Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fototransfer sd-card: Nautilus toont transferdatum, niet opnamedatum  (gelezen 921 keer)

Hallo,

Sinds gisteren heb ik een tamelijk vervelend probleempje in Hardy Heron (met alle updates geïnstalleerd). Wanneer ik foto's van mijn sd-kaartje naar de pc transporteer, geeft Nautilus aan alle foto's opeens de transferdatum mee (dus het moment dat ze op de pc gezet worden), in plaats van de datum van opname zoals gebruikelijk. Nu kan ik dus in Nautilus niet meer zien of ik een foto een week geleden heb gemaakt of gisteren. Erg lastig, temeer daar ik veel fotografeer.

Ik heb via gconf-edit geprobeerd wat datuminstellingen in Nautilus te wijzigen (date_accessed, date_modified en nog eentje), maar dat mag niet baten.

In bv. exif-viewers, digikam of RawTherapee wordt de opnamedatum wel goed weergegeven.

Het vreemde is dat dit probleem zich vrijwel tegelijkertijd begon voor te doen op zowel een Nederlandse als een Franse Ubuntu-pc, namelijk gisteren. Als ik de sd-kaart in Nautilus open, staan de datums daar wel goed weergegeven, op beide pc's. Als ik ze kopieer, staat er opeens een andere datum, namelijk het moment van kopiëren.

Iemand enig idee hoe Nautilus weer in het gareel te krijgen?

PS. Sommigen, waaronder ik, hebben ook opeens - en op vrijwel hetzelfde moment als bovengenoemd probleem z'n intrede deed - problemen met het wijzigen van de kolomgrootte in Nautilus in lijstweergavemodus.

Groet, Paul.

Fototransfer sd-card: Nautilus toont transferdatum, niet opnamedatum
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 23:01:56 »
Hallo, iemand op de Engelstalige Ubuntu-forums (philinux genaamd) suggereerde het volgende commando te gebruiken om bij kopiëren vanaf een sd-kaart de correcte (=opname)datums van foto's te behouden. Dit werkt. Wellicht voor een ander die tegen hetzelfde probleem aanloopt handig.

$ cp -R --preserve=timestamp folder1 folder2

Offline Mr Brick

  • Lid
Re: Fototransfer sd-card: Nautilus toont transferdatum, niet opnamedatum
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/03, 19:06:14 »
Met dit commando krijgen de gecopieerde bestanden de datum van de map waaruit ze komen of iets dergelijks. Bij mij krijgen ze niet de datum van het maken van de afbeelding.
Is dat wel mogelijk?

Re: Fototransfer sd-card: Nautilus toont transferdatum, niet opnamedatum
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/16, 00:56:18 »
Hallo, sorry ik zie je bericht nu pas. Ja het is inmiddels weer mogelijk om de correcte datums/data bij je foto's te krijgen, dit gebeurt tegenwoordig (Jaunty, 9.04) automatiek. Indien je nog steeds problemen hiermee blijft houden, probeer dan je bestanden vanaf je sd-whatever-fotokaart te kopiëren met bv. Gnome Commander of KDE's Krusader.