Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op Macbook (intel mac)  (gelezen 4666 keer)

Cowardly

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Gepost op: 2006/11/07, 16:12:38 »
Beste Mensen,

Is er iemand die Ubuntu al heeft draaien in een Dual boot op een MacBook (intel mac) samen met OS X 10.4.8 ??

Ik krijg de Ubuntu install dvd prima gestart, Partitie maken gaat ook goed.. echter als ik wil installeren breekt de installatie zijn nek over de EFI partitie. Als ik deze dan vervolgens uit de mount lijst haal dan gaat de installatie wel door maar crashed de installatie op het eind met de melding "unable to install grub on (hda0)...

Iemand ideeen?

Ik doe ongetwijfeld iets niet goed daar de cd wel gewoon werkt....
Het internet is groot en kan hier nog maar weinig over vinden.

Alle hulp is welkom

Thanks

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/07, 16:17:19 »
de ervaringen met een MAC zijn niet talrijk. nu wil het toeval dat een lid uit het forum er ervaring mee heeft: CORVUS CORAX.
misschien anderen? :D

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/08, 12:16:53 »
@Cowardly
Ik ben nog even aan het zoeken, doch ik ben zeker dat je een programma kunt downloaden bij Mac-downloads zodat je zonder problemen, Linux en andere kunt draaien in een dual boot, dit zonder iets te verliezen van je Mac installatie.
Heb ook geprobeert, doch zit met hetzelfde probleem. Had ik ook met bepaalde andere zaken zoals NVU voor Mac, doch kan dit ook niet installeren, net zoals OpenOffice.org, dit gaat, doch werkte ZEER traag en niet erg goed.
Ik laat iets weten als ik er een oplossing voor vind, zoniet... verder zoeken en als U eerst wat vind laat het weten als je wil.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/09, 16:31:42 »
Citaat van: Cowardly
Beste Mensen,

Is er iemand die Ubuntu al heeft draaien in een Dual boot op een MacBook (intel mac) samen met OS X 10.4.8 ??

Ik krijg de Ubuntu install dvd prima gestart, Partitie maken gaat ook goed.. echter als ik wil installeren breekt de installatie zijn nek over de EFI partitie. Als ik deze dan vervolgens uit de mount lijst haal dan gaat de installatie wel door maar crashed de installatie op het eind met de melding "unable to install grub on (hda0)...

Iemand ideeen?

Ik doe ongetwijfeld iets niet goed daar de cd wel gewoon werkt....
Het internet is groot en kan hier nog maar weinig over vinden.

Alle hulp is welkom

Thanks
Ik kan je al wel vertellen dat je de verkeerde installatie CD hebt gedownload...
Hoe weet ik dit... De installatie-CD's voor de Mac maken geen gebruik van...GRUB...in plaats daarvan maakt het gebruik van de bootloader 'Yaboot'

Je moet dus wel de ISO downloaden voor de PPC (PowerPC)

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/09, 16:35:00 »
Binnenkort maak ik een korte howto voor het installeren van een Mac!
Er zijn namelijk wat essenti

Gast

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/09, 18:52:01 »
Corvus,

IK ben ook van plan om binnenkort een Mac te kopen en wil daar dan ook Ubuntu op.
Je how to voorziet dus zeker in een behoefte lijkt me.
Alvast dank.

Rob

budster

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/09, 19:05:08 »
hehe, ik ben ook op zoek naar een MAC. wat zijn die dingen tweede hands nog ongelovelijk duur!

Wordt voor mij dan een dualboot systeem. Kan ik meteen de howto van corvus testen.

Gast

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/13, 12:43:33 »
ik heb ubuntu 6.06 draaien op mijne dual g4 met yaboot als loader.

kan echter iemand me helpen met de installatie van qemu ?
emulator van een i386 op de ppc architectuur ?
ik zou daar een windows wilen in draaien voor bepaalde zaak ...

budster

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/13, 18:32:41 »
windows installeren op een linux bak gaat als volgt: Installeer windows (die sloopt je linux bootloader) en vervolgens staat hier hoe je dat probleem weer kan fixen. https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

Gast

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/14, 07:52:43 »
ik heb reeds een dualboot van osx en ubuntu dapper.
maar onder mijn linux wil ik een vm met qemu zodat ik daar xp of windows kan installeren.

heb geprobeerd qemu binary te downloaden, dit lukt, maar dit is niet geschikt voor de ppc architectuur.

dus heb ik de source gedownload en dan had ik gcc nodig...
ik weet niet wat en hoe dit te vinden.

iemand hier ervaring mee op de mac ?

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/29, 07:25:05 »
Ik geef het voorlopig op met Ubuntu te willen installeren op de Mac, de cd is voor power pc en ik heb intel core duo, zou het daaraan kunnen liggen ? Ah ja, er zat er ook eentje bij voor de 64-bits, gaat zeker niet, is geen 64-bits. Mac blijft dus maar Mac.
Hier geldt het spreekwoord, Linux geeft je een huis... Want op de mac mis ik wel enkele zaken. Anders zeker wel een prachtmachien, werkt probleemloos.
Ik wacht af voor de raad van CORVUS_CORAX, punt.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/29, 10:35:50 »
Oei een intel Mac...daarop zal het inderdaad niet gaan met de PPC-architectuur.
Voor intel Macs is namelijk zelfs een aangepaste OS X nodig, want PPC-architectuur is bedoelt voor G3 G4 en G5 processoren.
Dus Os X voor Intel zal niet gaan op een G*-processor.

Dus als het niet zou gaan met een normale 32-bits install, zou je nog een tijdje moeten wachten...
Ik zal wat voor je rondkijken, naar een oplossing.

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/29, 11:24:15 »
Kheb wat rondgekeken maar de oplossingen zijn ietwat "ingewikkeld",
ik denk dat er over een tijd installatie-CD's zullen zijn die standaard ook geschikt zijn voor de intel-mac.


Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/29, 17:02:54 »
Bedankt, ik zal dan maar mooi van mijn toch goed geinstalleerde Mac blijven. Heb toch nog Ubuntu's genoeg op de andere pc's.
Ik denk dat ik anders bij mijn vrouwtje GEEN goede punten ga halen, was wel een cadeau van haar... NIET aan prutsen dus !
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/30, 18:57:20 »
Verstandige beslissing.
Mischien zou ik wel een poging doen, wanneer/alsof ik ooit zo'n juweeltje in mn bezit zou krijgen, maar tegen die tijd geloof ik dat er dan al gemakkelijke installatie CD's voor te krijgen zijn.

budster

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/30, 19:17:03 »
OSX is ook een hele interessante OS is zou het lekker op je mac blijven draaien!

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/30, 19:55:20 »
Het is wel een interessant OS, alleen er is niet veel keus aan opensource software.
Kheb het een tijdje gedraait, maar ging echt veel programma's missen die ik onder ubuntu binnen handbereik heb met apt-get.

Daarnaast is alle software ervoor erg duur.

budster

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/30, 20:01:50 »
Er is in ieder geval heel erg veel commandline software voor verkrijgbaar... ontwikkelen en/of poorten naar de GUI van de Mac schijnt een hel te zijn. Ik heb zelf wel eens een pythongame geprobeert te poorten, maar linux was het geen probleem maar op de Mac ging het voor geen meter.

Maar ja, software is wel een beetje een probleem.

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/30, 20:22:41 »
Ok, beste vrienden, ik wacht wel af; Heb toch nog Ubuntu draaien op de 2 andere pc's. No problem.
En dat is zo ook... Geen problemen met wirelees, printen, internetbankieren... Enz.. Ben ECHT tevreden.
En zoals gezegd, op een mac doe je niet wat je wil. Maar geen probleem, het is en blijft een ( Goed machien )
Groetjes en tot nog eens,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/30, 20:25:58 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Het is wel een interessant OS, alleen er is niet veel keus aan opensource software.
Kheb het een tijdje gedraait, maar ging echt veel programma's missen die ik onder ubuntu binnen handbereik heb met apt-get.

Daarnaast is alle software ervoor erg duur.
Ah, je weet het ! Ik heb de freeware Antivirus gedownload, doch de betaalende versie is heel duur. De office gaat redelijk van prijs, zo'n 90 €, vergeleken met microsooft wel betaalbaar en degelijk.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

budster

  • Gast
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/30, 21:03:48 »
Is er  geen open office of star office voor de mac?

Offline eendje

  • Lid
Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/30, 23:10:13 »
Citaat van: budster
Is er  geen open office of star office voor de mac?
jawel... kijk maar:

http://download.openoffice.org/2.1.0/index.html

vanaf versie X10.3
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Installatie op Macbook (intel mac)
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/31, 00:45:39 »
Citaat van: eendje
Citaat van: budster
Is er  geen open office of star office voor de mac?
jawel... kijk maar:

http://download.openoffice.org/2.1.0/index.html

vanaf versie X10.3
Daarvoor moet je alsnog X11 installeren op de mac en dat loopt niet echt lekker, serieus!

Maarrr, voor de Mac is er natuurlijk wel Neo Office, die is ook gebaseerd op OpenOffice alleen niet afhankelijk van X11.

Maar ik gebruik eigenlijk zelf weinig office programma's, meer andere software voor allerlei andere zaken.
Trouwens AbiWord is mijn favoriete textverwerker, overzichtelijk, licht en snel.