Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows  (gelezen 9137 keer)

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/01, 21:14:24 »
De installatie zal waarschijnlijk pas voor volgend weekend zijn of misschien voor woensdag maar ik wil eerst alles zo goed mogelijk uitdoctoren. ;) alvast bedeankt en ik laat nog iets weten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/01, 21:18:07 »
Neem er de tijd voor.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/01, 21:19:08 »
Neem er de tijd voor.


Ik denk dat dat inderdaad het veiligste zal zijn. Misschien zelfs voor de zekerheid voor de installatie al m'n bestanden backuppen en een systeemherstel diskette aanmaken.

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/01, 21:23:44 »
Ik bekijk hier zonet die installatie tutorial en daar staat er bij handmatig iets dat ik niet goed begrijp.


welke van die opties zal ik moeten kiezen?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 21:27:51 door Velcio »

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/01, 21:41:35 »
Ik bedenk plots iets: jullie zeggen dat die alternate eigenlijk hetzelfde is om te installeren als dat andere maar dan met tekst. Waarom zou die alternate dan wel m'n partities vinden?

Het is niet dat ik geen ubuntu meer wil hebben maar ik heb al eens problemen gehad met m'n besturingssysteem door een dual boot en dat kostte me rond de 60 euro, en ja ik heb niet bepaald zin om weer problemen te hebben xD
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 21:50:05 door Velcio »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/01, 22:23:56 »
Je kunt een recovery dvd maken van je windows 7.
Dat zou ik altijd maken zodra je een systeem de eerste keer opstart.
Als je die aanmaakt dan kun je altijd nog terug. Volgens mij staat Windows 7 gewoon bij jou op je schijf en mocht het verkeerd gaan dan kun je die altijd weer terug er op zetten vanaf je schijf.

Hoezo 60 euro? Ben je naar een computer winkel geweest om het op te laten lossen?

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/01, 22:38:45 »
Had je in die Alternate installatie bij Verdeel uw schijfruimte wel gekozen voor handmatig. Want verschijnt een partitie tabel die je zou kunnen kunnen posten.

Het niet zien van de partitie tabel door GParted, geeft de indruk dat er iets mis mee is. Je hebt dan wel een afbeelding van Windows schijfbeheer en van GParted gepost. En ook nog fdisk. Van die fdisk output wilde ik voor alle zekerheid vragen, of je die compleet had gepost. Zo te zien komt alleen /dev/sda1 uit die fdisk komt overeen. Die is 98 GB. Maar de /dev/sda5 zou ongeveer 120 GB zijn. Ongeveer 40 GB kleiner, dan Windows schijfbeheer toont.  /dev/sda6 zou 40 GB zijn. Terwijl tussen /dev/sda5 en /dev/sda6 ongeveer 40 GB mist.

Als je daarop de Alternate CD gaat gebruiken, zou er wel eens data verloren kunnen gaan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Dual boot windows
« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/02, 00:34:37 »
Jolo,

tussen de verschillende posts in, heeft ie steeds een en ander aangepast via Windows schijfbeheer. We zijn op het punt dat fdisk ziet wat Windows schijfbeheer zegt (en wat we wilden) een vrije ruimte van 40 Gig tussen die twee partities in. Probleem is "alleen" dat gParted die ganse schijf als "unallocated" ziet... Vermits de Alternate CD tekstgestuurd is en gparted dus niet gebruikt, zou het daarmee wel kunnen lukken, want die gebruikt dan fdisk of blkid of zo...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #83 Gepost op: 2011/05/02, 07:39:41 »
Ik heb er eens een nacht over geslapen en aangezien ik nog maar 16 ben (ik weet niet of ik dat mag vermelden op het forum, mocht dit niet zo zijn sorry), wil ik niet teveel prutsen aan m'n pc. Daarom denk ik dat ik die alternate cd niet ga gebruiken maar ga wachten tot in september. Normaal koop ik dan een nieuwe pc en kan ik op die Ubuntu installeren zonder Windows. Toch iedereen bedankt die z'n tijd hierin stak. Ik weet nu dat ik niet op een gewone manier ubuntu zou kunnen installeren.

En ik heb inderdaad 1 keer moeten gaan naar een computer winkel. Ik had geprobeerd met zo'n live CD en gewoon de installatie gevolgd. Achteraf toen ik wou opstarten, maakte mijn computer heel de tijd een tuut-geluid. Ik probeerde de Windows recovery maar dat hielp niet. Gevolg ik moest naar de computerwinkel en die rekende me 1.5 u aan terwijl hij daar maar gewoon stond :S
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 07:43:44 door Velcio »

Re: Dual boot windows
« Reactie #84 Gepost op: 2011/05/02, 08:27:08 »
Geeft niks, hoor. Emiel en ik (en iedereen die meelas van op de zijlijn) vonden het een eigenaardig geval. Zeer uitzonderlijk dat gParted (het schijfbeheer van Ubuntu) geen partities ziet.
En we begrijpen best dat je niet zomaar aan een PC prutst als je nog afhankelijk bent om die te vervangen.
Ga je misschien een vakantiejob doen om dan in september een nieuwe PC te kopen ? Kom dan zeker nog eens langs op het forum wanneer je een model in gedachten hebt en vraag hier de mening van de forumleden (in het onderdeel "Algemeen"), dan weet je ineens waar je die het goedkoopst vindt en of Ubuntu er lekker op draait. Mensen zat hier die daar alles van weten !

Veel succes en blijf zeker meelezen.

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #85 Gepost op: 2011/05/02, 09:04:09 »
Daarom denk ik dat ik die alternate cd niet ga gebruiken maar ga wachten tot in september. Normaal koop ik dan een nieuwe pc en kan ik op die Ubuntu installeren zonder Windows.
Dat lijkt me inderdaad  beter. Want installeren op harddisk partities die niet zichtbaar is in GParted, zou het kunnen dat Ubuntu je Windows 7 installatie overschrijft. Alleen lijkt september niet echt de ideale maand, om Ubuntu 11.04 te installeren. Dit omdat Ubuntu 11.10 op 13 oktober 2011 wordt uitgebracht.

Nog één ding. De problemen met je partitie tabel zouden mogelijk kunnen zijn veroorzaakt, dat er met verschillende partitie managers wijzigingen zijn aangebracht.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #86 Gepost op: 2011/05/02, 10:04:06 »

Ga je misschien een vakantiejob doen om dan in september een nieuwe PC te kopen ?

Ik ga in de grote vakantie inderdaad een vakantiejob doen en met dat geld een nieuwe PC kopen. Op het forum posten voor een goedkope prijs zal ik waarschijnlijk niet moeten doen want ik ben van plan om een Dell te kopen. Ik ga zeker nog regelmatig op het forum komen en als dat zou kunnen helpen.

Iedereen nog eens bedankt!

Rutger (Velcio)

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #87 Gepost op: 2011/05/02, 10:13:06 »
want ik ben van plan om een Dell te kopen.
Ik dat geval zou je op deze Ubuntu site kunnen checken, welke gecertificeerd zijn http://www.ubuntu.com/certification/make/Dell
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Velcio

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #88 Gepost op: 2011/05/02, 12:41:57 »
Citaat
Ik dat geval zou je op deze Ubuntu site kunnen checken, welke gecertificeerd zijn http://www.ubuntu.com/certification/make/Dell

Heel erg bedankt ik zal hier zeker rekening mee houden

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #89 Gepost op: 2011/05/02, 12:58:13 »
Wat Prosper zegt, het is een apart geval.
Jolo ik denk dat je gelijk kunt hebben met hoe het komt dat het niet meer te zien is.

Zodra je, je nieuwe pc hebt en je hebt al je bestanden veilig gesteld, dan zou ik als ik jou was je systeem een keer in orde maken door hem een keer helemaal leeg te gooien en alle partities opnieuw in te delen.
Maar dat zou ik pas doen als je een nieuwe pc hebt. Alles werkt nu en ik zou het voorlopig zo laten.

Mocht je nog een keer hulp nodig hebben, dan helpen we je gewoon. Wees dus niet bang dat je nu je er voor gekozen hebt om nog niet gebruik te maken van Linux, dat we je niet meer helpen.
Zoals al eerder gezegd was het een apart geval.

Kijk de komende tijd nog wat rond op internet en lees wat over Linux.
Kijk op Youtube voor wat filmpjes. je leert er veel van en je ziet dan ook wat er allemaal mogelijk is.

Werk ze in de vakantie.

Offline DDTer

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #90 Gepost op: 2011/05/02, 16:54:21 »
ik zit met hetzelfde probleem en heb een draadje geopende op onderstaande link

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-11-04-instaler-ziet-men-windows-7-versie-niet/

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #91 Gepost op: 2011/05/02, 19:01:46 »
ik zit met hetzelfde probleem en heb een draadje geopende op onderstaande link

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-11-04-instaler-ziet-men-windows-7-versie-niet/

Je kunt verschillende dingen doen.
Je kunt proberen wat eerder is voorgesteld om te doen en met een Alternate installatie of je kunt het wat drastischer aanpakken.

De drastische aanpak heeft waarschijnlijk niet jou voorkeur en niet alleen die van jou.
Die houd in dat je, alle partities verwijderd en opnieuw aan maakt. Je moet daarna Windows opnieuw installeren.
Maar voor je dit doet moet je wel eerst een backup van alles maken en indien je dit nog niet hebt gedaan een recovery dvd aanmaken.
Let wel op dat je dan alles opnieuw moet installeren en dat je dus alles wat je wilt bewaren op een externe schijf of dergelijke moet op slaan.

Ik kies altijd de drastische oplossing omdat ik liever alles opnieuw installeer dan dat ik van alles ga proberen.
Maar dit komt ook omdat ik regelmatig mijn systeem opnieuw installeer. Soort afwijking van mij =D
Ander voordeel is, is dat ik dan van al mijn rotzooi af ben en ik alles opnieuw kan indelen.

Desondanks snap ik niet waarom Gparted de partities niet ziet.
ik heb veel systemen in orde moeten maken en partities aan moeten maken maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat partities met een ander systeem niet meer werden gezien.
Ik durf dus ook niet te zeggen dat de drastische manier, de oplossing zal zijn.
Probeer eerst de Alternate installatie, lees wel eerst goed alle informatie voor je er mee begint.
Heb je een 2de systeem?
Altijd handig om iets achter de hand te hebben als het mis gaat. Je kunt dan altijd online om hulp te vragen.

Je kunt ook kijken of er een steunpunt bij je in de buurt is en daarmee contact opnemen. Die kan je dan mee kijken.

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #92 Gepost op: 2011/05/02, 19:51:25 »
Wellicht is het partitie tabel van de TS corrupt geworden.

Ik vond in answerpad een vergelijkbare vraag, die weliswaar Linux al had geïnstalleerd. Cannot recover partition table in Gparted. De vraagsteller kon het probleem niet oplossen, en heeft Windows en Linux opnieuw geïnstalleerd. Verder vond ik op het Engelstalige Ubuntu forum deze thread No GParted partition table (seemingly corrupted). Deze vraagsteller probeerde het probleem op te lossen via applicatie TestDisk.

Ikzelf heb in 2003 een lastig partitie probleem gehad. Primaire - en extended partitie id spontaan gewijzigd. TestDisk kwam daar wel van pas. Maar loste het niet op.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #93 Gepost op: 2011/05/02, 19:56:37 »
Dus het opnieuw installeren van Windows of Linux lost dit probleem op?

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #94 Gepost op: 2011/05/02, 21:53:16 »
Waarschijnlijk wel. Maar honderd procent zeker is dat niet. Ten eerste omdat de vraagsteller zijn vraag niet gemarkeerd heeft als Fixed. Ten tweede zal niet iedereen het opnieuw installeren van besturingssystemen zien als oplossing, maar als een workaround. Op die manier kom je niet achter de oorzaak.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Dual boot windows
« Reactie #95 Gepost op: 2011/05/02, 22:19:41 »
Dat klopt maar ik vind opnieuw installeren de beste manier voor veel problemen. ;)
Meestal als je 1 probleem hebt dan zijn er ook een aantal ander problemen die je misschien nog niet opgemerkt hebt maar er wel zijn.

Eigenlijk helemaal niet slecht om eens in de zoveel tijd je systeem opnieuw te installeren.
Schoon je heel je systeem een keer goed op.