

Maar wat specifieker dan wat ik graag wil weten;  Over welk merk gaat het in je eerdere reactie en was er dan
wat ongewoons bij het installeren en wat?

Nu begreep ik dat Ubuntu een soort van goedkeuring heeft voor Secure Boot en Linux Mint niet.  Ik kan me voorstellen dat dit ook een factor kan zijn bij installeren om wel of niet Secure Boot uit schakelen.


Offline rico70

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #26 Gepost op: 2020/11/18, 18:51:33 »
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gebruikt Linux Mint de Ubuntu kernel. secure boot zou dan geen probleem zijn.

Offline nizi

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #27 Gepost op: 2020/11/18, 20:09:46 »
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gebruikt Linux Mint de Ubuntu kernel. secure boot zou dan geen probleem zijn.

Gelezen op site van Pjotr dacht ik. (makkelijke linuxtips)
Mijn enige ervaring met uefi is mijn Asus desktop. Daar dualboot Win10 /Mint 18.1. Ik geloof niet dat ik destijds Secure Boot heb uitgezet. Volgens mij lukte het toen niet. Toen wel kunnen installeren. Pas recent nadat ik las over een wachtwoord heb ik het na het instellen van een wachtwoord kunnen uitzetten.
Daarna kwam er een keer een update Grub2 signed of zoiets. Na verwerking van de update en opnieuw opstarten stond er in het Grubmenu ineens Ubuntu ipv Linux Mint. Dus denk dat het toch daarmee te maken heeft.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/18, 20:12:58 door nizi »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #28 Gepost op: 2020/11/18, 20:16:14 »
In theorie zou Secure Boot geen problemen moeten opleveren in Ubuntu / Linux Mint (Mint gebruikt de ongewijzigde systeemkernen van Ubuntu).

Maar in de praktijk doet het dat soms toch. Zie je regelmatig terug op het internationale Linux Mintforum. En in de praktijk voegt Secure Boot sowieso niks toe aan de reële veiligheid. Daarom: altijd uitschakelen die bagger (indien mogelijk).  =D

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #29 Gepost op: 2020/11/22, 21:03:44 »
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_asus-tuf-gaming-fx505dt-bq051t-1656493.html

Deze laptop heb ik twee maanden terug gekocht. Bij de media-markt.

Ik heb deze aangesloten, windows zichzelf laten registreren. Er een back-up van gemaakt,
en daarna die hele windows eraf gehaald. Heb er van system76 Pop! os opgezet en heb er weinig problemen mee gehad.
Althans zolang ik hem maar aan het lichtnet had hangen. (Dit was met Pop! os 20.04)
Nadat ik een update had gehad naar 20.10 werkte de laptop precies zoals het moest, dus ook zonder lichtnet.
Ik weet nog steeds niet waarom de video-kaart moeilijk deed zonder lichtnet. Maar dat is nu verleden tijd.

Deze laptop heeft wat ze noemen een hybride video-kaart. Dus buiten de nvidia 1650 heeft deze ook een amd vega8 dankzij de ryzen 5 processor die er in zit.
Dit was voor mij in het begin heel moeilijk om aan de gang te krijgen.
Ubuntu herkende wel de nvidia, maar met de nvidia settings kreeg ik de zaak niet goed.
Totdat ik bij system76 een zelfde soort laptop zag, dus heb ik pop os geprobeerd en die werkte heel goed samen met mijn laptop (vanaf 20,10).
Ik kan nu zelfs schakelen tussen video-kaart.

https://support.system76.com/articles/graphics-switch-pop/

Dit werkt dus ook op mijn Asus.
Het is dan wel voor nvidia/intel graphics. Maar ze hebben ook een AMD laptop in het programma zitten.

https://system76.com/laptops/serval

En het hybride laten werken van de videokaarten werkt dus ook met AMD/Nvidia.
Het heeft zijn voordelen als je alleen op batterijen werkt om te schakelen tussen een zuinigere video-kaart.

Wat niet werkt zijn een paar functie-toetsen om bijvoorbeeld het profiel van je ventilator te schakelen. Dit kan wel via het menu en met instellingen,
maar niet vanaf het toetsenbord. Hoewel ik wel kan uitlezen wat deze toesten aan code genereren, maar ik heb dit niet geprobeerd door te voeren in het systeem. Deze functie hoeft niet echt vanaf toetsenbord.
Ditzelfdfe geldt ook voor het scherm om het lichter en donker te zetten. Dit kan niet vanaf het toetsenbord maar wel vanaf het menu.

Dat is iets waarop je moet letten als een laptop koopt.
Je functie-toetsen zullen wel niet werken, of je moet dit handmatig zelf doorvoeren in het systeem.
Als je dat allemaal niet wilt en toch een goed werkende laptop wilt is misschien de volgende link wel een goede keuze..

https://laptopmetlinux.nl/

Maar dan ben je meteen een stuk duurder uit.

Oja, wat ook niet meer werkt.
Deze laptop heeft RGB en kan van kleur veranderen. Dit werkt helaas alleen vanaf windows.
Dus houdt je niet van de kleur rood. Verander dan deze eerst in windows voordat je afscheid neemt van microsoft.
Of werk dual-boot.
Verder heb ik het geheugen uitgebreidt naar 16GB, door een tweede ram-stokje.
En heb een 512Gb 2,5inch SSD ingebouwd. Dat is nu mijn home-folder.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/22, 21:08:12 door maartenbc »

Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #30 Gepost op: 2020/11/23, 14:32:22 »
Hier goede ervaringen met Dell, HP en Asus.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ed-kroket

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #31 Gepost op: 2020/11/24, 12:51:04 »
Merk maakt totaal niet uit. Maar dan ook helemaal niks.  ;)

Het gaat puur om de componenten die de laptopfabrikanten erin stoppen, en dat varieert niet veel. De laptopfabrikant maakt eigenlijk alleen het kastje; de componenten (CPU, videokaart, harde schijf, etc.) koopt-ie in bij een beperkt aantal grote componentenfabrikanten. En dat doen ze allemaal.

Wat wel een punt is: koop niet het nieuwste van het nieuwste. Linux loopt meestal een maand of zes achter met z'n stuurprogramma's.
Componenten varieert inderdaad niet zoveel. Of de laptop fabrikanten maken enkele onderdelen zelf of ze kopen ze in. Wat wel verschilt maakt is de fabricageproces van de laptops. (en de uiteindelijke kwaliteitscontrole). De fabricageproces bepaald uiteindelijk hoe stabiel en hoe goed een laptop werkt. Tel maar na, je kan een printplaat pakken, alle componenten erop solderen/monteren en dan denken een goed en stabiel product gemaakt te hebben.  Zo werkt het niet dus. Maar ook op dit punt zijn gelukkig de meeste laptopfabrikanten goed bezig.

Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #32 Gepost op: 2020/11/24, 14:57:51 »
Wat ik ook zei. Dus zorgen voor een beetje gangbare hardware, merk en soorten.
En dat vindt je sneller in de bekendere merken, waar je in budgetmerken nogal eens bij elkaar gezochte zooi vindt. Budgetmerken kopen vaak restpartijen, en dan kan het zomaar zijn dat in twee exact dezelfde pc's toch andere hardware zit.

Dan resten nog de bekendere merken, waarvan de een heel goed met linux werkt terwijl de andere soms toch nog wat moeilijk doet (clossed drivers).

Persoonlijke mening, zonder iemand tekort te doen of iets af te kraken. Ik koop liever een bv gebruikte bedrijfs HP waarin vaak de bekende betere hardware zit (en nog steeds hoogwardig snel), ipv een nieuwe budget PC bij winkels als aldi of lidl.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/24, 15:00:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #33 Gepost op: 2020/11/24, 15:51:18 »
Ik koop liever een bv gebruikte bedrijfs HP waarin vaak de bekende betere hardware zit (en nog steeds hoogwaardig snel), ipv een nieuwe budget PC bij winkels als aldi of lidl.
Dat kan kloppen. Zelf heb ik de mogelijkheid om afgeschreven laptops en desktops meer naar huis te nemen. Allemaal HP's. Die doen het prima. Thuis staan nu twee HP Desk Pro systemen, nog geen vijf jaar oud en draait prima op Linux. Vooral bedrijf HP's doen het uitstekend.
Ooit eens een Medion en een zelfbouw gekregen. Na een heleboel gedoe deden ze het nog steeds niet goed. Ik heb de geheugen plankjes en de harde schijf eruit gehaald en de rest bij grof vuil gezet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #34 Gepost op: 2020/11/24, 16:01:31 »
Dat kan kloppen. Zelf heb ik de mogelijkheid om afgeschreven laptops en desktops meer naar huis te nemen. Allemaal HP's. Die doen het prima. Thuis staan nu twee HP Desk Pro systemen, nog geen vijf jaar oud en draait prima op Linux. Vooral bedrijf HP's doen het uitstekend.

 =D  =D =D
Ik draai hier een geluidsstudio op een dedicated dual-core HP  ^-^ mede over de standaard interne geluidskaart tot op 192khz (=professioneel hoog!). Onmogelijk volgens de kenners. :evil:
Ik heb daarnaast een digitale interface met hoogwaardige eindtrapjes erin (welbekende Midas), en welke niet hoger gaat dan 48khz. En deze heeft een hogere ruisdrempel en grotere latency dan de interne kaart.  =D Onmogelijk volgens de kenners. :evil:
En ondertussen produceer ik dermate zuivere muziek op de meest "onmogelijk" geachte manieren, dat menig win gebruiker met wat duizend euro's aan hard- en software daar jaloers op is (al weten ze niet dat ik onder linux produceer).  :evil: 8-)
« Laatst bewerkt op: 2020/11/24, 16:04:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore