Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren  (gelezen 499 keer)

Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Gepost op: 2021/07/21, 10:10:32 »
Zoals gebruikelijk heb ik de veiligheidsupdates van gisteren netjes gedaan. Helaas kwam ik er vanmorgen achter dat Totem nu niet meer wil starten. VLC werkt wel gewoon. Ik heb de multi-media codecs opnieuw geinstalleerd en ook Totem verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Maakte niets uit. Voorheen heeft het allemaal prima gewerkt. Is geen ramp want VLC werkt wel maar ik heb een voorkeur voor Totem. Uit de log:

Activating service name='org.gnome.Totem' requested by '1.37' (uid=1000 pid=2072 comm=¨/usr/bin/gnome-shell ¨ label=¨unconfined¨)
gtk-clutter failed to initialise, expect problems from here on.

Dat klopt, ik krijg even de zandloper als ik willekeurig een multimedia bestand aan klik en er gebeurd niets. Ook als ik Totem los op start (dus zonder eerst op een media bestand te klikken) gebeurt er niets. Heb al gegoogled op gtk-clutter en krijg wel wat hits maar het gaat me al snel boven de pet. Staat me vagelijk bij dat ik dit lang geleden ook al eens gehad heb. Helaas geen idee wat de oplossing was. Misschien was het wel over na een restart????

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/21, 13:34:30 »
Via de terminal:

Paul@Ryzen7-3800X:~$ totem

(totem:43815): Clutter-CRITICAL **: 13:32:58.401: Unable to initialize Clutter: Unable to initialize the Clutter backend: no available drivers found.

(totem:43815): Totem-WARNING **: 13:32:58.401: gtk-clutter failed to initialise, expect problems from here on.

(totem:43815): Clutter-CRITICAL **: 13:32:58.654: Unable to initialize Clutter: Unable to initialize the Clutter backend: no available drivers found.

(totem:43815): Clutter-WARNING **: 13:32:58.656: Missing Cogl context: was Clutter correctly initialized?
Segmentatiefout (geheugendump gemaakt)

Tot gisteren geen probleem. Wtf is Clutter????
« Laatst bewerkt op: 2021/07/21, 13:37:38 door paultje1965 »

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/21, 14:11:07 »
Zojuist SMPlayer geïnstalleerd als work-around en probeer nu de media files te associëren met SMPlayer ipv Totem. Dat loopt via Instellingen maar dat werkt helaas ook niet. Fijn, dat motiveert niet erg om nog eens een veiligheidsupdate te doen  :) Ondertussen maar de associatie via ´eigenschappen´ gedaan. Dat werkt ook.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/21, 14:50:42 door paultje1965 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/21, 15:02:11 »
Eigenaardig dat je dit voorhebt: Totem is, dacht ik, standaard geïnstalleerd in Ubuntu. Welicht wordt dat heel vlug opgelost. Vermeld ook eens de Ubuntuversie waarop je dit voor hebt. Zijn er aanpassingen aan je systeem? Gebruik je softwarebronnen van derden?

Doe het associëren van je mediabestanden via bestandsbeheer. Rechts-klik, eigenschappen, "Openen met". Die instelling wordt onthouden. Moet je doen voor elk type mediabestand.

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/21, 15:16:16 »
Ik heb Ubuntu 20.04 en geen aanpassingen gedaan. Totem is inderdaad al heel lang standaard in Ubuntu en gebruik ik ook al sinds Ubuntu 8.04. Ook niets uit bronnen van derden. De videokaart maakt ook geen gebruik van Nvidia drivers. Enige ongebruikelijke is de Ryzen 7 3800X processor. Maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
Associatie van de media bestanden met SMPlayer is inmiddels gelukt via de eigenschappen. Wel gek dat ik Instellingen ook niet meer kan openen. Lijkt erop dat er binnen Gnome iets mis is gegaan. Totem is onderdeel van Gnome.
Ik kan er nu wel mee werken (SMPlayer bevalt eigenlijk best goed) maar er is duidelijk iets mis. Eens zien wat er gebeurt na een herstart. Heb al naar de packages gekeken en wat gerepareerd. Alles is nu goed volgens apt get update/upgrade. Helaas is dat dus niet het probleem. Hopelijk komt Ubuntu zo met een fix. Ik heb het crash rapport bij mijn poging om Insteling op te starten al doorgestuurd.

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/21, 15:51:41 »
Inmiddels een herstart gedaan. Ik kom gelukkig weer in het Instellingen menu. Geen idee of Totem nu wel werkt want ik heb het er ondertussen afgegooid en vervangen door SMPlayer. Ik hou mijn systeem nu wel in de gaten, wie weet is er meer dat niet lekker werkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/21, 16:06:07 »
Het loopt nu wellicht wel goed. Een incidentje is nooit geheel uit te sluiten, zelfs niet met een LTS release.

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/21, 16:21:34 »
Met Windows kan dat ook gebeuren, ik heb toch de voorkeur voor de stabiliteit van Ubuntu. Ondanks dit hobbeltje.

Offline Tom

  • Lid
Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/21, 17:52:41 »
Ik was vroeger een aanhanger van Totem ,maar na enkele keren ik dacht zins de 16.04 Lts wou hij na een tijdje niet meer opstarten ,een G streamer probleem melde hij.
Heb toen SMplayer geinstall en die werkt uit de kunst.- voor mijn muziek video´s.
Vlc gebruik ik ook voor mijn documentaire films ook super en Audacious voor  mijn alledaagse muziek
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Totem start niet meer na veiligheidsupdate van gisteren
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/22, 08:13:33 »
Ik heb in het verleden ook al een keer een probleem gehad met Totem. Misschien, als ik een tijdje ga zoeken op dit forum, kan ik het wel weer boven water krijgen. Ik heb nu in ieder Totem eraf gegooid en vervangen voor SMPlayer. Lijkt qua bediening veel op Totem maar met wat meer mogelijkheden. Ik heb VLC ook altijd achter de hand maar die lijkt aardig te overlappen met SMPlayer. De problemen die ik nu had met Totem (Clutter drivers) gaan me boven de pet. Heb er al een paar andere forums voor doorgespit maar het ligt boven mijn niveau als redelijk ervaren gebruiker. Gebruik Ubuntu al sinds 8.04 en al sinds 1991 op de Unix systemen van mijn werk. In de loop van de jaren pik je dan wel wat op maar een system admin wordt je dan niet. Ik niet in ieder geval..... Wat betreft Totem; wie niet horen wil moet maar voelen  :police: