Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome of KDE  (gelezen 733 keer)

Offline rietje

  • Lid
Gnome of KDE
« Gepost op: 2020/08/24, 15:40:52 »
Xubuntu 20.04.1 met XFCE

Ik heb de volgende vraag: Als ik in bovenstaand systeem zoek op Sessie&Opstart/tab.Geavanceerd zie ik aangevinkt Start Gnomediensten bij opstarten.
Wat gebeurt er als ik i.p.daarvan KDE aanvink?  En wat is voor mijn systeem de beste instelling?
Ik wil graag bijleren.

Re: Gnome of KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/25, 00:30:05 »
Xubuntu heeft standaard de Gnome werkomgeving.
KDE heeft een andere werkomgeving, maar als je bij sessie en opstart KDE aanvinkt en Gnome afvinkt en opnieuw opstart zie je geen verschil. Althans ik zie het verschil niet.
https://nl.sawakinome.com/articles/technology/difference-between-gnome-and-kde.html
« Laatst bewerkt op: 2020/08/25, 00:32:35 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Gnome of KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/25, 05:00:22 »
Polleke,
Ten eerste heeft Xubuntu géén Gnome werk omgeving maar de XFCE werk omgeving en ten tweede gaat het niet uit over desktop/werk omgevingen maar over Gnome en KDE services.  ;)


Rietje,

https://docs.xfce.org/xfce/xfce4-session/preferences#advanced
Vertaald naar het Nederlands met Google translate:
Citaat
Start GNOME-services bij het opstarten
Schakel deze optie in als u de GNOME-sleutelringdaemon nodig hebt om bij het opstarten te worden uitgevoerd.

Start KDE-services bij het opstarten
Schakel deze optie in als u van plan bent KDE-toepassingen uit te voeren als onderdeel van uw Xfce Desktop-sessie. Dit zal de opstarttijd aanzienlijk verlengen, maar aan de andere kant zullen KDE-toepassingen sneller opstarten. Sommige KDE-toepassingen werken mogelijk helemaal niet als u deze optie niet inschakelt.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/25, 05:36:35 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline rietje

  • Lid
Re: Gnome of KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/25, 09:42:13 »
Ik zal dus eerst moeten uitzoeken wat KDE voor mij kan betekenen.
Ik denk dat het voor de normale gebruiker zoals ik weinig kan bieden, maar ikzoek het nog verder uit.
Bedankt voor jullie tips.

Re: Gnome of KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/25, 09:55:54 »
Polleke,
Ten eerste heeft Xubuntu géén Gnome werk omgeving maar de XFCE werk omgeving en ten tweede gaat het niet uit over desktop/werk omgevingen maar over Gnome en KDE services.  ;)


Ik bedoelde desktopomgeving, bureaublad,toepassingen, e.d.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Gnome of KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/25, 09:59:32 »
Polleke,
Ten eerste heeft Xubuntu géén Gnome werk omgeving maar de XFCE werk omgeving en ten tweede gaat het niet uit over desktop/werk omgevingen maar over Gnome en KDE services.  ;) [/qoute]

Ik bedoelde desktopomgeving, bureaublad,toepassingen, e.d.
Dat Xubuntu gebruik maakt van XFCE is een overbodige opmerking. Dat weet ik al sinds versie 16


Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Gnome of KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/25, 10:17:25 »
Polleke,
Ten eerste heeft Xubuntu géén Gnome werk omgeving maar de XFCE werk omgeving en ten tweede gaat het niet uit over desktop/werk omgevingen maar over Gnome en KDE services.  ;) [/qoute]

Ik bedoelde desktopomgeving, bureaublad,toepassingen, e.d.
Dat Xubuntu gebruik maakt van XFCE is een overbodige opmerking. Dat weet ik al sinds versie 16

Als je weet dat Xubuntu gebruik maakt van XFCE waarom zeg je dan dat het gebruik maakt van de Gnome werk/desktop omgeving?
Xubuntu heeft standaard de Gnome werkomgeving.


Het bureaublad oftewel desktop/werk omgeving is Xfce, de toepassingen die gebruikt worden zijn van Xfce geschreven in GTK maar dat maakt het nog geen Gnome. Volgens mij verwar je een aantal zaken gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/25, 10:47:59 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Gnome of KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/25, 13:18:34 »
Het bureaublad oftewel desktop/werk omgeving is Xfce, de toepassingen die gebruikt worden zijn van Xfce geschreven in GTK maar dat maakt het nog geen Gnome. Volgens mij verwar je een aantal zaken gewoon.

Klopt, ik ben standaard en altijd in de war.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen