Interactief > Testforum

Budgie als extra desktop installeren op de bèta

(1/2) > >>

Joshua Orbit:
Omdat Budgie steeds meer ontwikkeld geraakt én omdat de community enorm groeit van gebruikers tot programmeurs,
dacht ik deze tip voor het testforum mee te delen.
Budgie en Gnome Stack hebben enorm veel met elkaar gemeen (zo niet bijna identiek) .

Daarom is installeren van deze parallel desktop misschien een leuk gegeven voor de testers. Waarom ? Lichter, sneller opgestart , en voor eventuele videobewerkingen of fotobewerkingen een duidelijke meerwaarde op lager RAM (lees het minimum 4Gb RAM is aan de krappe kant voor extra bewerkingen die RAM vereisen. Uiteraard speelt hier de swapgrens van 1,5 Gb RAM een grote rol mee in standaard Ubuntu) .


--- Code: ---sudo apt-get install ubuntu-budgie-desktop
--- Einde van code ---

enter en wachtwoord
Tijdens de installatie komt een dialoog over de displaymanager en de keuze tussen Lightdm en gdm3 : klik hier gewoon op "ok"
later komt dat keuzevenster en klik daarop gdm3 en ZEKER NIET op lightdm ; wees daar aandachtig om zaken niet onnodig complex te maken en vervuiling al te groot.
Wacht rustig ongeveer 10 minuten installatieprocedure af tot de terminal tot rust komt.
Reboot .
En klik in het aanmeldvenster op het tandwiel in de rechterbenedenhoek om Budgie op te starten .

Enjoy ! Let wel: Plymouth bootsplash is helaas veranderd naar de Budgie splash (je kan dat desnoods nog veranderen) , ook herstarten van de computer liep niet vlekkeloos : bleef hangen na de installatie. Buiten dat : een leuke minimale desktop die handig dienst doet wanneer RAM echt noodzakelijk is of wordt.

Uiteraard zwelt Ubuntu een tikje aan: om een idee te geven, 10,2Gb in gebruik van de bootschijf  in het totaal. Valt dus goed mee, ook voor minimale bootschijven (zoals mijn 30Gb bootschijf groot is) .

Alle apps van Gnome hoofdversie werken feilloos in Budgie ook Spotify (NIET als snap geïnstalleerd) en Google Chrome met hun desbetreffende autostarts. Ik ben echt verliefd op de nieuwe interface van Budgie op Ubuntu !!!

Ik weet nog niet of deze installatie gaat blijven: met de release van 20.04 doe ik altijd een nieuwe installatie over de testversie die ik had ... altijd trouwens het zo gedaan.

FrSu:
Ik ben al langer Budgie gebruiker. Wacht nu ook op de upgrade naar 20.04 na de 23ste. Te zien aan de screenshots de moeite waard. Met name de keuze mogelijkheid voor instellen van het Elementary-achtige menu spreekt mij aan.

Manno:
Gebruik nu Budgie al een paar weken voor de website server ,ik vind het maar een gammel iets....

Joshua Orbit:

--- Citaat van: Manno op 2020/04/14, 17:42:48 ---Gebruik nu Budgie al een paar weken voor de website server ,ik vind het maar een gammel iets....

--- Einde van citaat ---

Puur afgegaan op website server ..... dan zou ik ook nooit Budgie opteren, maar zeker wel Mate de concurrent, om alle voor de hand liggende redenen. (Mate is doorontwikkeld Gnome 2 met alle toeters en bellen ogv server en website, Budgie dat pas uit de startblokken komt als nog door te ontwikkelen. )

Gamel, ..... dat vind ik maar een magere kritiek: maar inderdaad wat zijn de doelstellingen, en daar moet je afgaan op de beste desktop voor dat project. Zoals mijn HiFi Spotify aan de DAC een Mint Mate is, gewoon om de overcomplete codecs etc ... dus out of the box een volwaardig instrument : en dat is ook het enige wat die laptop moet doen.

DarkEra:
MATE was een fork van Gnome 2, daar is met de volledige overstap naar GTK3 allang geen sprake meer van omdat alle componenten géén GTK 2 en GNOME 2 meer bevatten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie